AC motor draairichting wisselen

Hallo,

Ik heb een AC motor op 380volt,
hiervan wil ik graag de draairichting veranderen. Dit moet geautomatiseerd kunnen.

Ik heb relaises gekocht(http://goo.gl/d372Oy) die ik kan bedienen met een arduino.

Nu zit er tussen de krachtstroom bron en de motor nog een relais, namelijk een aan en uit schakelaar. Is het mogelijk om de draairichting te wisselen van de motor met de relaises die ik momenteel heb? en hoe kan ik dit aanpakken? Ik weet niet of er hier iets standaard voor is of ik een nieuw schema moet maken?

Alvast bedankt voor alle hulp.

rbeckers

Overleden

Plaats een foto van het typeplaatje van de motor.

benleentje

Golden Member

Met jouw eigen relais kan je geen enkele motor van draairichting veranderen je hebt daar toch of wisselcontacten of 2 relais met minimaal 2 contacten of wisselcontacten. Wat je precies nodig hebt is geheel afhankelijk van het type motor.

Ook moet het relais de motorstromen aankunnen die voorkomen bij het opstarten van de motor en dat is meestal fors hoger dan de normale stroom in de motor tijden belasting.

Nu zit er tussen de krachtstroom bron en de motor

Als je met krachtstroom een 3 fase net bedoeld dan heb je dus meestal 2 relais met elk 3 maakcontacten nodig. Je eigen relais kan max 380V aan terwijl we in Nederland al op 400V zitten dus dat is ook al vrij krap.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Theroretisch kan je met 4 relais je de motor van draairichting veranderen.
Het hebt het 3-fasenet L1, L2 en L3.
Je hebt 3 motoraansluitingen A, B en C.
Je hebt 4 relais P1, P2, Q1 en Q2.
De bedrading wordt als volgt:
L3 sluit je aan op C.
Tussen L1 en A monteer je P1.
Tussen L2 en B monteer je P2.
Tussen L1 en B monteer je Q1.
Tussen L2 en A monteer je Q2.
Klaar.
De werking is als volgt.
Beginstand:
De relais P1, P2, Q1 en Q2 zijn onbekrachtigd.
De motor staat stil, maar staat wel via L3 onder netspanning!!!
Nu bekrachtig je P1 en P2. Daardoor wordt L1 aan A en L2 aan B geschakeld. De motor gaat rechtsom draaien.
Nu laat je de motor tot stilstand komen door geen van de 4 relais te bekrachtigen. Je wacht tot de motor tot stilstand is gekomen.
Nu bekrachtig je Q1 en Q2. Daardoor wordt L1 aan B en L2 aan A geschakeld. De motor gaat linksom draaien.

In dit theoretisch verhaaltje is geen enkele vorm van beveiliging opgenomen. Er wordt niet getest of P1 en/of P2 echt afgevallen is voordat Q1 en Q2 ingeschakeld wordt. P1 en/of P2 zouden bijv defect kunnen zijn.

Uit veiligheids- en betrouwbaarheidsoverwegingen kan je beter met daarvoor geschikte mechanische relais de motor besturen zoals @benleentje al aangeeft.

Als er geen ster driehoek op moet kan je dat toch met 2 relais? 3 polige types. Enkel 2 draden wisselen voor links of rechtsom.

Voor een beetje veiligheid zet je een timer ertussen zodat na het afschakelen van het ene relais er voldoende tijd verloopt voordat de andere kan inschakelen.

Motorbeveiliger (thermische veiligheid) voor de beide relais.

Evt een mechanische koppeling tussen beide zodat er nooit de mogelijkheid is om beide in te schakelen. Gebeurt dat toch, kost je een zekering en wss 2 nieuwe relais.

Nooit schakelen bij een draaiende motor!
Voorbeeldje gezien bij een turbine waarbij de ster driehoek ook de richting wisselde. De motor trok de silent blokken uit mekaar bij het schakelen. Was ook een 10KW type...

Bedankt ik ben geholpen.
Met 4 relaises is het inderdaad de gemakkelijkste optie.

De relaises worden beveiligd en kunnen niet tegelijk aanstaan inderdaad.

Bedankt voor de hulp!

Hugo Welther

Moderator

Het meervoud van relais is relais, en niet relaises.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
GJ_

Moderator

Op 25 november 2014 23:14:22 schreef Appel:
Evt een mechanische koppeling tussen beide zodat er nooit de mogelijkheid is om beide in te schakelen. Gebeurt dat toch, kost je een zekering en wss 2 nieuwe relais.

Nadeel van die mechanische koppeling zonder een kruiselingse vergrendeling is dat de relais vast kunnen lopen. Kost je ook minimaal 1 relais omdat de spoel doorbrand.

Willie W

Golden Member

Krijg een beetje het idee dat TS dit wil gaan doen met solid state relais,
gezien de link in de eerste post.
Volgens mij gaat dat helemaal niet werken.
Beter een paar mechanische relais nemen met blokkade ertussen.

Houd ook rekening met de uitlooptijd van de motor, niet dat
je deze onder volle snelheid ompoold.

Die kruislingse onderbreking zou ik er zeker wel tussen maken.

GJ_

Moderator

Solid state gaat wel, als je relais er maar op berekend zijn. Er zijn speciale motor solid state omkeerrelais. IC electronic heeft ze onder andere:
http://www.fotoagent.dk/single_picture/10267/25/small/SRC_3_DD_4010%281%29.jpg

benleentje

Golden Member

Houd ook rekening met de uitlooptijd van de motor, niet dat
je deze onder volle snelheid ompoold.

Als het een 3 fase kortsluitanker motor is < 2kW kan je die gerust heel vaak ompolen op volle snelheid dat gebeurt bij ons in de werkplaats ook. Ze worden wel iets warmen dan normaal maar ook niet echt schokkend.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Houd ook rekening met de uitlooptijd van de motor, niet dat
je deze onder volle snelheid ompoolt.

Daar bestaan tacho relais voor, die geven de stuurstroom niet vrij zolang de motor draait. Die heb ik destijds ingebouwd in de robot liften in ons magazijn. Er waren lieden die niet de tijd namen even te wachten tussen 2 handelingen en knalden zo van van de ene functie naar de andere, gevolg, om de haverklap uitgeklapte automaten.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!