Motor linksom of rechtsom met 1 drukknop ?

Hoi,

Ik heb een 24v motor die ik mbv van 1 drukknop wil laten draaien en als ik de knop loslaat moet de motor stoppen en als ik de volgende keer druk moet de motor andersom draaien. Heeft iemand een schema voor dit ??

Groet Jos

http://www.homofaciens.de/bilder/technik/relay_011.gifzoiets en dan ipv de lamp iets van een omkeer relais plaatsen, en dan ergens anders nog iets maken om de motor te laten draaien, makkelijkste is om een dubbelpolige schakelaar(B1) oid te pakken en daarmee voeding naar de motor te schakelen

verder heb ik geen idee waar je zo'n belachelijk moeilijke situatie gevonden hebt, gewoon 2 of 3 knoppen pakken

of zelfs gewoon een 3polige schakelaar met veerretour zou vele malen makkelijk zijn, en waarschijnlijk nog veel logischer in gebruik ook
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSrCxSdJJ0sq7Okm5wOIZrzgARgg_yBVkeHHNh_8hBfPXzousVO

Ik verwacht een flinke stroompiek als je die motor opeens de andere kant laat lopen.
Misschien een tijdfactor inbouwen zodat er tussen L/R toch wat pause is ?

Mvg Oswald

flinke stroompiek? ook een 24V motor (2,6 watt):
http://image.made-in-china.com/43f34j00zvTEVOYHgnpF/24V-DC-Motor-for-Massager-and-Vibrator.jpg

staat verder nergens dat deze direct van links naar rechts of omgekeerd zal gaan, kwestie van goed bedienen. verder kan een relaistje wel enkele keren een piek aan.
als die piek dagelijks komt..., maar dat ligt aan de omgeving

Of anders is het ook op een van de twee methodes te doen

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik zou denk ik gaan voor een drukknop welke spanning zet op een brug (H-brug of omkeer relais) en welke spanning tevens de klok vormt voor een echte tweedeler (b.v. met een CD4027, of de K1 in het schema van GerardMonique) welke de brug of het relais stuurt.
Veel simpele aan/uit drukknop schakelingen zijn niet echt een tweedeler en afhankelijk van enige timing. Dat is hier niet wat je wilt.

Bang voor gebrek aan pauze zou ik niet zo zijn, maar dat hangt uiteraard van de omstandigheden af.

Inmiddels is het zo'n 60 jaar geleden dat ik iets dergelijks heb gebouwd voor modelbesturing. Dat was een flipflop met 3 relais. Eén relais zorgde voor het automatische terug lopen van de roer motor en de anderen voor het links of rechts draaien. Druk op de knop en het roer ging links, bij het volgende commando ging het rechts. 2X links was dus 2 maal snel drukken en idem voor rechts. Ik zou niet meer weten hoe ik het heb ontworpen, maar de flipflop had geen automatische reset, dus veranderde van stand bij het volgende commando.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dank jullie voor alle reacties, het is niet zo dat de motor direct moet omkeren. En de reden voor het gebruik van 1 drukknop is voor het bedieningsgemak. Wordt bediend door mensen met een handicap.Dus een schema van een h-brug en een flipflop zal het inderdaad moeten worden maar ik heb hiervoor nog niets gevonden.

Groet Jos

[Bericht gewijzigd door Josje48 op donderdag 11 december 2014 08:18:31 (25%)

Sine

Moderator

Als het met relais mag :

code:


o-------o------------------------------------o--------o--------o-----------o
        |                                    |        |        |           |
        |                                    |        |        |           |
      | o                                    |        |      | o         | o
    |=|>                                     |        |      |           | 
      | o S1                                 |        |      | o K1      | o K2
        |                                    |        |        |           |
        o------o----------o-------.          |        |        |           |
        |      |          |       |          |        |        |           | 
        |      |          |       |          |        |        |           |
        |      |          |       |          |        |        |           |
      | o    | o        | o       o|       | o      | o        |           |
      |      |          |          |       |        |          |           | 
      | o K1 | o K3     | o K2    o| K3    | o K2   | o K3     |           | 
        |      |          |       |          |        |        |           |
        |      |          |       |          |        |        |    ,-.    | 
        o------'          o-------'          o--------'        o---( M )---o
        |                 |                  |                 |    '-'    |
        |                 |                  |                 |           |
        o|                o|                 o|                |           |
         |                 |                  |                |           |
        o| K2             o| K1              o| K1             |           |
        |                 |                  |                 |           |
        |                 |                  |                 |           |
        |                 |                  |                 |           |
        |                 |                  |                 |           |
        |                 |                  |               | o         | o
        |                 |                  |               |           | 
        |                 |                  |               | o K2      | o K1
       _|_               _|_                _|_                |           |
      |_/_| K1          |_/_| K2           |_/_| K3            |           |
        |                 |                  |                 |           |
        |                 |                  |                 |           |
o-------o-----------------o------------------o-----------------o-----------o

Hoi Sine,

is dit mogelijk met smd- of printrelais in verband met de hoeveelheid contacten die K1 en K2 in dit schema hebben ?
Zal eens zoeken naar relais die hiervoor in aanmerking kunnen komen.

