wasmachine inwendig reinigen

Hallo,
Ik wil een gebruikte wasmachine in (mijn) gebruik nemen.
Graag wilde ik deze inwendig reinigen.
In de zeepbak zit aangekoekt wasmiddel, ik verwacht dat dit met heet water en een borstel onder de kraan te reinigen is (de uitneembare delen).
Idem. voor de reiniging van het pluizenfilter.
Verder wilde ik een kookwas doen met flink wat huishoudsoda in het water (tegen vetaanslag) en daarna een kookwas met flink wat huishoudazijn in het water (tegen kalkaanslag, b.v. op het verwarmingselement).
Daarna nog eens met water alleen.

Hebben de wasmachinedeskundigen hier problemen met deze plannen (omdat er schade gaat ontstaan b.v.).
Wanneer dat zo is: wat is een betere methode?

NB: het gaat om een bovenlader.
Dank voor jullie aandacht/raad/advies.

maartenbakker

Golden Member

Merk en type of trommelmateriaal lijken relevant. Op het eerste gezicht zou ik eventueel azijn toevoegen maar uit de buurt blijven van soda.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zelf gebruik hier SUN machinereiniger voor (eigenlijk voor de vaatwasser, maar werkt zelfs in de zwanehals van een toilet)
Ontkalkt en ontvet zeer goed.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Ik heb een keer de fout gemaakt om soda in een wasmachine te gooien.
De trommel werd roetzwart en pas na 5 keer wassen met gewoon waspoeder gaf het zwart niet meer af.
De trommel bleef daarna wel dof.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Wat ook helpt, is om met een lege wasmachine een 95graden-kookwas te draaien met en wasmiddel waar bleek in zit. Ontkalken kun je volgens mij ook met schoonmaakazijn doen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Kan me herinneren dat azijn en aluminium( trommelkruis ) niet goed gaan !!!

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
pa3gws

Golden Member

Ik heb er (gelukkig) geen verstand van.
Maar vrouwlief maakt de machine regelmatig schoon door in plaats van de vloeibare rommel.
Een was te draaien met waspoeder op 90 graden en dan waarschijnlijk met wasgoed dat daar tegen kan. :-)
Ze is overigens van al die vloeibare zooi afgestapt en de machine blijft wonderbaarlijk genoeg heel schoon.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Azijn en sommige soorten rubber gaan ook niet samen. Kan dat in een kleverige smurrie veranderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 november 2014 20:31:01 schreef daandc:
Kan me herinneren dat azijn en aluminium( trommelkruis ) niet goed gaan !!!

Iets met een stier en poep ! :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Op 23 november 2014 21:10:23 schreef Gadget_inc:
[...]

Iets met een stier en poep ! :-)

Dat stop je toch niet in een wasmachine. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 23 november 2014 21:10:23 schreef Gadget_inc:
[...]

Iets met een stier en poep ! :-)

Jij hebt wel een vreemde manier van wassen !!! (-:

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 23 november 2014 20:57:45 schreef Arco:
Azijn en sommige soorten rubber gaan ook niet samen. Kan dat in een kleverige smurrie veranderen...

Ik gebruik ook azijn als wasverzachter in het wasverzachterbakje om de kleuren beter te behouden, kan dat ook kwaad?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Kost een berg, wast een beetje :-)

Maar serieus, ik heb het getest en het is onzin !
RVS daarintegen, (Kan) zwart/dof uitslaan

Op 23 november 2014 21:20:47 schreef dawmast:
[...]

Ik gebruik ook azijn als wasverzachter in het wasverzachterbakje om de kleuren beter te behouden, kan dat ook kwaad?

