3-standschakelaar voor ventilator

Shiptronic

Overleden

er zitten toch well weerstanden tussen de LED ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb ze van een automaterialen zaak gekocht.
Is een ledje met behuizing werkt op 12v. Dus er zit een weerstand tussen neem ik aan.

Calm the f*ck down I goat this
Shiptronic

Overleden

Voor de diodes kan je best shotky's nemen, die hebben de llagste spanningsval, en ze moete geschikt zijn voor de stroom die er gaat lopen.Meet de stroom, en neem een diode die meer dan deze stroom kan hebben.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

neem een BYW80-200 oid - in elk geval iets wat grote stromen kan hebben en op een koellichaam past, want warm worden gaat 'tie in elk geval.
Wel opletten, de Kathode (zeg maar de min) zit aan het koellichaam , je kunt er dus niet 3 naast elkaar op een stuk ijzer schroeven zonder isolatie.

stop het overmatig spatiegebruik !

Hoeveel ampère kan de BYW80-200 max tegen houden. Ik word namelijk niet echt wijs uit die datasheets.

Calm the f*ck down I goat this
Shiptronic

Overleden

Als je dan de link naar de DS even invoegt. En hoeveel stroom heb je gemeten?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 26 maart 2015 22:38:59 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/22174/STMICROELECTRONI…

Ik heb de ampère niet gemeten omdat ik geen goede multimeter heb, gaat maar tot 10A. Of ik moet een meettang kopen. maar de goedkope kunnen alleen maar AC ampère meten. En om nou alleen voor dit een duurdere meettang te kopen is ook al zo iets.

Calm the f*ck down I goat this
Shiptronic

Overleden

Dan hoef ik niet in de DS te kijken.En hij moet geen stoom tegen houden maar door laten en daarbij niet stuk gaan.

+/- 10 A 20 A max eea hangt af van je koeling

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 28 maart 2015 11:14:00 (18%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Als je nog drie (auto) relais hebt kan het daar ook mee, zonder de volt verlies die je over de diodes zou hebben.

schakel met de drie uitgangen van de schakelaar de drie relais en de LEDS, met de de relais schakel je de plus naar de weerstand.

zonder de volt verlies

Zullen we daar maar lezen "zonder het spanningsverlies" ?
Beetje opletten op taal en verschil tussen groot- en eenheden , is voor de beginnende knutselaar ook beter.
Idem

Ik heb de ampère niet gemeten

... hij heeft de stroom niet gemeten.

stop het overmatig spatiegebruik !

Als je nog drie (auto) relais hebt kan het daar ook mee

Da's een mooie oplossing !

stop het overmatig spatiegebruik !
Shiptronic

Overleden

ruim genomen geeft in deze schakeling de diode ~ 1V verlies , dus "zonder de volt verlies" is voor mij duidelijke taal.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

haha, inderdaad je kunt 'm lezen als "de 1 volt verlies"

stop het overmatig spatiegebruik !
Sine

Moderator

Op 28 maart 2015 19:43:37 schreef JvdBe:
[...]
Zullen we daar maar lezen "zonder het spanningsverlies" ?

Spanningsverlies .... van een volt, die je bij de gemiddelde SI diode die aardig wat stroom te verwerken krijgt kwijt bent.

Dus je bespaart er een volt verlies mee ;)

Met relais gaat het idd ook prima ja, niet aan gedacht. Nou heb ik een ander idee. Als ik hem op stand 1 heb staan brand er 1 LEDje stand 2 2 LEDs en stand 3 alle 3 de LEDs. Dus niet meer alleen het LEDje op de stand waar hij op staat. Maar dan moet ik natuurlijk wel 4 relais gebruiken.

Als ik het zo aansluit zou het moeten gaan lukken dacht ik.

Calm the f*ck down I goat this
Sine

Moderator

Nee, dat gaat niet werken, nu zullen ook alle lampjes tegelijk aan gaan.

-edit-

Iets in deze richting.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 maart 2015 22:40:56 (27%)

lukt met 5 diodes (1n4001 oid) in bovenstaand schema (op verzoek van Sine met 4 stuks gaat het ook, laat 'm weg bij nr 3 tussen switch en LED)
elke led met een diode aan de schakelaar hangen.
op het knooppunt van led en diode een diode brug leggen van led 2 naar led 1 en van led 3 naar led 2.

zo voedt in stand 2 de led van 2 de led van 1
en in stand 3 worden zoveel stand 2 als stand 1 gevoed.
de 3 diodes gelijk op de schakelaar voorkomen dat de relais hier ook aan meedoen

stop het overmatig spatiegebruik !
Sine

Moderator

Kijk eens boven je, lukt zonder diodes en met een relais minder.

zie ik daar dan zonder mijn toevoeging 1, 2 of 3 leds tegelijk branden ?

stop het overmatig spatiegebruik !

overigens voorzie ik nog wel de "upgrade" naar een 7 segments displaytje aankomen :)

stop het overmatig spatiegebruik !
Sine

Moderator

Dat kan met vier diodes.

je weet dat je je posts kunt wijzigen met http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png he?

het gaat om het idee, besparing van 8 cent, ach .

stop het overmatig spatiegebruik !
Shiptronic

Overleden

Let op bij enkelpolige relais deze hebben vaak een gewijzigde pi bezetting tov. de wisselrelais met 87a in de midden! Ik schaf altijd alleen maar wissel verzies aan, daar ka je tenslotte meer mee en ze kosten niets meer ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb het toch eens op mijn manier geprobeerd. Het werkt maar klopt niet helemaal. Op stand 1 brand 1 LEDje stand 2 2 LEDs en stand 3 branden alle 3 de LEDs precies zoals het moet. Maar als ik hem dan van stand 3 weer naar 2 zet branden er nog steeds 3 LEDs. Pas als ik hem weer op stand 1 zet en dan weer op 2 branden er weer 2 LEDs.

Calm the f*ck down I goat this

Ik heb de pc voeding eens laten draaien en multimeter erop gezet.

12v = 12,40v
5v = 5,16v
3,3v = 3,37v

Nu nog een keer maar dan alles erop aangesloten.

12v = 12,18v
5v = 5,24v
3,3v = 3,37v

De voltage wat de pc voeding door 3,3v 5v en 12v stuurt moet normaal gesproken binnen de 5% zijn.

Dus 5v mag minimaal 4,75v en maximaal 5,25v zijn.
Nou zit het dus erg dicht bij de grens. Zou ik nu wel of geen weerstand op de 5 volt lijn zetten?

Calm the f*ck down I goat this