keuze type condensator

welk type condensator moet ik via Conrad bestellen om de meetschakelingen te kunnen maken[er zijn zoveel soorten te bestellen]

bvd simon

Welke schakelingen wil je bouwen? Dan kunnen we per schema advies geven.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Vage vraag dit.
Afhankelijk van de functie die een condensator in een schakeling moet vervullen kies je een condensator. Een antwoord kun je dus niet krijgen. Of denk je dat alles kunt doen met maar 1 condensator? Waarom zouden er dan zo veel soorten en typen gemaakt worden?

Zoek maar eens in wiki naar de verschillen tussen de volgende condensatoren:

Electrolitische aluminium condensator.
Tantaal condensator
Goldcap condensator
polyester condensator.
Vacuum condensator.
Mica condensator.
Lucht condensator.
keramische condensator.
papier condensator.

Je kunt ze vrijwel allemaal kopen met vergelijkbare capaciteiten en werkspanningen. (Elco's, goldcap en vacuum c's uitgezonderd.) Maar ze hebben wel allemaal verschillende eigenschappen die belangrijk kunnen zijn. Temperatuur afhankelijkheid is er daar bijvoorbeeld een van.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 26 november 2014 23:26:59 (51%)

maartenbakker

Golden Member

Als je veel met zo min mogelijk condensatoren wilt doen neem je MKP condensatoren met 1000V werkspanning in 9 waardes uit de E3 reeks: 1n, 2n2, 4n7, 10n, 22n, 47n, 100n, 220n, 470n.

Natuurlijk is dat meestal zwaar overkill of niet genoeg, maar het is wel een mogelijk antwoord op je vraag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik moet gokken denk ik dat de ts schakelingen van dit forum bedoeld ,
Schakelingen / Meten en testen en daarvan de schakelingen wil gaan bouwen.

Voor een beginner inderdaad lastig om condensators te duiden , dan helpt wikipedia.

Er zijn meerdere webshops die leuke voordeel pakketjes met de meest voorkomende waardes van condensator aanbieden .

even voorstellen
ik ben nog een beginneling en hoop dat jullie daar enig begrip voor kunnen opbrengen.
nu ik het zelf zo lees was het inderdaad niet erg duidelijk
graag zou ik willen weten van jullie wat voor condensatortype ik moet bestellen om de meetopstelling van Tortester en die van transistortester te kunnen maken
hoop dat dit wel duidelijk is?

bvbd simon

Bij de tortester mag dat een elco zijn maar hoeft dat niet. Werkspanning 9v of hoger, dus dan kom je op een 16v elco uit. Werkt ook met een ongepolariseerde condensator, maar dat heeft geen voordelen en 't is een boel groter.

Die in de transistortester een willekeurige 470nF ongepolariseerde condensator. Meestal kom je dan op een foliecondensatortje uit van 63v.

In deze schakelingen worden er geen grote eisen gesteld aan de condensatoren. Zolang de werkspanning voldoende hoog is zit je goed.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 27 november 2014 20:47:53 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Gewoon zo'n gekleurd blokje (MKP of MKT of net wat je kan krijgen). 1 uF voor de ene en 470n voor de ander.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ledlover en fred101
bedankt voor jullie antwoorden

gr simon

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 november 2014 02:54:23 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Gelijk maar van beide schakelingen de BOM aangepast.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.