voorschakelapparaat PL-S lamp (magnetisch)

Peter_dtn

Golden Member

ik heb een armatuur voor een 11Watt PL-S lamp (2 pinnen) echter er zit een 7Watt lamp in. De lampvoet past natuurlijk, maar is het toegestaan om in een armatuur met conventioneel(magnetisch) VSA een lamp naar believen te plaatsen (5/7/9/11/13Watt).

Ik meende dat als de lamp brandt het VSA de stroom beperkt, maar voor 5Watt is die natuurlijk minder dan voor 13Watt. Hoe wordt dit geregeld, door de lamp zelf?

Google was niet eenduidig, vandaar de vraag hier.

Dank alvast !

Arco

Special Member

Van 11 naar 7 watt is wel een groot verschil. Er zal te veel stroom gaan lopen, het lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur.
(11W ballast heeft een lagere weerstand, dus wordt de stroom hoger...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

(Arco was me al voor...)

De lagere vermogens buisjes gaan het weldegelijk moeilijker krijgen, als ook de ballast.

Die worden dan heter, en de lagere vermogens buisjes zullen sneller doorbranden.
Hoe lager het vermogen van het buisje, hoe meer stroom deze ballast erdoor perst.
Dat komt doordat de "brandspanning" van de buis lager ligt bij lagere vermogens.
Er is namelijk een constante van ?v/meter buis. (Ik weet niet exact de waarde)

Zolang de ballast in zijn "normale" situatie is, (Niet ingepakt ofzo) zal het wel binnen de tolerantie';s blijven.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Peter_dtn

Golden Member

dank voor de snelle response, het is ook mijn gevoel dat dit niet zomaar kan, maar als je even googled op minderwatt pl-s dan kom je onderstaande tekst tegen, lager kan blijkbaar wel, maar wellicht hebben ze hier electronische VSA's...

Deze lampen zijn verkrijgbaar in 11 watt, 9 watt, 7 watt en 5 watt. Is uw armatuur uitgerust met bijvoorbeeld een 11 watt lamp. Dan kun je, zonder aanpassingen, deze lamp om wisselen voor één van de lagere wattage lampen (dit geldt voor zowel de 2-pins als de 4-pins lampen). Logischerwijs betekent een lager wattage ook direct een lagere lichtopbrengst. Tevens is belangrijk om te weten dat de lampjes korter worden naarmate het wattage lager wordt.

Arco

Special Member

Als je een 7W lampje in een 11W armatuur steekt, zal de lamp toch proberen om 11W te trekken, wat resulteert in korte levensduur en een hetere ballast...
(Waarschijnlijk zelfs nog meer als 11W, omdat de brandspanning van een 7W lampje lager is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is voor vsa's in pl-s armaturen standaard om 5-7-9-11w aan te kunnen. echter heb ik eigenlijk alleen vsa's stukgehad waar de zwaarste lamp aanhing die erop mocht. vocht schade en dergelijke daargehouden. er zit in plastic armaturen ook vaker een thermische beveiliging op de vsa (tussen de bedrading), want door het plastic heen smelten als er aard/ fase sluiting komt is mogelijk..

bij een 7watt lamp gaat de lamp gewoon sneller stuk als de standaard 6000 branduren. bij een 11w lamp kun je al merken dat het opstarten langer duurt als bij een 7w lamp, dit omdat de brandspanning wrs optimaal is voor 9watt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo heb ik een paar weken terug op het werk een 10Watt lamp vervanangen door een 13Watt.
11Watt had de verkeerde voet, dit was overigens bij de bouwmarkten.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De fabrikant zal het echt niet erg vinden dat de levensduur inkort.

De grap is dat de brandstroom relatief gelijk blijft tussen 7, 9 en 11W.