Schoonmaakazijn of natuurazijn ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 26 november 2014 18:49:22 (51%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Natuurazijn vanuit de supermarkt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 26 november 2014 18:48:58 (70%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Alleen sommige soorten rubber zijn gevoelig voor azijn. (in mijn geval was het natuurazijn)
Ik gebruikte dat voor een koffiezetter te ontkalken. Heeft tot voortijdig einde van het apparaat geleid. (rubberen terugslagklep en 2 rubber dopjes pap geworden...)
Ook gehad in een plantenspuitje. Alle rubberdelen naar de maan.
De betere en synthetische rubbers hebben er geen last van. Maar ik ontkalk nu toch maar met speciale ontkalker... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

My goodness,

wat een berg antwoorden!
De machine is een AEG, met een rvs (zo lijkt me) trommel, de kuip kan ik niet zien.
Ik zie bij de antwoorden dat zowel de azijn als de soda een probleem kunnen zijn, en daar ik geen trek heb in experimenten: wat is dan het best voor het beschreven doel (schoonmaken) te gebruiken middel?
SUN vaatwasmachine reiniger?

(Ik dacht wel eens een wasmachinebehandeling-handleiding gelezen te hebben, maar dat was blijkbaar een ander (klus? herinner me even niet meer) forum).

maartenbakker

Golden Member

Koffiezetters ontkalk je tegenwoordig liefst met citroenzuur. Mogelijk werkt dat in een wasmachine ook betrouwbaarder dan azijn al geef ik zonder meer toe dat ik er zonder waarschuwing misschien ook wel azijn in gegooid had.

Een commerciele ontkalker is een optie (even op het pakje kijken, misschien zit daar inderdaad wel citroenzuur in). Of eens in de zoveel wasbeurten Calgon toevoegen (geen idee eigenlijk wat daar inzit). Goedkoper en vaak ook wel voldoende is eens in de zoveel maanden een kookwas draaien. Vanwege nog aanwezige wasmiddelresten kan je die als je hem leeg draait ook wel gewoon zonder wasmiddel draaien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Azijn is zeker GEEN goede optie. Azijn tast het aluminium composiet trommel kruis aan en verkort de levensduur aanzienlijk Alle merken hebben het tegenwoordig. Ik zou ook een speciaal er voor gemaakte reiniger gebruiken. Bij supermarkten of drogisten oid te koop.

Geldt dat ook voor wanneer ik een klein scheutje natuurazijn in het wasverzachterbakje doe om de kleuren van donker wasgoed beter te behouden?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 26 november 2014 18:49:50 (56%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 25 november 2014 18:45:01 schreef smd:
Azijn is zeker GEEN goede optie. Azijn tast het aluminium composiet trommel kruis aan en verkort de levensduur aanzienlijk Alle merken hebben het tegenwoordig. Ik zou ook een speciaal er voor gemaakte reiniger gebruiken. Bij supermarkten of drogisten oid te koop.

Ik verdenk daar de wasmiddellen van.
Ik heb een tijdje terug verschillende soorten aluminium (ik werk er dagelijks mee) getest in zowel natuurazijn alsmede schoonmaak azijn.
De ontrole strookjes hebben minimaal 3 weken in het azijn gestaan en het resultaat was 0.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De wasmachine is inmiddels bezorgd.
Ik vond in de supermarkt een biologische was- en vaatwasmachinereiniger van Groenland.
Ik heb hem nog niet geprobeerd vanwege problemen met de machine.
Omdat het om een nieuw problemencomplex gaat, ben ik een nieuw topic gestart.

Gadget, het is vaak een legering, dat is een probleem juist. Had je de strookjes ook in verwarmde azijn gezet en eerst ontvet?? Ik kan je wel vertellen dat het alu broos maakt. Als je zuurkool kookt in een alu pan, vallen de gaten er snel in!!!

Worden aluminium composiet trommelkruizen ook in bovenladerwasmachines toegepast?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 26 november 2014 19:08:18 schreef smd:
Gadget, het is vaak een legering, dat is een probleem juist. Had je de strookjes ook in verwarmde azijn gezet en eerst ontvet?? Ik kan je wel vertellen dat het alu broos maakt. Als je zuurkool kookt in een alu pan, vallen de gaten er snel in!!!

Leuk we gaan het experiment voort zetten :-)
Het azijn verwarmen heb ik inderdaad niet gedaan, maar dat gaan we nu wel doen.
Heeft er toevallig iemand een stuk van een defect trommelkruis over ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/