Monitoren of een pomp nog loopt

Ja, zo zou het moeten werken. Houd er wel rekening mee dat je een 230v lampje moet hebben als je 230v op (L1) zet

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

wat is een HAL sensor precies,deze registreerd het magnetisch veld van de motorpoel? Werkt deze vogens hetzelfde principe als de tapestream sensor?

Als niemand antwoord geeft, laat ik het dan doen.
Kort gezegd, een hal-sensor is een transistor en dus een klein dingetje wat reageert op wisselende magnetische velden. Als op de as van de pomp een koppelmagneet zit, is eenvoudig dat magneetveld op te pikken via het huis, voorwaarde is wel dat het huis van kunststof is of anders van een niet ferro metaal. Magneetveld van de spoel oppikken heeft geen zin, omdat dit er ook is als de pomp vastloopt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Conrad heeft hiervoor een water detectie in de vorm van een plaatje met drie voelers , 1 common , 1 aan , 1 uit .
Als je dit plaatje 1mm boven je wateroppervlak zet onder de uitgang van je pompje blijft dit nat zolang het water voelt en dus ook gelijden en omgekeerd.

EricP

mét CE

hal-sensor

Zullen we het op een HALL sensor houden? Het ding werkt tenslotte dankzij het Hall-effect, ontdekt door Edwin Hall.

Soms zorgen meerdere mogelijkheden voor betere resultaten/oplossingen , aan de gebruiker de vrijheid om zijn keuze te maken en ons te laten weten wat het resultaat er van is . :-)

Hoi iedereen,

ik heb even rondgekeken en besloten met een tweetal stroom bewakings relais (twee pompen) te gaan werken.
Ik weet dat het een indirecte meting is; het beste zou zijn om direct de waterstroom te monitoren, maar dat wordt om verschillende redenen lastig en/of kostbaar.

Ik heb in plaats van het hier als voorbeeld voorgestelde eltraco relais een tweetal PILZ S1IM stroomrelais besteld, deze hebben als voordeel dat ze een lagere stroom kunnen detecteren en vergrendelend (kunnen) zijn, ik kan dan bijvoorbeeld zien of een pomp uitgevallen is geweest (oververhitting door verstopte uitstromers).

Het enige wat ik me nog afvraag is, wat gebeurd er met de stroom/het opgenomen vermogen van een luchtpomp (bijv: nitto La 80B) wanneer de piston begint te lekken door slijtage en de pomp minder weertsand heeft doordat de lucht zonder/met minder tegendruk weggegepompt kan worden. Zakt de stroom dan (ik denk zelf van wel, minder arbeid = minder opgenomen vermogen), als dat zo is zou ik slijtage ook zichtbaar kunnen maken door de tripwaarde van de relais redelijk "strak" af te regelen.

Iedereen vast bedankt voor de bijdragen tot nu toe, het heeft me flink vooruit geholpen.

Ruud