Rigol MSO1104Z-S, DM3068

Hallo CO'ers,

Er biedt zich voor mij een kans aan om mee wat meetapparatuur te kopen bij rigol.

Het gaat om de toestellen uit de topic titel,
De MSO1104Z-S scoop; 4 kanalen 100MHz, 16 kanaals logic analizer en tweekanaals 25MHz signaal generator.

http://www.arbenelux.com/merken/rigol-technologies/digitale-oscillosco…

en de 6 1/2 digit multimeter DM3068

http://www.arbenelux.com/merken/rigol-technologies/digitalemultimeters…

Ik heb op het net reviews gezocht en gelezen, maar de commentaren en meningen lopen te ver uiteen....

Graag had ik eens gepolst wat jullie van deze apparaten denken, het is enkel voor hobby doeleinden.

Van het werk uit kopen ze Teledyne LeCroy maar dat gaat mijn budget ver te boven....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Bert_Camper

Golden Member

Ik heb ongeveer een maand een DS1054Z en ben er erg tevreden over. Ook gekocht bij arBenelux :)

Groeten,
Bert

rbeckers

Overleden

Er is (was?) wel een probleem (EEVBlOG) met de triggering/jitter van sommige nieuwe Rigols.

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=kcOdzFaIYNE

[Bericht gewijzigd door rbeckers op donderdag 27 november 2014 20:49:28 (27%)

PE9SMS

Special Member

Ja, AC-coupling van de trigger (dus niet de channel-coupling) geeft jitter. Rigol schijnt ermee bezig te zijn en heeft inmiddels een beta firmware beschikbaar. Zie het bijbehorende topic op het eevblog forum.

http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-683-rigol-ds1000z-ds2000-osc…

This signature is intentionally left blank.
Bert_Camper

Golden Member

Ja, er schijnt een vreemd jitter probleem op te treden als je in het trigger menu ac triggered gecombineerd met bepaalde delays. Rigol heeft het in onderzoek, nog geen nieuws of het in firmware kan worden opgelost. Het is mij nooit opgevallen, ik trigger altijd dc.
Edit: PE9SMS was me net voor....

Groeten,
Bert

rbeckers

Overleden

Mijn info is dat er twee problemen zijn waarvan een sinds 2013 bekend is.

https://www.youtube.com/watch?v=y5aAjd9YPok

Dat is wel minder...... Maar heb van die video's weer wat bijgeleerd, spijtig dat "Dave" zo'n zenuwachtig typetje is.... :p

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
rbeckers

Overleden

Meestal is Dave een stuk rustiger.
Zijn testen gaan vaak niet erg diep. En hij heeft, of had, een voorkeur voor Rigol. Maar zijn filmpjes helpen wel en bereiken een redelijk aantal mensen.

Op 28 november 2014 21:25:23 schreef rbeckers:
Meestal is Dave een stuk rustiger.

QUE?! Ik krijg al ademhalingsproblemen als ik één zin van die man aanhoor!

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Op 28 november 2014 21:25:23 schreef rbeckers:
Meestal is Dave een stuk rustiger.
Zijn testen gaan vaak niet erg diep.

Vooral gezien zijn opmerking dat hij net de review had gemaakt en deze op YT gezet, maar nog niet de performance test had gedaan.
Volgens mij is dat de verkeerde volgorde ;-)
Verder zal ik niks zeggen over Rigol, je moet gewoon wat meer geluk hebben dan bij een A merk.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 28 november 2014 22:00:19 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Jochem, ooit naar Patrick Moore geluisterd?
Die was pas druk.

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik heb sinds kort ook een DS1104Z, nog niet laten zien hier op het forum.
Maar als je het niet geloofd zie plaatje hieronder.
http://www.bramcam.nl/Diversen/DS1104Z.png

Ik heb nog nietveel ervaring met de scoop, maar voor zijn prijs veel mogelijkheden.
Ik heb wel naar de bandbreedte gekeken, deze is iets meer dan 100Mhz wat verder klopt.
De triggerproblemen zijn na de beta update verdwenen.

Hoe is hij ten opzichte van mijn Hameg 4 kanaals scoop... *grin*
De de Rigol mag eigenlijk niet naast de Hameg staan.
Dat zie je direct aan hoe het plaatje er uit ziet.
Op de hameg heb je snel de indruk dat de scoop 10bit is i.p.v. 8 bits.
vooral als je dan ook nog eens gaat middelen, bij de Hameg heb de dan bijna geen stapfunctie meer.

