Theroretisch kan je met 4 relais je de motor van draairichting veranderen.
Het hebt het 3-fasenet L1, L2 en L3.
Je hebt 3 motoraansluitingen A, B en C.
Je hebt 4 relais P1, P2, Q1 en Q2.
De bedrading wordt als volgt:
L3 sluit je aan op C.
Tussen L1 en A monteer je P1.
Tussen L2 en B monteer je P2.
Tussen L1 en B monteer je Q1.
Tussen L2 en A monteer je Q2.
Klaar.
De werking is als volgt.
Beginstand:
De relais P1, P2, Q1 en Q2 zijn onbekrachtigd.
De motor staat stil, maar staat wel via L3 onder netspanning!!!
Nu bekrachtig je P1 en P2. Daardoor wordt L1 aan A en L2 aan B geschakeld. De motor gaat rechtsom draaien.
Nu laat je de motor tot stilstand komen door geen van de 4 relais te bekrachtigen. Je wacht tot de motor tot stilstand is gekomen.
Nu bekrachtig je Q1 en Q2. Daardoor wordt L1 aan B en L2 aan A geschakeld. De motor gaat linksom draaien.
In dit theoretisch verhaaltje is geen enkele vorm van beveiliging opgenomen. Er wordt niet getest of P1 en/of P2 echt afgevallen is voordat Q1 en Q2 ingeschakeld wordt. P1 en/of P2 zouden bijv defect kunnen zijn.
Uit veiligheids- en betrouwbaarheidsoverwegingen kan je beter met daarvoor geschikte mechanische relais de motor besturen zoals @benleentje al aangeeft.