Weigerende philips pm2452

pietplof

Golden Member

Collegae,
Vanmiddag, na een wandeling, ben ik mijn werkplaatsje ook eens gaan rondwandelen.
Daarbij viel het oog op een Philips PM2452 een AC microvoltmeter .
Het ding eens aangesloten en binnen enkele minuten kwam er wat rook uit het binnenwerk.
Na openen en wat snuffelen bleek een elco er wat ontredderd bij te liggen en ook een 8.2 volt zener was naar de bekende jachtvelden vertrokken.
Beide onderdelen vervangen en nustaat het ding al een poos op te warmen.
Maar...het doet niets.
Ik heb geen handboek noch een schema ( het apparaat staat er al jaaaaren en eigenlijk nooit gebruikt).
Nu de vraag.
De ingang bestaat uit twee bnc connectoren met de tekst: differentiaalingang.
Moet ik de te meten spanning aansluiten op beide en de aarde dient dan als afscherming?
Er is ook nog een ac uitgang en een intern filter met bnc in en bnc uit.

festina lente
fred101

Golden Member

Ik heb best een aantal Philips manuals en ook wat meters uit deze serie gehad, maar deze ken ik niet. Die dingen zijn ook best lastig zonder manual.

Een uitgang op meters is vaak voor een schrijver. Er komt dan 1 of 2VDC uit. Als dit echt een AC uitgang is kan het zijn dat je zo de meter als diff probe voor een scope kan gebruiken of om een digitale meter aan te sluiten, de meter werkt dan als voorversterker. Veel meters uit die tijd hadden net als een scoop hun min aansluiting aan het chassis. Deze is dus net als een moderne multimeter differentiaal. De aarde verbindt je eventueel met het chassis van je DUT. Zonder die aarde zal hij ook meten.

Zo te lezen had de elco dringend een formateer behandeling nodig. Nu heeft de lekke elco te veel stroom getrokken. Ik zou dus eerst voor de elco kijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pietplof

Golden Member

Dank Fred voor je reactie.
Mijn info was, bij nader inzien, toch wel wat summier.
Inmiddels heb ik de elco vervangen door een andere met een hogere werkspanning.
Ook de weerstand ( was tamelijk stevig geroosterd) en een zenerdiode ( 8,2 volt) zijn vervangen.
Zet ik er nu spanning op wordt de vervangen weerstand in enkele seconden 80 graden en dan heb ik het over celcius.
Dus snel uitschakelen.
Heb er even over gedacht het ding te slopen maar het is de enige ac microvoltmeter die ik heb en gesloopt is ,,weg" en dat mij toch nog net te gortig.
Het apparaat is te gecompliceerd om zomaar op de gok te gaan foutzoeken; je kent geen voedingsspanningen enz.
Ga nu zoeken bij de schematheek van de veron.

festina lente
Arco

Special Member

Schematheek wageningen heeft het schema in ieder geval wel: http://www.schematheek.eu/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pietplof

Golden Member

Dit topic krijgt van de TS een stevige schop in z'n h.l .
Het bleek bij het afregelen dat de verschillende voedingsspanningen niet op niveau gebracht konden worden.
Daarop heb ik de voeding eruit gehaald en een tijdelijke gebouwd die keurig +30, -30, +16,-16 en +12 volt produceert.
Bij inschakelen de eerste test uitgevoerd door de uitgang van de oscillator gemeten.
Deze moet volgens de voorschriften 35 mV bedragen maar is 1,5 volt.!
De frequentie is netjes 10 KHz en de scoop laat een fraaie vervormingsloze sinus zien.

Op de oscillatorprint alle transistoren gecontroleerd en goed bevonden.
Diodes idem, zener idem.
Geen rotte elco's ontdekt.
Toch een veel te hoge uitgangsspanning.
Enig idee collegae?

O ja de foto's.
Jullie zien het oscillatorschema, de boven- en onderkant van de print en de uiterst provisorische voeding en tenslotte de afbeelding van het meetapparaat in ietwat onttakelde toestand.

[Bericht gewijzigd door pietplof op maandag 29 december 2014 22:19:54 (12%)

festina lente
Henry S.

Moderator

Volgens het schema zijn er grote variaties in de waardes van R1 en R2, kloppen de waarden nog tov de opdruk?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.