Van de Philips site voor PL-S 2 pin lampen:
7W = 0.175A / 46V
9W = 0.170A / 60V
11W = 0.160A / 89V

Een 7W lamp verwacht zelfs ietsje meer stroom dan aan 11W lamp, en dat komt goed uit, want door de lagere brandspanning staat er iets meer spanning over het VSA = iets meer stroom.

Aangezien zo'n lamp niet lineair is, is het wat lastig rekenen met de reactantie van de ballast. Mocht het allemaal lineair zijn en de ballast 0.16A leveren bij een 11W lamp, dan zou de stroom ca 0.2A zijn bij een 7W lamp. Da's 15% teveel, valt wel nog mee.

Kan zijn dat het in de praktijk nog beter uitvalt (door het niet-lineair gedrag) en de boel er echt wel op berekend is om 5-7-9-11W met hetzelfde VSA te draaien.

Peter_dtn

Golden Member

Is er dan maar 1 type magnetisch voorschakelapparaat, voor de hele range 5...13Watt? Bij standaard TL is het volgens mij anders, maar wel een interessant lijstje van de brandspanning / stroom, dank!

Er is één elektromagnetisch voorschakelapparaat voor PL-S 5-11W. 13W hebben we niet in Nederland, enkel in de Verenigde Staten.

Peter_dtn

Golden Member

Het totaal rendement van VSA + lamp is waarschijnlijk optimaal bij de 9Watt lamp en voor de andere types een stuk minder, misschien is het zelfs wel zo dat je voor dezelfde energiekosten zowel de 5,7 of 11Watt lamp kan gebruiken. Ik zal er binnenkort eens een wattmeter tussen plaatsen, resultaten volgen..

Op 9 december 2014 21:30:51 schreef Peter_dtn:
Deze lampen zijn verkrijgbaar in 11 watt, 9 watt, 7 watt en 5 watt. Is uw armatuur uitgerust met bijvoorbeeld een 11 watt lamp. Dan kun je, zonder aanpassingen, deze lamp om wisselen voor één van de lagere wattage lampen (dit geldt voor zowel de 2-pins als de 4-pins lampen). Logischerwijs betekent een lager wattage ook direct een lagere lichtopbrengst. Tevens is belangrijk om te weten dat de lampjes korter worden naarmate het wattage lager wordt.

Geen idee waar je dit (waarschijnlijk ter goeder trouw overgenomen) vandaan hebt, maar "wattage" is voor weinig lampen van toepassing.
Ook dat lampjes korter worden lijkt me vreemd.
Minder watten en de lampjes worden korter.
Klinkt mij al weinig betrouwbaar om zoiets te kopen.

Dat kump er noe van....
Arco

Special Member

PL zijn gasontladingslampen. Die worden inderdaad korter bij lager vermogen. (lijkt me ook logisch, 't is tenslotte een gevouwen TL buis...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier is het gewoon een gevalletje Nederlandstot op de letterlijkheid.

Ze ZIJN korter bij lagere vermogens ten opzichte van de grotere vermogenslampen...

Achja. Een handleiding of website moet het toch in Jip-en-Janneke taal uitleggen he?

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
maartenbakker

Golden Member

Zorg bij de vermogensmeting dat je een meter gebruikt die met de consinus phi overweg kan. Eentje die alleen stroom meet zal altijd 30 a 40W aangeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Peter_dtn

Golden Member

ik heb een oude Yokogawa meter met de afmetingen van een schoenendoos, die moet het goed kunnen meten.. Alleen even prutsen om het aan te sluiten.

Peter_dtn

Golden Member

Ik heb wat metingen gedaan,
- magnetisch VSA met telkens een ander lamp
- 230V
- Yokogawa WT 130
- Philips PL-S

PL -> AC stroom = effectief verbruik

7Watt -> 179mA = 13.8 Watt !!
9Watt -> 171mA = 15.2 Watt
11Watt -> 163mA = 16.1 Watt

De 7Watt lamp neemt dus bijna twee keer het lamp-vermogen op, dat had ik eigenlijk niet verwacht, na enige tijd branden is de lampvoet temperatuur > 70 graden, en dat bij een buitentemperatuur van 5 graden. Een delta dus van +65 graden.

