Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Zoiets ja, alleen dan voor 6x aa batterijen (9v)

Arco

Special Member

Als er twee pinnen naast elkaar worden gebruikt kan zoiets ook: https://www.sparkfun.com/products/91

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het nadeel is dus dat ik op het moment nog niet weet welke 2 van de 3 pinnen van de male header in de tester ik moet hebben....

Moet ik morgen even uitzoeken

Thevel

Golden Member

Header's zijn in veel maten en soorten los te koop, dan gewoon draden solderen en afwerken met een stukje krimpkous.
Plaats anders een foto van de header.

duck-tape does miracles...so do I

Hobbyknutselaar, drie pins male of female aansluitingen maak ik tegenwoordig uit "servo verlengkabels". Als je die op korte termijn in huis wil hebben moet je me even mailen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Af en toe wil ik een stekkerblok open maken om iets aan te passen, maar ik zie steeds vaker zo'n speciale schroef.
Wat is de naam van deze schroef en weet iemand of er een tooltje bestaat om deze schroeven los te draaien?

Naam weet ik niet, maar bij gereedschapszaken / bouwmarkten zijn nog wel eens setjes te koop met een groot aantal, ook exotische bitjes. Duur zijn ze niet (kwaliteit zal ook wel niet enorm zijn, maar voor incidenteel gebruik is dat niet zo'n punt). Je zou eens kunnen kijken of er iets passends bij zit.

En anders informeren bij een echte ouderwetse gereedschapszaak als bijv. Pijper in Utrecht.

OF Romein in Delft. (Ik zocht eens een tooltje, kon het nauwelijks vinden. Uiteindelijk een zaak gevonden die hem had. Besteld. Toch nog even doorkijken. Hmm. Romein. Gebeld: Heeft u ook...? Ja hoor, welke wil je hebben? Hadden ze meerdere varianten van het ding... )

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 21 januari 2015 14:12:26 (87%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Misschien een idee voor een nieuwe categorie in de rubriek "shops": ambachtelijke "techniek"zaakjes waar ze nog echt weten wat ze verkopen (of kunnen bestellen). Dat zijn van die zaakjes die je vaak maar net moet weten te vinden. Als elektronica-hobbyist heb je tenslotte voor je knutsels ook wel eens dingen nodig die de elektronicaboer niet heeft.

fatbeard

Honourable Member

Heeft iemand een idee waar je antennespoeltjes (ongeveer zoals deze) volgens tekening kan laten maken?

De crux: ik heb er ècht snel (binnen een dag of drie) een vijftal nodig, als die vijf aan alle verwachtingen voldoen gaat de productie binnen een week of drie van start en zijn er vele honderden per maand nodig...

plaatje is van Menting Mikroelektrik GmbH & Co KG

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

volgens tekening

Maatwerk dus...
Wel een leuke site, ik hou 'm in de bookmarks.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Wijdeven in oirschot zal zoiets wel kunnen, maar of dat qua tijdsplanning gaat lukken is het volgende...Werco in Waalwijk kan zoiets misschien ook.

http://www.pbfgroup.nl/products/special-coils-and-transformers

Weet niet of ze tegen redelijke prijzen ook lage aantallen doen...Ze kunnen iig. wel dit sort zelfdragende spoelen maken.

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
mel

Golden Member

Op 6 februari 2015 10:32:16 schreef fatbeard:
Heeft iemand een idee waar je antennespoeltjes (ongeveer zoals deze) volgens tekening kan laten maken?

De crux: ik heb er ècht snel (binnen een dag of drie) een vijftal nodig, als die vijf aan alle verwachtingen voldoen gaat de productie binnen een week of drie van start en zijn er vele honderden per maand nodig...

[bijlage]plaatje is van Menting Mikroelektrik GmbH & Co KG

Waar ga je die voor gebruiken? soort toegangscode ding of zo?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Yep.
Dat is namelijk wat ik doe: RFID lezers maken...

De huidige antenne blijkt niet optimaal te zijn, vandaar. Ik heb met veel improvisatie een exemplaar zelf weten te maken, maar dat is alleen voor de proof-of-concept een optie (kostte me een halve dag).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 6 februari 2015 13:38:56 schreef fatbeard:
(kostte me een halve dag).

Leo draait door ;)

Probeer WTH eens. Dat is min of meer de voortzetting van Menting.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
fatbeard

Honourable Member

Op 6 februari 2015 14:14:31 schreef RobK:
[...]
Leo draait door ;)

Men vraagt.... :D

Ik ga ze vandaag nog een mailtje sturen (had ze al wel gevonden maar kende de relatie met Menting nog niet).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

PBF is ook altijd leuk, een van de twee of drie oud-Philipsbedrijven die aan gewikkelde componenten doen.

De andere is Bobitrans, daar zitten de spoelen zelfs al in de naam en die hebben misschien zelfs al RF-ID spul in het vaste assortiment.

Nog een andere Europese partij in gewikkelde componenten is Efiter HR-Diemen in Spanje, maar dat is in verband met de levertijd misschien minder handig al loont het ook daar om te kijken of ze RF-ID in het vaste assortiment hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Kan je dat niet gewoon zelf wikkelen op een blok hout van de juiste afmetingen? Hetzij op een draaibank of met een accuschroevendraaier. Lijkt mij voor 5 stuks sneller dan uitbesteden.
Wat zijn de afmetingen overigens?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 6 februari 2015 17:19:56 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Dat kan wel, voor het POC-model heb ik een driedelige vorm uit printplaat gebruikt. Aan de hand daarvan zijn de afmetingen verder geoptimaliseerd.
@maartenbakker: daarom kunnen we niet uit de voeten met een standaard antenne (die hadden we: niet goed genoeg).

75 windingen van 0.1mm draad leveren iets in de buurt van de 790µH op met een weerstand van rond de 27Ω. Heel superkritisch zijn die twee waardes overigens niet als ze maar consistent zijn; de afmetingen zijn daarentegen wel kritisch (hij moet ergens in/tussen passen en die ruimte is nogal krap).

Als er in serie geproduceerd gaat worden moeten alle antennes natuurlijk wel precies hetzelfde worden, en vrijwel gelijk aan de eerste vijf omdat die bij de FCC worden aangemeld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Tekening is duidelijk, maar de maten...
Ik neem aan in mm, maar geldt dit ook voor de dikte, of is jet hier 1 draaddikte (0,1mm)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Millimeters, alles in millimeters (als de dikte 1 draaddiameter zou zijn ga je geen 75 windingen redden)...
Niet vermelde toleranties ±0.1(mm)...

Zit nu te puzzelen op een deelbare vorm, gemaakt van een ongebruikte DVD case (PE) zodat ik de windingen kan verlijmen en het toch makkelijk lost. Maar met alleen handgereedschap is dat wat lastig allemaal...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Wat dacht je van Teflonspray? Daar zou je die flensen mee kunnen inspuiten. Daar houdt mmers geen lijm op, zoals al eerder vermeld.
Misschie bestaat er ook dunne teflin folie en wat denk je van die siliconenfolie, die als "bakpapier" in de oven wordt gebruikt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten