Snelheid meten door middel van back-emf

Hoi,

Ik wil de snelheid van een dc motor meten doormiddel van de back-emf methode.
Ik weet inmiddels hoe het werkt en wat het inhoudt. Maar iedereen op internet die dit toepast, maakt gebruik van een motor die maar in 1 richting draait.
Ik wil een motor gebruiken in een volledige h-brug, die daardoor 2 kanten op kan draaien.
Als ik dan ga aansturen op bijvoorbeeld 75% dutycycle, wil ik in de 25% metingen gaan doen met de microcontroller.
Ik wil dan het pwm signaal een interrupt pin laten triggeren, en als die interrupt er is alle berekeningen gaan uitvoeren.

Het enige probleem waar ik nog op stuit is dat ik er niet uit kom hoe ik de spanning over de motor kan meten.
Bij 1 richting draaiende motoren is het simpel omdat dan de motor altijd nog met 1 aansluiting verbonden is aan de ground.
Bij de h-brug is de motor volledig potentiaalvrij in het lage stuk van de pwm.

Wie kan mij helpen?

Shiptronic

Overleden

Diodebrug direct over de motor?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je kunt altijd 1 lage mosfet aan laten. De spanningsval is verwaarloosbaar.
Je hebt wel twee meetpunten nodig.

Bravo zonnepaneeltje. Mee eens! (wilde ik ook gaan typen).

Ter aanvulling: De energie die in de inductie van de motor zit, wordt in de "uit" periode teruggeleverd aan de accu. Als je die onderste FET aanlaat, gebeurt dat met "1 diodedrop" verlies, en als je die onderste FET uitzet, gebeurt dat met "2 diodedrops" verlies.

Stel de boel op 75% PWM staat en mechanisch draait het op de gewenste snelheid. Stel dat je nu ineens naar 50% PWM gaat. Er zit dan ook mechanisch nog energie in die er niet in hoort: mechanisch moet hij afremmen. Ook die energie komt met 1 of 2 diodedrops verlies (keuze is aan jou) terug je accu in.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik gebruik de a3941 als motordriver.
Deze zet als de pwm laag is, alle fets uit.
Dus ik kan er niet voor kiezen om de onderste fet aan te laten.

In het datasheet wil je in tabel 1 kiezen voor 01x0 als "input", dat doet wat zp en ik voorstellen. Jou stelling: "Deze zet als de pwm laag is, alle fets uit" is niet juist.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad, als ik het goed zie, kun je met de PWML, PWMH, PHASE en SR signalen alle mogelijke combinaties maken.

@REW: het is natuurlijk wel belangrijk dat je de juiste low-side MOSFET aan laat staan; als je de verkeerde neemt, sluit je de motor kort met alleen een enkele diode in serie (slow-decay mode), in plaats van de fast-decay mode, waarbij de stroom door de voeding moet, en de spanning over de motor dus veel hoger is.

@TS: bedenk wel dat de motor hiermee minder efficiënt zal zijn, aangezien de piekstroom hoger zal moeten zijn om dezelfde RMS stroom te halen. In plaats van een directe meting van de tegen-EMK, kun je deze ook vrij nauwkeurig schatten als je de spanning over en stroom door de motor weet, en weet wat de inductie en weerstand van de rotor is. Je zou er ook voor kunnen kiezen om niet iedere PWM periode de tegen-EMK te maken, maar 10-20 keer per seconde of zo; de extra verliezen zijn dan waarschijnlijk verwaarloosbaar, en het is toch niet echt zinnig om ~20.000x per seconde de snelheid te meten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het volgende schema:

Ik begrijp het nog niet helemaal.
Waar kan ik dan mijn pwm signaal op aanbieden, en moet ik dan ook het pwm omschakelen naar een andere pin als ik de andere kant op wil rijden?

De andere mogelijkheid staat me ook wel aan.
Alleen hoe bereken ik dit? De spanning over de motor zal 24 volt zijn die gepwm'd wordt.
De stroom? Moet ik dan de gemiddelde stroom nemen?

Edit:

Het wordt wat eenvoudiger.
Ik wil een halve h brug gebruiken, en de richting met relais bepalen. Dit zodat dat de motor kortgesloten staat als er geen spanning aanwezig is.

Doordat er nu 1 kant van de motor al aan de ground zit, ga ik gewoon om de zoveel tijd beide fets uitzetten. En dan meten op de andere pool van de motor.

[Bericht gewijzigd door tysie op donderdag 27 november 2014 11:45:42 (12%)