Verwerking data in AVR

Hallo!

Ik zit met het volgende:
Voor een projectje dat ik een een vriend maken voor school sturen we via een programma in Visual Basic code door naar een ATMEGA32 processor via een COM-poort.
Dit kan zowel X123 als Y123 zijn. Wanneer deze binnenkomt word elk karakter in het UDR register geschreven en weer overschreven. Dus eerst X dan 1 en zo voort. Wanneer de data overdacht klaar is staat in het register NL line feed of hexadecimaal A.
De data die ik nodig heb is enkel X of Y en de 3 cijfers.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit er uit halen als dit telkens overschreven word?
Ik werk pas een 2-tal maanden met microprocessoren en weet dus nog vrij weinig.

Hopelijk kan iemand me helpen, alvast bedankt!

Ik ben niet bekend met AVR, maar het lijkt me dat je, direct na het ontvangen van een byte je deze overhevelt naar een interne variabele.
Bij voorkeur een string/array waarbij je in de ontvangstroutine bijhoudt in welke index de ontvangen byte moet worden opgeslagen,

Just find out what you like and let it kill you
klein is fijn

Moderator

Kijk eens naar de interrupts, daar staat minstens 1 interrupt tussen die bruikbaar is.

Er staat een voorbeeldje in de datasheet.

Wat hadv zegt klopt; een AVR onthoud alleen de laatst ontvangen byte. Die moet je uitlezen voordat de volgende byte ontvangen is, anders ben je hem kwijt.

Het komt ongeveer hierop neer:
1 Wacht totdat een teken ontvangen is
2 Doe iets met dat teken
3 Ga naar 1.

Meestal is "doe iets" stop in een buffer en wacht totdat je genoeg tekens (of het "einde commando"-teken hebt.

Met interrupts kun je het mooier maken, maar begin eens zonder.

Anoniem

Ik zou het simpel houden en het wiel niet opnieuw gaan uitvinden:

- upload de Arduino bootloader, en gebruik dan de Serial class die hierin zit

OF

- gebruik de lib van Peter Fleury en lees serieele data dmv van die functies

Bedankt voor de reacties!