Maar begrijp me goed, voor het geld helemaal als je als hobbyist de de goedkoopste versie koopt.
Ongelovelijk voor dat geld!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De video van EEVblog is misschien iets overtrokken.

Het is een bug, dat is geconstanteerd en wordt zo te horen aan gewerkt.
Heb ik ooit AC triggering op een digitale scope gebruikt? Nee.
Kan voor andere verschillen, wellicht diegenen die het "analoge tijdperk" vol hebben beleefd of veel analoge schakelingen meten, daar meer mee doen. Het stoort mij wel dat iets basaals als dit in de triggering engine mis zit, maar ik gebruik het zo goed als niet dat ik er ook niet wakker van kan liggen.

100MHz 4 kanalen voor het geld klinkt goed. Let wel op dat de scope maar enkel 1GS/s op 1 kanaal tegelijk doet. Meet je 2 kanalen is dat 500MS/s, en 3 of 4 nog maar 250MS/s. Met 250MS/s is 100MHz metingen doen niet aan te raden.
Ik beschouw de 4 kanalen dan ook als extra als je signalen <25MHz oid blijven (een SPI bus op 20MHz meten&decoderen met select/klok/data in/data out werkt echter prima).
Tegelijk kan je je afvragen of een DS1000Z de "scope of choice" is voor een 4x 50MHz+ meting. Dat klinkt meer iets voor een DS4000 of equilevant europees/US merk/serie.

De feature set van de scope ligt niet ver van de duurdere Rigol's (DS2000 en DS4000) en is dus erg goed voor het geld.Vanzelf sprekend iets teruggeschroefd; iets minder geheugen, iets minder updates/second, maar alsnog mijlen en mijlen vooruit op een oude Tektronix TDS210 ofzo.

Ik heb zelf ook de scope met functie generator, en ik weet niet of ik die kan aanraden. Voor mij is het handig want het is erg compact en bespaard ruimte (beperkte hobby ruimte), maar de generator GND is wel doorverbonden met de ingang kanalen. De bediening via de scope interface is minder dan een dedicated generator kan bieden.
Zo kan je de frequentie wel instellen op 6 of 7 cijfers, maar in het menu zie je er maar 3 (je kan wel meer intikken, maar je moet een apart popup tevoorschijn halen om dat uit te lezen).

Ik vind ook de output swing (+/- 5V meen ik) en geen frequency sweep (wel AM/FM modulatie - maar die kan niet super snel of langzaam) een belemmering. Het kan wel eens lonen om te kijken wat je met de meerprijs kan kopen, of eventueel iets bijleggen en dan wel die belemmeringen weg te halen.

De Rigol DMM's heb ik niet echt naar gekeken, maar ik geloof dat de competitie daar stuk heviger is.

Wat mij vooral aantrok buiten de prijs, is dat het die "alles in 1" is.... ik heb nog een wel een philips functiegenerator, maar hier krijg ik er ineens ook nog een 16ch. logic analizer bij.

De DS1104Z is wel een 200€ goedkoper, maar een beetje kwalitatieve logic analizer kost ook snel rond de 200€

Dat is eigenlijk een tool die ik echt mis.

Mijn philips scoop begint kuren te vertonen (ALS klapt soms uit en hij produceert een hoge pieptoon, zou na wat gegoochel aan de hoogspanningscascade liggen).

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
fred101

Golden Member

Kijk eerst eens de filter condensators bij de net entree na. Als die lek zijn tript de ALS. Bij mij hoofdoorzaak nr 1, ik heb daar zelfs een speciale inline tester voor gemaakt.

Piepen kan de HV zijn maar ook een spoel die tegen verzadiging aan zit kan gaan fluiten. Een schakelende voeding die teveel in frequentie zakt kan ook binnen het hoorbare spectrum komen.

Voor hobby is Rigol goed bruikbaar. Ik heb de generator van Blackdog gezien en die deed het best goed. Maar ik zou nooit een 6,5 digit meter van Rigol of ander B merk kopen. Hierbij wil je vooral stabiliteit en het liefst geen verloop. Mijn Keithleys (2000, 199, 196) zijn erg stabiel. Ik heb ook twee 7,5 digit meters (solartron en Prema) maar bij calibratie (zonder justering !!) blijkt de Keitley 2000 nog steeds de meest stabiele meter.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 29 november 2014 08:49:17 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mijn opmerkingen over de generatoren was vooral gebruiksgemak (tenzij je echt zwevende poorten nodig hebt, of een grotere output swing).

