CD speler inleren

pa3gws

Golden Member

hallo allemaal.
Ik krijg van een kleine garage waar ik wel eens iets voor hestel de vraag hoe moeilijk het is om een cd speler in te leren.
Het gaat om een Nissan Almera Tino uit 2004 waarvan het CD loopwerk stuk is(er ligt het een en ander los in).
Het nummer op het defecte loopwerk is 28185BN810.
Is er iemand bekend met de procedure of is dat een lastig verhaal

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een CD-speler (loopwerk) inleren?? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
CD-speler loopwerken zijn -zover ik weet- ontzettend dom (bevatten alleen maar een wagen-servo, een spindle motor en een laser kopje (waar verder kwa elektronica ook niets spannends op gebeurt dat "ingeleerd" zou moeten worden.
Een compleet vervangend loopwerkje komt af-fabriek vaak gewoon geheel afgesteld en is het slechts een kwestie van oude loopwerk verwijderen en nieuwe monteren en klaar.

Overigens zat bij de Philips CDD2600, CDD3600 en CDD3610 CD-branders (voor de PC) de informatie omtrend de apparaatnaam (zoals die via IDE door het BIOS wordt uigelezen) in een EEPROMmetje op de driver-print op het loopwerk.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
RAAF12

Golden Member

Kan zijn dat ie op de canbus moet worden aangemeld. Kijk ff of Nissan een fansite heeft. Dat is de kortste klap om snel zinnige info te ontvangen. Bij bmw zit dat in de infotainment afdeling van de diagnose software.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 25 november 2014 12:07:28 (19%)

@RAAF12: dan zou het om een (complete) CD-speler gaan. Ik denk toch uit de startpost op te maken dat alleen het loopwerk IN de CD-speler defect is. Zolang de rest van de elektronica in die CD-speler niet verandert, zal het die Nissan een worst zijn wat voor loopwerk er IN die CD-speler zit.

Bij onze Saab zit af-fabriek ook een radio/CD-speler die inderdaad via CAN-bus met de boordcomputer babbelt (en daarop aangemeld moet zijn om te kunnen functioneren). Maar zo'n complete radio wordt doorgaans head-unit genoemd. Een complete CD-speler heet m.i. dan ook "CD-speler", waar het loopwerk een (mechanisch) onderdeel van uitmaakt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
RAAF12

Golden Member

Ik denk dat je gelijk hebt een loopwerkfailure zal niet als een aparte melding in rapportage staan.

pa3gws

Golden Member

Ik denk dat ik het verkeerd heb.
In het loopwerk zit wel een PCB met de nodige elektronica.
Ik heb overigens totaal geen idee hoe dat aanmelden inlezen of wat het ook mag zijn gaat.
En volgens de man van die garage is het een lastig geval.
Dus vandaar mijn vraag hier.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Volgens mij is alleen een loopwerk gewoon te wisselen.
Als de hele radio vervangen dient te worden is aanmelden wel noodzakelijk.
Zover ik weet is bij Nissan dan de pincode nodig van de huidige auto en die waar hij uitkomt, ingeval van nieuw is alleen de huidige code nodig uiteraard.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
pa3gws

Golden Member

Ik zal morgen eens aan de brave borst vragen waar hij het vandaan heeft dat de speler moet worden aangemeld.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Volgens de man van de garage moet ook de CD speler worden ingelezen.
Het is alleen de CD speler die stuk is het radio deel zit nog in de auto en werkt nog.
Hij zou deze week nog bij de Nissan garage navragen of hij de CD speler zomaar kan vervangen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Er zit hier nog steeds verschil in speler en loopwerk ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ah, dat is dus een apart apparaat.
http://media.autoweek.nl/m/m1by0q3b1hu6_800.jpg

je plaatst het originele printje in het nieuwe loopwerk ,klaar is kees.

pa3gws

Golden Member

Op 27 november 2014 19:50:27 schreef Win2k:
je plaatst het originele printje in het nieuwe loopwerk ,klaar is kees.

Kijk dat is nou net wat ik weten wilde. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Vergeet de ESD protection niet :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/