Acculader elektrische scooter stopt niet met laden

Een goede dag,

Ik heb een merkwaardig probleem. Om mijn scooter overal te kunnen laden neem ik mijn lader mee. Deze zit in een 'accu' hoes zodat hij minder last heeft van trillingen.

Nu kom ik net uit de garage en zie tot mijn verbazing dat de accu lader niet meer afslaat. De accu's zijn warm. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Kan iemand mij in stappen uitleggen hoe de fout op te sporen is?
Verder heb ik toevallig gister bij de Aldi vier laders gekocht voor 15,- per stuk! Ik was al van plan om de accu's parallel te gaan laden ipv via de standaard lager.
Het betreft hier om 4 accu's van ieder 27 aH.

Alvast bedankt voor de moeit.

Joost

lader toch een losse soldering, eindspanning wordt niet gehaald door een gare accu, lader wordt ingebouwd te warm, lader omgeving te koud om loodaccu's op te laden, slechte verbinding in stekkers tussen lader en accu's. is allen mogelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deed ie dat afslaan vroeger wel?
Zijn het loodaccus?
Zijn ze 12V? 4x 12V?

Loodaccus mag je beperkt doorladen als ze vol zijn. Vroeger met de "open" loodaccus kwam er dan knalgas bij en moest je met gedestilleerd water bijvullen voordat er te weinig water over was.

Tegenwoordig zit er iets met calcium in zo'n accu die het H2 en O2 laat recombineren tot water zonder de "knal" uit "knalgas". Daar komt warmte bij vrij.....

Dat calcium kan maar een beperkte hoeveelheid knalgas-per-seconde verwerken. Ga je daaroverheen, verlies je alsnog water uit je accu. Je doet er verstandig aan om dat te controleren.

Hoe je acculader moet controleren of de accu vol is, en hoe hij dan afslaat weet ik even niet. Dat is bij loodaccus een beetje tricky. Je kan zeggen: bij 12.6V is ie redelijk vol. Maar die spanning hangt dan weer van de temperatuur af.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

in scooters zitten vrijwel altijd gel accu's. lood zuur wordt er niet voor gebruikt. mede omdat de accu's niet bepaald op een rij staan, maar opeen gestapeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jij mag me eens uitleggen wat er in een gel accu zit.

Ter info: "gel" is een "een vloeistof" die met toevoegingen dikker gemaakt is. Ik heb zojuist een water, suiker, soya-product, vanille-extract mengsel tot gel omgevormd het met wat maizena te koken. Naschrift: (oa voor Mel) Jep was lekker. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

een loodgel accu behoeft iig geen extra gedestilleerd water om de zoveel tijd. daardoor zijn gel accu's voor stby laden veel geschikter als lood zuur accu's.

accu's in elektrische brommers worden af fabriek doorgaans op 13,8 a 14v opgeladen. dit ivm de koudere dagen en langere levensduur dat de accu niet verrot geladen wordt met een laadspanning van 14,4v..

heb er meerdere elektrische scooters gemaakt met laadproblemen, veelal bij de goedkope laders de potmeter voor de eindspanning welke sterk onderhevig aan temperatuur en luchtvochtigheid is. ook de stekker verbinding is doorgaans erg slecht van kwaliteit. pas 1x een model gezien met degelijke bd509 stekker van binder. helaas was daar de fout gemaakt om de aders te vertinnen onder een schroefklem. dat is het goedkope chinese assemblage proces dan weer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar goed. Samenvattend: een lood-gel accu is dus een variant van de lood-zuur accu waarbij het zuur in een gel is veranderd en er wat toevoegingen zijn om het bijvullen onnodig te maken. In mijn optiek is het nog steeds een lood-zuur accu en is het niet juist om dan te zeggen: "lood zuur wordt er niet voor gebruikt."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Raar maar waar.

Ik heb even de uitgaande spanning gemeten, 85v!!!!
Lader open gemaakt wat gerommeld en nu onbelast 56v!

Gare soldeerd contact???

Verder de accu's waren dus geladen tot 85 V. Heb de lichten een paar uur aan gehad en nu is de spanning 52v.

Wat raden jullie mij aan? Soldeerpunten nalopen of de nieuwe laders gebruiken.

67.2Volt is geen rare waarde.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

56V is voor normaal laden wel een beetje het maximum. 85V kan een foutieve meting zijn. Wat voor electronica zit er in de lader?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hoeveel accu's heb je erin zitten? dit zijn er doorgaans 4 van 12v. dus 56v gedeeld door 4 is 14v per accu. 85v is erg hoog, de accu's zullen al een flinke tik gehad hebben. zou voorlopig even niet ritten maken die je voorheen net kon halen op 1 acculading, veel kans dat het lopen gaat worden op 2/3 van de route.

het klinkt als een los contact op de printplaat. vooral grote onderdelen gaan vaker los zitten op de print. ook kan de potmeter als deze aanwezig is het probleem zijn. zit vaak aan de zijkant van de print, klein vierkant blauw ding met schroefje erin..

de term voor gel accu moet zijn droge accu en natte accu voor lood zuur. evengoed kom je een natte accu niet tegen in deze toepassingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 23 november 2014 14:54:53 schreef rew:
Jij mag me eens uitleggen wat er in een gel accu zit.

Ter info: "gel" is een "een vloeistof" die met toevoegingen dikker gemaakt is. Ik heb zojuist een water, suiker, soya-product, vanille-extract mengsel tot gel omgevormd het met wat maizena te koken.

Was het lekker?>:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je ook 85V hebt gemeten zonder de lader aangesloten, is er iets anders aan de hand, want je krijgt een loodaccu van 12V echt niet opgeladen tot 21V, en al helemaal niet zodanig dat je de verlichting een paar uur aan moet laten om die spanning weer binnen het normale bereik te krijgen (aangenomen dat het gloeilampen zijn en geen LEDs).

Gokje: goedkope multimeter met een lege batterij?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

13.8 x 4= 55.2 V en 56 meten is acceptabel
85 / 4 = 21V per cell, ruim te veel !

Stop eerst eens een nieuwe batterij in je multimeter ;)

[edit] zie net dat sparky met dezelfde conclusie komt,

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 24 november 2014 11:14:36 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Evarist

Golden Member

Mijn lader geeft 59.2V onbelast bij 20°C. Dat is 14.8V per accu, aan het eind van de lading.
Als het meer is zijn je accu's gegarandeerd om zeep. Een paar keer doen die het nog even tot je nog 2km kan doen.
Koop een goede temperatuurgecompenseerde lader. Hij betaalt zichzelf terug.

Overigens zou ik die 85V nog eens met een andere meter nakijken. Als hij werkelijk die spanning geeft knallen de elco's eruit.

Dit is trouwens een goed dokument om eens te lezen.
http://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-NL-AltijdStroom.pdf

[Bericht gewijzigd door Evarist op maandag 24 november 2014 11:29:27 (13%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.