gek fenomeen bij doorbranden gloeilamp

Hoi,
Ik hoop dat ik in deze sectie goed zit (de lamp is 240volt).
In de gang heb ik een gloeilamp in een fitting hangen, geen armatuur of kap dus.
Vandaag bij het inschakelen van het licht: 'peng' en geen licht.
Lamp doorgebrand (Calex, helder glas, hangt er al eeuwig), geen wereldschokkend iets dus.
Maar: op het moment van de 'peng' zie ik een lichtend puntje van de lamp naar de vloer vallen...
Het rare is dat het glas van de lamp (de gloeidraad is doorgebrand) intact is.
Mijn vraag is nu: waar komt dat gloeiende puntje vandaan wat ik naar de vloer zag vallen..?

Kan uit de schroefdraad of fitting komen. Stof, stukje soldeer, vuil, etc.
Niks spannends.

Zelf heb ik wel eens een lamp meegemaakt waarbij de steundraden tijdens het doorgloeien van het wolfraam tegen elkaar kwamen. En PATS! Een stuk uit de lamp met eem plof.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is een vorm van gezichtbedrog.
Door de flits, die zeer fel kan zijn, krijg je een vlekje op je netvlies. Daardoor ben je op die plek als het ware blind.
Door het bewegen van je ook zie je het plekje ook bewegen.
Dit is een beetje kort door de bocht, maar is zo ongeveer wat er gebeurt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zowel een wegspringend stukje stof (maar waarom gloeit dat dan?) als het gezichtsbedrog lijkt me niet onmogelijk.

En ik heb e.e.a. ook niet gepresenteerd als iets spannends hoor ;-)

DE OLDE

Overleden

Wellicht is de aansluitdraad opzij van de fitting van de lamp er afgebrand?? Dat zou je moeten kunnen zien .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

met de huidige alu fittingen kan het in sluiting vallen van de lamp best een vonk hebben gegeven aan de lip welke tegen de fitting drukt. de oude lamp zal een zwarte plek hebben dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De aansluitdraad opzij van de fitting (het soldeerplekje) ziet er normaal en onbeschadigd uit, ook is er geen zwart blakerplekje op het metaal van de fitting aanwezig.
Dus afgezien van de doorgebrande gloeidraad is er verder niets bijzonders aan de lamp te zien.
Dan blijft eigenlijk enkel het al genoemde optische fenomeen over als verklaring.

Er zit inmiddels een nieuwe lamp in (uit de 'anti-EU-hamstervoorraad')
;-)

DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaag, zoals Toeternietoe zegt: "gezichtsbedrog", alhoewel het niet de juiste term is, want je ziet het werkelijk.
Het gaat in dit geval om een nabeeld. Dat je het ziet 'vallen' komt doordat je reflectoir je oog beweegt door het felle licht, waardoor het nabeeld zich als een valstreep manifesteert. Oogbewegingen zijn zéér snel; het zijn de snelse spieren in ons lichaam!

Op 25 november 2014 06:55:38 schreef electronono:
[....]
Er zit inmiddels een nieuwe lamp in (uit de 'anti-EU-hamstervoorraad')
;-)

Dat zal EricP fijn vinden ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb dit ook wel eens meegemaakt en was niet de enige die het zag. Er kwam een roodgloeiend bolletje uit, welke op de grond viel, rolde en doofde. De andere persoon met wie ik in de kamer was zag exact hetzelfde. Lijkt me vreemd dat dit een nabeeld is.

Ik heb de daadwerkelijke oorzaak niet kunnen vinden toen, maar ik denk dat er inderdaad uit de fitting een stukje draad gesprongen is.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik heb dit ook wel eens meegemaakt en was niet de enige die het zag. Er kwam een roodgloeiend bolletje uit, welke op de grond viel, rolde en doofde.

Juistum, dit is wat ik ook zag, afgezien van het rollen.
Omdat ik alleen ben heb ik geen getuigen of medezieners helaas.

Ik verbaas me er wel over dat de gloeilamp zo lang meeging.
Hij brandt elke keer maar kort, maar er zijn dus wel veel 'aan en uit' schakelingen.

En dat voor zo'n 13-in-het-dozijn Kwantum-lamp :)

Als het bolletje na zijn val stopte bij de grond, kun je eigenlijk het optisch bedrog uitsluiten. Dat balletje zou verder 'vallen' en zeker niet gehinderd worden door een vloer.

Als het balletje al uitgegloeid was voor het de grond raakte, kan het natuurlijk wel weer dat optisch fenomeen zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
DE OLDE

Overleden

Op 25 november 2014 11:51:01 schreef Tidak Ada:
Inderdaag, zoals Toeternietoe zegt: "gezichtsbedrog", alhoewel het niet de juiste term is, want je ziet het werkelijk.
Het gaat in dit geval om een nabeeld. Dat je het ziet 'vallen' komt doordat je reflectoir je oog beweegt door het felle licht, waardoor het nabeeld zich als een valstreep manifesteert. Oogbewegingen zijn zéér snel; het zijn de snelse spieren in ons lichaam!

