PT100 weerstand omrekenen naar 4-20mA signaal voor PLC

Hoi Allemaal,

De titel zegt het al:
Hoe reken ik de weerstandswaarde van de PT100 om naar een 4-20mA signaal welke door een PLC ontvangen kan worden.

Ik kan niet direct iets vinden wat mijn vraag beantwoord.

Vast bedankt!

Groetjes.

Wil je het alleen omrekenen?
Daar kun je een tabel voor gebruiken maar dat lijkt me niet logisch want daar kan je PLC niets mee.
Heb je al een idee over de opzet van je schakeling in de vorm van een schema, gebruikte voedingsspanning, gebruikte aansluitdraden etc?
Als je een converter wil bouwen dan zou je bijvoorbeeld de XTR103 kunnen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op woensdag 26 november 2014 08:29:38 (24%)

Even kijken, een schoolvraag... We gaan eerst eens in theorie beredeneren wat het antwoord zou kunnen zijn.

Je hebt een weerstand, de PT100. Je wilt een stroom die varieert met de waarde van die weerstand. Hoe hangen spanning, stroom en weerstand samen? Juist: de wet van Ohm. Wat zou je in theorie dus kunnen doen om een stroom te krijgen die afhankelijk is van de weerstandswaarde?

Letterlijk vraag je dus hoe je het moet omrekenen, en dat is natuurlijk afhankelijk van hoe de boel is aangesloten.

Nou ga je met de meest simpele oplossing (waar ik met bovenstaande benadering op aanstuur) wel tegen een aantal praktische problemen aanlopen. Het is belangrijk om te weten of dit een zuiver theoretische vraag is (tekstboek) of dat er ook een praktische oplossing moet komen. Vervolgens is het belangrijk om te weten welk temperatuursbereik je wilt meten.

If you want to succeed, double your failure rate.
rbeckers

Overleden

Zoek op dit forum op 4-20mA en Pt100.

DE OLDE

Overleden

Sorrie ik vind dit een onzinnige vraag. Reken het aantal appels om naar peren . Bedoeld zal zijn hoe kan ik een schakeling ontwerpen die een PT100 waarde omzet in een 4-20mA signaal. Dat is wat anders dan omrekenen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 25 november 2014 22:53:03 schreef stefan90kauw:
Ik kan niet direct iets vinden wat mijn vraag beantwoord.

Dan zul je meer moeite moeten doen in het zoeken naar informatie.
Het leven bestaat namelijk niet uit alleen maar pasklare antwoorden in hapklare brokken. Je zult informatie moeten verzamelen en die informatie moeten combineren. En volgens mij is dat nu juist het doel van je schoolopdracht.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)