bauknecht emchd 6140

Hallo

Onze interne combimagnetron zekering 10A knapt op de magnetron stand, eerst 2 sec een dikke harde brom en dan pats.
nieuwe zekering erin en dan op oven stand niks aan de hand.
het begon van de week met halverwege stoppen tijdens de magnetron stand of dat het niet warm was, deed je het daarna nog een keer werkte het vaak wel.

wat kan dit zijn?

mel

Golden Member

de gloeidraad van de magnetron misschien kapot.
of sluiting tegen massa.
begin eens met doormeten van de magnetron.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

zou niet weten wat ik dan moet meten, het enigste wat ik kan is doorpiepen en volts meten.

Heb de magnetronbuis en de diode bij de condensator vervangen , mocht helaas niet baten, iemand nog suggesties?

jerome

Golden Member

Lukraak dingen vervangen is geen optie.
Als de zekering nog klapt bij losgekoppelde HV is de trafo stuk.
In de meeste gevallen is het eerst de condensator die sluiting maakt. Defecte diode is eerder zeldzaam maar wordt vaak preventief mee vervangen met de condensator.

Ik ben gelukkig in de positie dat de onderdelen mij makkelijk voor handen liggen,
sorry wat bedoel je met HV?

jerome

Golden Member

High Voltage (vaak rode draad van trafo richting condensator/diode)

[Bericht gewijzigd door jerome op dinsdag 25 november 2014 22:56:01 (70%)

Oke dus je zegt de condensator loskoppelen , en als de zekering dan heel blijft is de condensator?
de brom is wel zon geluid alsof iets vastloopt.

erste stap is buis losnemen, dan proberen.Indien niet, hoogspanning losnemen naar condensator IDD, dan nog niet, alles loskoppelen van trafo, dan nog niet, trafo is oud ijzer geworden. Maar 9 vd 10 x is het de condensator welke tussen de polen sluiting heeft. (Bij een combi magnetron is ook een mogelijkheid dat de protectie diode over de condensator sluiting heeft)

Ik heb net de Condensator vervangen! En hij het het weer.
bedankt voor de hulp allemaal.
slotje mag erop.

Op 22 november 2014 19:32:56 schreef mel:
de gloeidraad van de magnetron misschien kapot.

Leg die eens uit ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/