[...] Dat zal EricP fijn vinden ;)

Een zelfde soort waarneming hoor je vaak bij een bliksem in de buurt,
men ziet vuurballen , bij sommigen zou hij over de schoot zijn gerold, enz.enz. en dat zonder ook maar éen brandvlekje :) Ik kan daar legio verhalen over vertellen die ik in de loop der tijd gehoord heb. Ik heb alleen nog nooit een "vuurbal "of wel een bolbliksem gezien, ook geen duidelijke foto.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 26 november 2014 07:57:54 schreef Jochem:
En dat voor zo'n 13-in-het-dozijn Kwantum-lamp :)

Ik zie wel dat jij die daar ook in voorraad gekocht hebt! ;)

Als het balletje al uitgegloeid was voor het de grond raakte, kan het natuurlijk wel weer dat optisch fenomeen zijn.

Volgens mij was het gedoofd voordat het de vloer raakte, maar 100% zeker ben ik daar niet van.

Op 26 november 2014 08:50:28 schreef DE OLDE:
...nog nooit een "vuurbal "of wel een bolbliksem gezien, ook geen duidelijke foto.

Het is ook best nog lastig om snel: je camera te pakken, op de sportstand te zetten, scherpstellen en af te drukken.... in een fractie van een seconde terwijl je het niet aan ziet komen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Aangezien er niets aan de lamp te zien is en het geen nabeeld mag zijn, blijft er één ding over fluidum! >:)

Jochem:
TS zegt niet dat het daaar bleef liggen! Hij schreef: "Het viel naar de vloer".
Mocht het zo zijn dat het "door rolt", kan dat nog het nabeeld zijn, dat door onze hersens, die 'weten' dat het niet door de vloer gaat, geïnterpreteerd wordt als doorrollen. Ons brein verneukt ons meer dan ons lief is!

Het enige dat nog mogelijk zou zijn, is dat er geïoniseerd gas in het spel zou zijn, maar dan zou het stijgen in plaats van vallen. Dat valt dus ook af.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik vraag ik af of dat wellicht een mini-bolbliksempje van plasma kan zijn geweest.

Bij het onderbreken van de gloeidraad ontstaat er een vlamboog.
Dat kan natuurlijk door impulsgedrag een plasmaveldje creëren welke door capacitieve werking (Hoge freqwuenrttie's) best door de glaswand heen kan dringen. (Geissler tubes)

Ik heb soms zelfs sterk het idee dat als ik een gloeilamp zie "springen" bij het inschakelen dat ik soms zelfs fonkeffecten buiten de glazen ballon zie. Zelfs bij matte gloeilampen heb ik ze wel eens gezien.

Iemand met een hogesnelheidscamera zou eens een testopstelling kunnen opzetten waarbij bewust de lamp defect moet gaan bij inschakelen. (Hogere spanning, of een lamp die al ongeveer aan het eind is)

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Hoi,

Wat de ts gezien heeft kan best, zonder gezichts bedrog.

Ik werk op een lampenfabriek, en voor de lol hebben we ooit eens een 110V lamp voor Amerika aangesloten op 230V. Dit had toen een soortgelijk effect en kwam vanuit de schroef cap. Er stond een oude rot langs me, en hij zei dat als er geen fuse in de cap zit (wat in sommige types noodzakelijk is) dat je dan een beschadeging kan krijgen van de cap tijdens het overlijden. Als de lamp kapot gaat kunnen de uiteindes van de draad tegen elkaar komen waardoor je een bijna kortsluiting krijgt. Kans is groot dat je ergens een gaatje gaat zien op de bovenkant van de cap. Het metaal wat daar zat is uit de fitting gesprongen en was oorspronkelijk het connectie punt van de cap naar de stem (glasen buisje dat in lamp zit). Dit connectie punt is gemaakt met een puntlas toestel, en kan de zwakste schakel in het circuit zijn.

Tijdens de overbelasting kan dit gediend hebben als fuse, en zie je het gesmolten stukje uit de lamp springen.

Dit gebeurt overigens niet altijd omdat het aansluit punt soms lager gemaakt word in de cap.

Kans is groot dat je ergens een puntje of gaatje gaat zien op de cap, en dit stukje metaal heb jij zien vallen toen het even als zekering fungeerde.

Door de shift naar LED zal ik het niet snel opnieuw zien :)

Groetjes,

Joris

Op 28 november 2014 20:41:23 schreef ojeke:
Kans is groot dat je ergens een puntje of gaatje gaat zien op de cap, en dit stukje metaal heb jij zien vallen toen het even als zekering fungeerde.

Op 25 november 2014 06:55:38 schreef electronono:
afgezien van de doorgebrande gloeidraad is er verder niets bijzonders aan de lamp te zien

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Het is hier zeker al eens voor gekomen, schakelaar om en met een knal alles donker, Huhhhh???

automaat weer aan gezet, iets aan de hand, alleen de kamer waar ik het licht aan wou doen bleef donker. Bleek alleen die lamp gesprongen te zijn.

Plasma sluiting ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Komt de vlamboog doordat de gloeispiraal door het vele gebruik zover is uitgerekt dat hele stukken gloeidraad overbrugd worden door andere stukken gloeidraad en dat daardoor de weerstand van de gloeidraad veel lager wordt dan normaal?

DE OLDE

Overleden

Op 27 november 2014 21:58:43 schreef flipflop:
[...]
Het is ook best nog lastig om snel: je camera te pakken, op de sportstand te zetten, scherpstellen en af te drukken.... in een fractie van een seconde terwijl je het niet aan ziet komen.

Inderdaad, maar er zijn wel legio foto's van "gewone " bliksems, en gezien de veelvuldigheid waarin ik het gehoord heb moest er toch wel minstens 1 goede foto in de wereld zijn.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/