Als je deze lampen dus s'nachts laat branden het hele jaar door kost dat toch nogal wat energie, zeg gemiddeld 10 uur per dag is 3650uur per jaar dat keer die 13.8 Watt => ruim 50kWh per jaar a 22 cent is dus ruim € 11.= per jaar.

Een led PL-S kan je iets boven deze prijs vinden, stroomverbruik is dan een kleine 4Watt totaal, wat neerkomt op 14.6kWh per jaar, de kosten bedragen dan €3.20.

Toch een aanzinlijk verschil, ledlampen is dus de richting.

Als ik er heb gevonden zal ik ze op dezelfde manier meten, ook de lichtopbrengst en of de getallen kloppen en het hier op het forum melden.

Opmerkingen meer dan welkom

je gaat toch geen led pl-s kopen, een armatuur met ingebouwde led is er ook, anders een e14 fitting erin zetten en een led e14 lampje erin schroeven, goedkoper als een pl-s vervanger. er zijn ook pl-c in led uitvoering, maar dat is geen optie prijstechnisch.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Een 4W verbruikende LED PLS geeft waarschijnlijk ook duidelijk minder licht. 4W totaal klinkt als hooguit 3W die in de lamp verstookt wordt. Het rendement is wel iets hoger, maar m.i. niet meer dan een factor 2. Ik ben erg benieuwd naar je vervolgmetingen.

Maar wel apart om te zien dat het verbruik van het VSA een vast vermogen is en geen percentage van het lampvermogen. Mogelijk een bijverschijnsel van gebruik van hetzelfde VSA voor verschillende lampen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Peter_dtn

Golden Member

Een kompleet led armatuur zou het mooiste zijn, maar ik verwacht duurder uit te zijn dan de ruim 15,= die een led PL-S ongeveer kost. Een E14 fitting geeft wel meer keuze in led lampen, maar het zijn rechthoekige armaturen waar de PL lamp horizontaal inhangt, het licht uit een gewone lamp komt er dan niet zo goed uit verwacht ik..

Dank voor de adviezen..

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als ik die specificaties zo lees dan geeft hij 480lm voor 5W verbruik. Hoe ze dan de 55% besparing ten opzichte van 11W PL met 900lm uitrekenen, snap ik nog even niet. Ik denk dat ze bedoelen dat je voor 30% van het verbruik iets van 55% van het oorspronkelijke aantal lumen overhoudt.

Dus ja het is op alle rekenmanieren zuiniger, maar nee je hebt kans dat je er in die toepassing geen zak aan hebt omdat het geen goed licht geeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Een geheel eerlijke vergelijking krijg je nooit, omdat een 'echte' PL lamp ook naar achteren straalt, waar je minder aan hebt, de ledversie doet dat niet.
Ze hebben ook een 7W (en zwaardere): http://www.groenestroomshop.nl/led-voor-bedrijven/led-pl/7w-led-pl-700…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Peter: je houdt geen rekening met de arbeidsfactor!

Je meet de AC stroom en vermenigvuldigt die met de AC spanning. Het resultaat is schijnbaar vermogen in VA, niet effectief vermogen in W.

De AC stroom is namelijk niet in fase met de spanning, en de golfvorm van de stroom is bovendien niet sinusvormig. Om het effectieve vermogen (en dus wat je betaalt aan de energieleverancier) te meten zal je een power meter moeten hebben. (je weet wel, zo'n tussenstekker met display)

Dan nog zal een goede LED lamp minder verbruiken voor hetzelfde licht. Bereken wel goed hoelang het duurt vooraleer je de LED lamp eruit hebt. Veel van die dingen zijn helaas van bedenkelijke kwaliteit en overlijden véél eerder dan de 100.000 uur uit de spec.