Op 20 juli 2004 16:25:03 schreef Remko Struiksma:Het gaat niet om de pinnen. Maar om het programma geheugen van die pic. De kleinere pic's in de 16Fxxx serie zijn niet groter dan 1024 instructies. Ik denk niet dat ik dat ga redden met alles wat je moet doen voor FAT. Een aantal waardes moeten uit de 0 sector worden gelezen en verwerkt en dan nog de FAT tabel bijhouden als er een bestand wordt gemaakt. Als ik lange bestands namen wil gebruiken wordt het nog ingewikkelder. Vandaar dus dat ik meer geheugen nodig denk te hebben. Helaas betekend dat ook en grotere pic.
Ehm, waarom zou je voor de FAT meer pinnen nodig hebben ???
Op 21 juli 2004 11:55:33 schreef Remko Struiksma:Alles wat ik doe is gewoon uitproberen, kijken of het lukt enzo. Het is voor mij een hobby, geen werk of school.
Met een FAT werken gaat mij ook niet lukken.
Ik weet niet waar jij het precies voor wilt gaan gebruiken, maar misschien kun je ook gewoon vaste adressen gebruiken waar je bepaalde data opslaat.
Op die manier heb je geen FAT e.d. nodig, je bent wel minder flexibel qua programeren en kunt je SD-card niet uitlezen met de PC.
Je gebruikt hem dan op de manier zoals je ook een eeprom e.d. gebruikt, alleen heb je veel meer opslag capaciteit.
Op 21 juli 2004 13:16:48 schreef Remko Struiksma:Dat van de bootsector is op de PC, ik heb alleen met winimage ALLES van de sd kaart gekopieert naar één bestand. en daar probeer ik nu dingen uit te lezen.
Als ik jouw was zou ik eerst maar een proberen data te lezen en te schrijven.
Als je later een versie wilt maken met FAT zul je dit weer nodig hebben.
Op 21 juli 2004 13:30:03 schreef Archer:Beginnen met het uitlezen van het CID register is een goed idee, ik ben daar ook mee begonnen.
Ik had in die PDF die jij had gepost gelezen dat er ergens een register is met de string "SD064" in mijn geval. Dus dat is denk ik het eerste wat ik eruit ga lezen.
Op 5 augustus 2004 00:43:44 schreef jojo:Dit is erg intressant (denk ik). Ik heb nooit duits geleerd dus dat wordt puzzelen, maar bedankt. Die schakeling zag er niet zo moeilijk uit.
Wellicht is dit artikel wat voor u allen:
http://home.wtal.de/Mischka/MMC/index.html
Daarin staat een schakeling met 5-3.3V aanpassing met enkele weerstanden.
Elders heb ik ooit een simpele truuk gelezen van iemand die geen volledige FAT wilde supporten op de PIC, maar wel wilde uitwisselen met een PC. Hij schreef op de PC gewoon een enkele heel grote file op de flash kaart, gevuld met 0xFF geloof ik.
Op de PIC schreef hij dan weg beginnend met de sector waar de file begint. Afsluiten met een ^Z en de (text)file was leesbaar op de PC. De control-Z maakt dat de textfile een eindmarker krijgt. Dit kan genoeg zijn als je maar behoeft hebt aan 1 file. Eventueel kun je dit wellicht uitbreiden naar enkele files.
Joop