Intern is het wel een 200MS/s 12 of 14bit DAC met AWG mogelijkheid. Ook benaderbaar via USB/Ethernet geloof ik, dus met wat vlieg en kunstwerken zou je de scopes data kunnen uitlezen en een low-end poor-mans netwerk analyzer kunnen bouwen. :+

Ik heb de scope met generatoren ook vanwege all-in-one aspect. Op computerdesk heb ik hem meestal nodig en dan is een labvoeding + scope al een goed arsenaal om aan de slag te kunnen, vooral met microcontroller projecten (omdat je dus wel een logic analyzer kan gebruiken).

rbeckers

Overleden

Ik heb liever alle meetapparatuur los.

Interessante vergelijking die TDS210/TDS220 (ong. 15 jaar ouder, 1GSa/s en 60MHz/100MHz) en de DS1000 serie.
Grote verschillen zijn het veel grotere geheugen van de Rigol, groter LCD in kleur en de interfaces zoals USB.

Op 28 november 2014 23:15:49 schreef blackdog:
Ik heb sinds kort ook een DS1104Z, nog niet laten zien hier op het forum.
Maar als je het niet geloofd zie plaatje hieronder.
[afbeelding]

Natuurlijk is meer altijd beter, maar mag ik toch de vraag stellen waarom je die Rigol aanschaft, als je die fantastische Hameg al hebt? Die had je toch eerder dan die Rigol?

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi Jochem,

Ik ga een aantal meetinstrumenten gescheiden van het 230V net, en van elkaar hier opstellen.

Zodat ik voldoende "zwevende" kanalen en mogelijkheden heb, en ik blaas liever de Rigol op dan de Hameg in lastige situaties ;-)

Mijn 4 kanaals Philips van 200Mhz en twee Tektronix scoops en een Philips multimeter, Philips functie generator gaan alle in de verkoop.
Ik heb ruimte nodig, het is hier nu zo krap dat ik plat moet praten ;-)

Verder heb ik een "redelijk" aantal multimeters en u is ook de onderstaande er bij gekomen...
http://www.bramcam.nl/Diversen/3458A-01.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Vele goede redenen, ik hoor het alweer.
Ik kijk ondertussen kwijlend mee... ;)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Kwijl, hij ziet er ook nog strak uit. Is hij nog gecalibreerd ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred, :-)

Met grote waarschijnlijkheid binnen 1PPM, als er budget voor is, gaat hij volgend jaar naar KeySight.
Dit was de beste van de vier met de laagste ruis en grootste tabiliteit.
Uit mijn hoofd is het V9.1

Ik moet nu eerst leren hoe ik via GPIB data uit dan ding krijg.
Ik heb ook een Agilent USB/GPIB adapter.
De codes voor de nieuwe intrumenten van Agilent en KeySight werken hier niet op.
Dus het moet echt met het boek van de 3458A er bij uitzoeken.

Gegroet,
blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog even als aanvulling, ik had ook mijn 34461A meegenomen en aan de Referenties van de verkoper gehangen, ook daar bleek weer de zeer lage ruis van de 34461A.

Wat ook opviel was de snelheid waarmee de 34461A meter op tenmperatuur was.
Voor een indruk voor jullie, de 3458A die ik nu heb, duurt het een uur of 18 voor hij binnen 0,1PPM is.
Hij is natuurlijk wel veel sneller binnen de specs, maar echt opwarmen duurd nu eenmaal lang.
Voor mijn 34401A is dat ee nuur of 12 om bij 1PPM te komen.
Het is niet voor niets dat in cal labs het altijd aan staat.

Er blijkt trouwens aardig wat verschillen in die meters te zitten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb vandaag de Rigol MSO 1074Z besteld. Ik wou eigenlijk de 1104Z maar die is pas vanaf februari - maart weer leverbaar bij AR Benelux........

Anyway, beter dan mijn kapotte PM3262 en met een 16 channel LA hoop ik toch weer een tijdje verder te kunnen.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.