TF ontvanger

Hallo,

Ik heb even een vraag ik huur sinds kort een huis waar vlak voor dat ik erin kwam een nieuwe meterkast geplaatst is.
Daarover heb ik 2 vragen:
1. mag ik groepen verplaatsen en bijplaatsen (heb zelf vroeger elektronica gehad dus weet de basis wel).
2. naast de meterkast zit een tf ontvanger die voor mij eigenlijk niks doet, ikzelf heb enkel stroom maar wel dubbele meter, beide lopen nu nog om en om maar meter 2 loopt het hardst.

Mijn vraag is kan ik de tf ontvanger gewoon weg halen of los koppelen, de bekabeling loopt namelijk er als volgt doorheen.
Vanuit groep 3 loopt de bekabeling naar een lasdoos waar hij overgaat in 2 buizen omhoog en 1 naar de tf.
De blauwe kabel gaat via lasdoppen naar alle buizen toe behalve voor de tf deze gaat eerst via een schakelaar en dan naar de tf.
Vanuit de tf komt een bruine kabel die via een lasdop weer naar alle andere bruine kabels gaat.
Ene buis is voor 2 kamers boven de andere voor de hr combi ketel.

Nu wil ik dus de hr combi ketel die op zolder staat op een andere groep gooien aangezien mijn hobbykamer daar ook komt, de andere kamers komen op de huidige groep terug.

De TF ontvanger schakelt ongetwijfeld het tarief in de meter. Daar mag je zelf niet aankomen, zit waarschijnlijk verzegeld.
De draden die van een groep komen, en waarvan de fase kennelijk via een contact van de TF ontvanger loopt, dienen (dienden) waarschijnlijk voor een boiler. Voor zover je daarbij kan zonder zegels te verbreken mag je dat slopen.

Waarom wil je de combiketel op een andere groep? Zo'n ketel is niet bepaald een grootverbruiker,dus die kan je op elke groep laten meeliften.

Dan is mijn vraag wie is de eigenaar van de tf en wat gebeurt er als ik hem gewoon eraf schroef en weggooi(er staat nergens vermeld in de meterkast dat ik er een heb).
Ik zal als hij moet blijven zitten de kabels gewoon losmaken en afdopen en de rest wegwerken.

De rede dat ik hem op een aparte groep wil is omdat ik dan de zolder apart kan schakelen (lees combi en hobby op 1 groep) dan heb ik meer dan genoeg vrijheid qua stroom en de rest ook.

Heb nu 6 groepen waarvan 2 vrij, eentje gaat naar de andere aardlekgroep en waar hij vandaan kwam komt een kookgroep 2x16a voor een keramische plaat, hier komt dan ook de zolder naast te zitten en de andere ruimte die samen zaten met de combi.

Op de andere aardlek komt dan de rest van de keuken + badkamer de wasmachine en de woonkamer.
De groep die dan over blijft wordt later de tuin.

Op 23 november 2014 20:11:22 schreef franske88:
er staat nergens vermeld in de meterkast dat ik er een heb).

In de meterkast staat ook niet vermeld dat je een meter hebt, maar hij zit er wel. Die ontvanger is eigendom van het netwerkbedrijf, dus die kan je niet zomaar slopen en in de vuilbak mikken. En bij dat netwerkbedrijf staat in de administratie geregistreerd dat hij er zit. Dus als je hem "wegwerkt" heb je kans dat je een rekening krijgt als ze het zien.

De ontvanger schakelt ook het tarief in de meter, en dat is bedrading waar je niet bij kan zonder zegels te verbreken. Zoals ik al zei, zodra je zegels gaat verbreken zit je fout.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 23 november 2014 20:17:20 (15%)

Oke dus dat gedeelte is helaas pech lkkr laten zitten en niks aan doen, maar ik kan dus wel die 2 kabels in de lasdoos losgooien en wegwerken.
Maar zoals jij zegt lopen er nog 2 kabels van de tf naar de meter die dat aansturen en daar kan ik niet bij.
Het kan dus geen kwaad om hem spanningsloos te maken van bovenaf enkel schakelt ie dus niet meer naar dag/nacht maar loopt verder op de laatst aangezette meter.

Door de bereikbare bedrading weg te halen maak je hem niet spanningsloos. Die bedrading loopt alleen maar over een potentiaalvrij contact, waarschijnlijk voor een boiler of zoiets.
De voeding van de ontvanger zelf is al voor de meter afgetakt. Daar kan je niet bij, want die zit achter zegels.

Geef eens fabrikaat en type van zowel de meter als de TF ontvanger, dan kan ik aangeven hoe het waarschijnlijk zit.

mel

Golden Member

Op 23 november 2014 20:37:42 schreef franske88:
Oke dus dat gedeelte is helaas pech lkkr laten zitten en niks aan doen, maar ik kan dus wel die 2 kabels in de lasdoos losgooien en wegwerken.
Maar zoals jij zegt lopen er nog 2 kabels van de tf naar de meter die dat aansturen en daar kan ik niet bij.
Het kan dus geen kwaad om hem spanningsloos te maken van bovenaf enkel schakelt ie dus niet meer naar dag/nacht maar loopt verder op de laatst aangezette meter.

ik denk dat die bedrading die jij bedoelt van een boiler was , of zo.
de voeding van een TF ontvanger komt meestal uit de kabelkast,en die is verzegeld.edit, klaas was me voor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Merk/type weet ik zo even niet dat zie ik pas van de week als ik er weer ben.
Wat ik wel weet is dat er 2 knopen op zitten groen en rood waar bij groen stond warm.
De meter heeft hoog en laag waarbij ik de eerste keer het schuifje op hoog zag staan en nu staat hij op laag.
Had ook al de bekabeling in de lasdoos losgegooid met het idee das oud en gebruik ik niet, vandaag weer even terug gezet.
Kan het nou kwaad om hem alsnog los te gooien en af te dopen of moet ik hem eerst weer op hoog zetten.

Sine

Moderator

Tja, daar is zo heel weinig van te zeggen. Een paar foto's maken het eea misschien wat duidelijker.

mel

Golden Member

Op 23 november 2014 21:06:23 schreef franske88:
Merk/type weet ik zo even niet dat zie ik pas van de week als ik er weer ben.
Wat ik wel weet is dat er 2 knopen op zitten groen en rood waar bij groen stond warm.
De meter heeft hoog en laag waarbij ik de eerste keer het schuifje op hoog zag staan en nu staat hij op laag.
Had ook al de bekabeling in de lasdoos losgegooid met het idee das oud en gebruik ik niet, vandaag weer even terug gezet.
Kan het nou kwaad om hem alsnog los te gooien en af te dopen of moet ik hem eerst weer op hoog zetten.

Als ik het zo hoor, denk ik dat het een boilerrelais is.
Als je geen boiler gebruikt, kan je de bedrading gewoon weghalen, welke niet
uit een verzegeling komen,
Relais kan je gewoon laten zitten.Ik denk dat dit niks met een tariefomschakeling te maken heeft.
alleen de inschakeling van een element van een boiler.
tarief kan je zelf niks aan doen(helaas).
anders zouden we allemaal wel op het (goedkope)tarief willen blijven zitten....

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 24 november 2014 10:09:28 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..