3-standschakelaar voor ventilator

Op 7 december 2014 05:15:36 schreef dude met haar:
Dat is juist het probleem Periang. Er staat niks op de kachelmotor.

Dan pak je een multimeter stelt m in op ampere en je bent er zo achter .

Mits je een goede meter hebt .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
jerome

Golden Member

In jou geval zal de kachelmotor nooit max vermogen hoeven te leveren als er geen kachel achter staat(verkoudheid). Het geluid zal ook storend zijn op max. Bij een auto zijn er zo veel andere geluiden die het kachelgeluid verdoezelen. Op vol vermogen zal het max 20A zijn. Afgezekerd met 25A in de wagen is gangbaar. Een voeding op 9V zou moeten volstaan voor jou toepassing. Ik schat dat de stroom hierbij niet ver boven 10A gaat komen. Eerstdaags krijg ik dergelijke ventilator binnen om de koolstaven te vervangen. Zal het stroomverloop volgens de spanning dan posten.

Ik heb hier een pc power supply van conceptronic model cpwrdsk600 deze ga ik gebruiken voor de RRC kachelmotor. Ik neem aan dat de ampére van 12v1 en 12v2 bij elkaar meer dan genoeg is. Ze zijn ergens in 2012 in productie gegaan.

Nou heb ik alleen nog een vraag, moet er nou wel of geen 'dummy load' weerstand op aangesloten worden. sommige zeggen wel, om aan te gaan en stabiel te zijn en sommige niet alleen maar bij oudere pc voedingen.

cement weerstand

Calm the f*ck down I goat this
maartenbakker

Golden Member

Om aan te gaan is de weerstand niet nodig, daar is de voeding ruimschoots modern genoeg voor.

Om zeker te weten of hij wel of niet een weerstand nodig heeft voor een goede kruisregulatie, is uitproberen de makkelijkste manier. Dit verschilt nogal met de interne opzet van de voeding.

Daartoe sluit je een voltmeter op de +5V aan. Vervolgens de ventilator op de +12V en laat hem voluit draaien. Nu kijk je wat de meter aangeeft. Als dit meer dan 5% boven de 5V ligt (dus boven 5,25V) dan sluit je een weerstand van tussen 4,7 ohm 10W en 10 ohm 5W aan op de 5V lijn -- 10 ohm geeft minder extra verbruik, maar het kan zijn dat de spanning dan nog te hoog is, dan pak je een kleinere waarde). De weerstand kun je met een beugeltje tegen de behuizing van de voeding schroeven om de warmte af te voeren. Nu zou de spanning goed moeten blijven. Controleer na het aansluiten van deze weerstand ook of de 3,3V lijn ruim onder 3,5V blijft met lopende ventilator, anders krijgt die ook nog een weerstand erop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Moet ik alle +5v kabels op de voltmeter zetten of gewoon 1.

oranje= +3,3v
rood= +5v
geel= +12v
blauw= -12v
zwart= GND
grijs= power ok
groen= power on
bruin= sense
paars= standby

Ik heb maar 2 rode kabels.
En 6 kabels met een rare kleur wat zijn dat voor kabels?

Calm the f*ck down I goat this
maartenbakker

Golden Member

Gewoon eentje, mag ook aan een van de kleinere connectoren zijn als dat makkelijker meet.

Kijk uit met kleurcoderingen, grote kans dat die anders zijn dan je verwacht. De enige betrouwbare manier om vast te stellen welke spanning waar zit, is uit te gaan van de pinout.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 december 2014 04:19:00 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kun je eigenlijk bij alle voedingen de 12V kabeltjes bij elkaar nemen? Ik heb gehoord van voedingen met twee of vier "rails". Mag je die dan parallel op elkaar aansluiten?

Heb even een tijd niks meer aan mijn projectje gedaan, maar wil het nu toch eens af maken. Ik heb de connectors van de pc voeding afgeknipt en alle kabels gestript. Geel +12v bij elkaar en zwart GND bij elkaar gebonden. pc voeding aan gezet werkt prima. Voor de lol wat ledjes op aan gesloten werkt prima. kachelmotor op aangesloten springt de pc voeding in beveiliging. Pc voeding heeft 2x 22 ampère op +12v1 en +12v2. Ik neem aan dat dat toch niet te weinig is voor een kachelmotor. (range rover classic 1987) Of komt dat omdat de pc voeding van niks naar flink stroom/ampère moet geven (piekspanning) correct me if i'm wrong.

Calm the f*ck down I goat this

Als ik nou de kachelweerstand er op aansluit en laat hem alleen op stand 1/2/3 draaien. En laat stand 4 weg dus dat de kachel nooit op vol vermogen draait. zal de pc voeding dan niet meer in beveiliging springen.

Calm the f*ck down I goat this

Hoe sluit ik nou eigenlijk de 3 standschakelaar, kachelweerstand en de kachelmotor op elkaar aan?
Welke kabel waar aansluiten.

3 standschakelaar

kachelweerstand Range Rover Classic 1988

kachelmotor RRC 1987

Calm the f*ck down I goat this
Shiptronic

Overleden

Aantal weerstanden naar smaak aanpassen aan het aantal standen van de schakelaar.

zwart van de fanmotor aan massa, rood van de motor aan rood van de weerstand , dan is het dunne draadje aan de andere kant van de weerstand stand 1,(pos 1 schakelaar) hoe dichter je bij de rode draad aansluiting komt hoe harder hij gaat draaien.pos + van de schakelaar op de + van de voeding

ik tel 4 standen op de schakelaar ? post even een foto van het aansluitplaatje op de zijkant van de standen schakelaar

[edit] tekst duidelijker gemaakt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb ik ook al naar gekeken maar snap er nog weinig van.