Groet Jos

Thevel

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/motor%20linksom%20of%20rechtsom%20met%201%20drukknop.jpg

Met een CD4013 flip-flop kan het ook.

Edit/
Sluit zo kort mogelijk bij de voedingspennen van de 4013 een 100nF condensator aan.

Hoi Thevel,

dit is precies wat ik zocht.

Dankejewel
Groet Jos

fatbeard

Honourable Member

Het is al eerder gezegd: direct ompolen van een draaiende DC-motor is (óók voor kleine motortjes) een hachelijke zaak: de enige stroombegrenzing is de inwendige (ohmse) weerstand van motor en bedrading...

Houd er dus rekening mee dat de motor bij het omkeren letterlijk van je werkbank afspringt, die krachten zijn niet mis.

Ik heb ooit een 24V motortje moeten remmen: het originele ontwerp had botweg een 47Ω/10W weerstand (motor liep maximaal 4 seconden) parallel staan aan de motor. Veel storingen als de motor iets te lang liep: doorgebrande weerstand, gesmolten bedrading, verkoolde isolaties, the works.
Relais toegevoegd om de motor kort te sluiten (zonder weerstand): het complete apparaat (1.5kg zwaar) vloog van de werkbank af tijdens de eerste test. Toch maar weer een weerstand erbij gezet, maar omdat die nu alleen tijdens het remmen over de motor stond kon dat nu een 1-Watter zijn. Nooit meer problemen gehad.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het idee is goed, maar hoe stopt de motor als de knop los gelaten wordt? Ik had dus dezelfde schakeling met nog een extra relais in de voeding naar de motor.

Foutje, ik zie nu dat de collectorspanning wordt geschakeld met de drukknop, dus geen enkel probleem zo, het werkt dus!

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 12 december 2014 13:44:40 (26%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hoi Thevel,

Zou jij me kunnen helpen ik krijg het niet aan de gang.

Groet jos

Goede post,
Thevel weet nu vast waar het probleem zit

Op dit moment draait de motor een kant op sls ik op de knop druk verder gebeurd er niets.

Groet Jos

Sine

Moderator

Mijn kristallen bol is gevallen (1000-en stukjes ... niet mooi) maar als je een paar duidelijke foto's post van wat je gebouwd hebt kunnen we je misschien ook wel helpen.

Zit even te kijken naar dat schema van thevel, maar moet de reset ook niet hard aan de gnd hangen? Of is die geinverteerd ofzo?

Edit: ik zit duidelijk verkeerd te kijken idd, schema lijkt goed,
Dus fotos meetwaarden enz enz, laat maar komen

Sine

Moderator

Die hangt semi-hard aan massa, power on reset via het c-tje

pak gewoon een 6 polige terug verende schakelaar,hier heb ik al tientallen Linear actuators mee bediend en werk perfect,als je toch een knop in moet drukken dan maakt het ook niet meer uit of het nou een schakelaar die boven/onder switcht of 1 x indrukt.

ik had ze bij een zaak uit drachten (friesland) weg voor 6 euro ofzo,ik zag ze net al voor 39 euro ergens op internet dus laat je niet oplichten mocht je zo iets kopen.

ik heb ze hier voor gebruikt:

https://www.youtube.com/watch?v=bn94pQObVxw

[Bericht gewijzigd door dezeikkes op vrijdag 30 januari 2015 18:42:47 (33%)

Ik heb het geheel nog eens opnieuw gebouwd zie foto.
De motor draait niet de Q en _Q kunnen de transistor niet aansturen als ik de 10k los maak van de transistor dan is op het moment van inschakelen Q laag en _Q hoog. Als ik nu de schakelaar bedien draait dit om Q wordt hoog en _Q wordt laag, na het loslaten van de drukknop en even later deze weer bedien is op het moment van bedienen Q hoog en _Q laag maar laat ik de knop los gaat dit terug naar de voorgaande stand.

Groet Jos

mel

Golden Member

Op 29 januari 2015 19:58:55 schreef Sine:
Mijn kristallen bol is gevallen (1000-en stukjes ... niet mooi) maar als je een paar duidelijke foto's post van wat je gebouwd hebt kunnen we je misschien ook wel helpen.

ik heb een nieuwe kristallen bol, maar wel ZONDER batterijen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 december 2014 09:35:17 schreef Sine:
Als het met relais mag :

Geweldig!
Ik heb het nagespeeld met een nagetekend schema, en legosteentjes om de contacten te 'maken' of 'verbreken'. Dit is veel lastiger dan halfgeleiders... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Door je andere topic lees ik nu pas dat je problemen met de schakeling hebt, even gemist dus....

Als ik zo lees lijkt het dat je voeding niet in orde is.
Ik mis i.i.g de ontkoppel condensators bij de stabilisator.
Soldeer op de in en uitgang een 100nF condensator, zo kort mogelijk bij de stabilisator, desnoods direct op de pootjes.

Zet op uitgang van de stabilisator nog een elco, iets van 220µF

Sluit zo kort mogelijk bij de voedingspennen van de 4013 een 100nF condensator aan, desnoods ook direct op de pootjes.
Een multilayer condensator is hiervoor zeer geschikt.