24Vac stabilisatie

Hallo,
Ik zoek een zo een simpel stabilisatie schakeling waarmee je van 27V wisselspanning overgaat naar een gestabiliseerde wisselspanning van 24V
Heeft iemand een idee hoe ik dit zo simpel mogelijk oplos en tog de spanning stabiel blijft ongeacht van de belasting

Alvast bedankt!

fred101

Golden Member

Over wat voor max belasting (= hoeveel stroom) praat je ?
En hoe strak moet die 24V zijn ? (mag het bv 23,9 tot 24,1V zijn of wil je bv precies 24,000.000 V bij een groot temperatuur bereik om maar wat extremen te noemen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Met AC gaat het hoe dan ook niet 'simpel' worden.

pamwikkeling

Special Member

Een variac nemen die voorzien is van een servo motor.
De niet-stabiele ingangsspanning gelijkrichten, afvlakken en spanningsdelen tot het spanningsniveau van een spanningsstabilisator (LM 7812 ?).
Hierachter een comparator (liefst met enige hysteresis) en daarachter twee relais die de servo motor van de variac linksom of rechtsom doen draaien.

fred101

Golden Member

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_regulator#AC_voltage_stabilizers
Hier staan wat mogelijkheden. Sommige zijn heel simpel, maar die zijn ook vrij kostbaar.
Makkelijkste versie hangt van je load af. 10 mA kun je met een wienbrug oscillator maken, 10A wordt bouwtechnisch weer wat meer een uitdaging
Een SMPS is in feite een AC bron die gelijkgericht wordt en daarna wordt er weer een AC achtig signaal van gemaakt. Met wat creativiteit kan je dat wel modden. Maar makkelijk is anders.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Gelijkrichten en dan een 24V DC naar 230V AC omvormer erachter. Dan nog een trafo en klaar.

Is wellicht niet de goedkoopste, maar misschien wel de makkelijkste methode. Wel een goede true-sine omvormer nemen die een stabiele uitgangsspanning heeft :-)

Ok dankje al voor de mogelijkheden terug te antwoorden op je bericht fred101 , nauwkeurigheid moet niet heel groot zijn +- 0,5V tot 1V is geen probleem stroom verbruik kan wel oplopen tot piekstromen van 0,5A

Ik denk dat ik voor een concept als dat van pamwikkeling ga gaan , dit zal het simpelste zijn denk ik ook het goedkoopste

EricP

mét CE

Nu het topic min of meer opgelost is... Ben ik wel nieuwsgierig naar wat er een dergelijk stabiele wisselspanning nodig heeft. Vertel eens...

Het wordt gebruikt als voeding , probleem was dat ik een transfo gebruikte die 27,8 V gaf en omdat ik al wat op de grens van mijn voeding zit ( max ingangspspanning is 24Vac ) wil ik deze niet overbelasten. Dit is een voeding die + - 15 V dc symmetrisch uitstuurt en heb dit ooit is gemaakt en wou het hergebruiken in een schakeling. Nu die voeding kan maar 0,5A aan dus en is opgebouwd uit analoge componenten. Dusja ik wou het is eindelijk gebruiken

Waarom wikkel je de trafo dan niet wat af, zodat hij 24 VAC geeft?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
rbeckers

Overleden

De secundaire van een hulptrafo, waarvan de primaire op 230V zit, in tegenfase met de primaire van de hoofdtrafo plaatsen.
Eventueel een hulptrafo met meerdere secundaire wikkelingen gebruiken.

jerome

Golden Member

Als de trafo het toelaat kan je er wat wikkelingen overheen leggen en deze in tegenfase koppelen. Afwikkelen is altijd beter omdat de inwendige weerstand dan niet verhoogd.

Je kunt de spanning laten zakken door er enkele diodes 1N4007 mee in serie te zetten.