Op 14 maart 2015 15:37:24 schreef Shiptronic:
[bijlage]

zwart van de fanmotor aan massa rood van de motor

zwart en rode kabel van kachelmotor op elkaar aansluiten?

Calm the f*ck down I goat this
Shiptronic

Overleden

zie de edit van vorige post, en schema heb je 24 November ook al van een CO lid gehad.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 14 maart 2015 20:08:11 (52%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 maart 2015 15:37:24 schreef Shiptronic:
[bijlage]

zwart van de fanmotor aan massa, rood van de motor aan rood van de weerstand , dan is het dunne draadje aan de andere kant van de weerstand stand 1

Je hebt 3 spiraalvormen links het minst rechts het meest. Waarom staat links en het midden met elkaar in verbinding en staat rechts los ervan?
Iemand een idee.

Calm the f*ck down I goat this

De weerstand bestaat uit 3 weerstanden. 1 losse en een gecombineerde.
De meest rechtse is een losse weerstand met 2 aansluitingen, de linkse bestaat uit 2 weerstanden die in het midden verbonden zijn met elkaar en heeft dus 3 aansluitingen, waarvan de middelste de gemeenschappelijke is.

Stand 4 heeft zowiezo geen weerstand. stand 3 de lichtste, 2 de middelste weerstand en 1 de zwaarste dacht ik zo.
Maar hoe sluit ik nou de kachelweerstand aan de 3 standenschakelaar en de kachelmotor?

Mijn fantastisch getekend schema

Calm the f*ck down I goat this
Shiptronic

Overleden

foutje opniuew

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 16 maart 2015 16:38:20 (39%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik wil de kachel motor op stand 1/2/3 laten draaien en niet op 4 dus nooit op vol vermogen.

Ik heb de 3 standenschakelaar door gemeten met de ohmmeter.

stand 0/off: 1: 1.
---------------2: 1.
---------------3: 1.
---------------4: 1.

stand 1: 1: .000
-----------2: .000
-----------3: 1.
-----------4: 1.

stand 2: 1: .000
-----------2: 1.
-----------3: .000
-----------4: 1.

stand 3: 1: .000
-----------2: 1.
-----------3: 1.
-----------4: .000

Aansluiting 1 maakt altijd contact op stand 1/2/3 (behalve stand 0/off)
Aansluiting 2 = stand 1
Aansluiting 3 = stand 2
Aansluiting 4 = stand 3
Aansluiting +(5) = voor +12v

Dus dat er op de tekening een grijze kabel aangesloten is op aansluiting 1 kan dan toch niet, als ik de schakelaar dus op stand 1 zet gaat er dus stroom door de grijze en blauwe kabel. Dan krijg je toch kortsluiting?
Of zie ik het nou verkeerd?

Calm the f*ck down I goat this
Shiptronic

Overleden

Tja heb je het al geprobeerd? .

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 17 maart 2015 17:32:03 (50%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

RRC weerstand '90 - '94
Is het zelfde alleen kabels hebben andere kleur.

Zou het zo ook werken?

Calm the f*ck down I goat this

Volgens mij werkt dat wel.
Ik ben benieuwd wat je van die drie standen vindt. Er zijn ook nog andere combinaties mogelijk. Bijvoorbeeld kun je weerstanden in serie zetten, de aanjager zal dan nog langzamer lopen.
Je hoeft niet bang te zijn dat je de voeding kortsluit want de motor zit altijd in de stroomkring.
Wel is het verstandig er een 16A zekering tussen te zetten, net zoals in een auto.

Shiptronic

Overleden

Op 17 maart 2015 08:23:11 schreef Shiptronic:
Tja heb je het al geprobeerd? .

En dan kom je nu weer met een ander weerstand aanzetten ? wat was er mis met het eerste schema ?

PS. houd er rekening mee dat de weerstand heet word, de fan moet zijn lucht over de weerstand heen blazen om deze zo te koelen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 17 maart 2015 17:37:14 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb het uitgetest en het werkt prima. De pc voeding springt niet meer in beveiliging en de 3 standen zijn perfect. Alleen wil ik er ook nog 3 groene ledjes op aansluiten zodat ik kan zien op welke stand hij staat. Het probleem is dat de 3 ledjes tegelijkertijd branden. Of ik hem nou op stand 1/2 of 3 heb staan. De stroom gaat via de kachelweerstand naar de kachelmotor. Maar ook weer terug via de kachelweerstand naar de ledjes op de andere standen. Is er een manier zodat alleen maar het ledje brand op de stand waar hij op staat.

Calm the f*ck down I goat this

Hoe heb je de drie leds nu aangesloten dan?

Shiptronic

Overleden

dan moet je 3 diodes toevoegen ,

Zorg wel dat de diodes geschikt zijn voor de stroom die er gaat lopen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 23 maart 2015 02:33:24 (43%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 maart 2015 01:11:54 schreef NordRack2:
Hoe heb je de drie leds nu aangesloten dan?

Op deze manier.

Op 23 maart 2015 02:28:34 schreef Shiptronic:
dan moet je 3 diodes toevoegen ,
Zorg wel dat de diodes geschikt zijn voor de stroom die er gaat lopen.

Wat voor diodes moet ik dan gebruiken. Kun je misschien een link door sturen van de soort die ik moet gebruiken?

Calm the f*ck down I goat this