Homeplug op het 220-230V net.

Op Tweakers.net onder forum groep Internet & Netwerken worden de pla's ook door diverse mods afgeraden omdat dit een onbetrouwbaar medium ! Je leest dan dat werk of op een veel kleinere bandbreedte /met haperingen en soms helemaal niet!
Nou geef mij maar een 100% betrouwbaar netwerk ,waarbij ik ook nog lekker de HF kan afstruinen!

ook de devolo plc's zijn niks. op t werk zijn er op een bouw in een zorg gebouw ivm kosten van vele meters utp toen 65 sets van geplaatst. deze werden voor de bediening van het appartement en zorg via een touch screen gebruikt. uitval was dagelijks aan de orde, bij stroomuitval bleken die dingen onderling zelfs te verbinden, dus de buren kregen een link van de andere buren. al snel is er toch maar enige km utp ingetrokken en sindsdien geen problemen meer.

ook heb ik vaker utp erin getrokken waar eerst een setje ethernet over power pluggen zat voor digitaal tv. vooral maanden na de aanschaf begon er veel uitval te komen met die dingen. een slechte smps in de buurt kan daar idd goed de reden van zijn. de tv aansluitingen met glasvezel gebruiken 50mbps voor de hdtv signalen, dus als de verbinding dat niet trekt krijg je uitval in de vorm van blokjes en haperingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

TV via ADSL werkt via een speciaal aangewezen ethernetpoort op het modem,

Ik ken het concept. Precies om die reden: laat maar.

Maar ik geloof dat de algemene opinie wel iets is als 'buttplug is bagger'. Mijn ervaringen zijn net zo. Soms werkt het. Voor beperkte tijd. Spanning eraf geweest? Oops. Andere fase? Oops. Andere groep? Oops...

Naar als je een draadje moet trekken, maar dat blijkt tot op heden het enige te zijn wat altijd werkt. Al doet WiFi het ook matig tot redelijk.

joopv

Golden Member

Op 18 december 2014 19:54:07 schreef T-sec:
In dit topic wordt de "Homeplug" als een inferieur en discutabel product gezien om op een zeer storingsgevoelige manier ethernet over het 230V net naar een eindgebruiker te krijgen.

Geldt dit in een ieder zijn mening voor alle Powerline Adapters?

De meningen hier zijn nogal gekleurd, omdat de meeste regulars hier min of meer fanatiek gebruikers zijn van de kortegolf. En omdat het gebruik van PLC / PLA het gebruik van de kortgolf nogal stoort.

Want persoonlijk heb ik er reeds een aantal van Devolo weggezet bij klanten en die hoor ik tot op heden niet klagen.

Getallen zijn handig voor een objectief oordeel. Hoeveel sets heb je weggezet, en bij hoeveel zijn er problemen?

Jinny

Golden Member

Op 19 december 2014 12:02:38 schreef joopv:
[...]De meningen hier zijn nogal gekleurd, omdat de meeste regulars hier min of meer fanatiek gebruikers zijn van de kortegolf. En omdat het gebruik van PLC / PLA het gebruik van de kortgolf nogal stoort.

Een geval dat 24/7 de kortegolf platlegt, en dan is mijn mening gekleurd?
Kort terug is er een amateur beperking opgelegd omdat hij als primaire gebruiker 24/7 in de lucht was waardoor de ab's en andere zooi op de LPD niet meer wou werken.
Zooi zonder status.

Wordt er niet heel verschrikkelijk met twee of meer maten gemeten?
Er wordt rommel in de band gezet zonder status welke bescherming krijgt uiteindelijk, en er wordt rommel op de markt gebracht waarvan wij maar netjes de ellende moeten accepteren, en dus onze spullen bij het grofvuil mogen zetten.
Ik kan daar wel een beetje boos over worden ja.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

En niet te vergeten: hoeveel zijn er na een paar jaar nog in gebruik? Dat setje hier, heb ik 1x over geklaagd. Nieuwe gekregen. Zelfde geneuzel. Is ergens naar een zoon van een kennis ofzo gegaan. Maar geklaagd heb ik er niet meer over...
Overigens heb ik ook niks met HF. Net zo min als met dingen die botweg niet werken.

Op 19 december 2014 12:02:38 schreef joopv: De meningen hier zijn nogal gekleurd, omdat de meeste regulars hier min of meer fanatiek gebruikers zijn van de kortegolf. En omdat het gebruik van PLC / PLA het gebruik van de kortgolf nogal stoort.

Ik vrees dat daar het probleem ligt.

Men is in Homeplug misschien wat lichtzinnig omgegaan met de frequentiekeuze en andere communicatieparameters. Dit betekent echter nog altijd niet dat het net compleet ongeschikt zou zijn voor dataoverdracht. Geen enkel fundamenteel verschil met de ether.

mel

Golden Member

alles wat werkt met gemoduleerde signaen op het lichtnet, dat stoort, om dat het lichtnet en de installaties, niet hiervoor ontworpen zijn.
maar de meeste mensen hebben geen idee welke radiofrequenties erdoor gestoord worden,
ik onderschrijf de reactie van Jinny, ik had een buurman met een pld geval, en die wist niet eens dat dat ding stoorde...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Voor de duidelijkheid: mijn mening is vooral gekleurd door de feiten. Als ik bij een klant iets aanleg, wil ik niet terug moeten komen voor vage klachten en waar mogelijk voorkom ik dat door mij aangelegde installaties derden storen wat opzich niet vaak voor werkzaamheden of reputatieschade zorgt.

Dat het spul anderen stoort door een ongelukkige (aan het systeem inherente) frequentiekeuze is botte pech, en is kennelijk wel degelijk een reden om vergelijkbare draadloze systemen geen typegoedkeuring te verlenen, maar voor mij geen reden om het spul bij bestaande klanten te slopen (want klanten opvoeden is leuk, maar ik heb meer te doen en de kans dat er nou net iemand last van heeft is veel te groot maar toch relatief klein - naast kortegolf heeft ook middengolf er last van, en daar heb ik toch wel enige sympathie voor maar niet genoeg om een schijnbaar werkend systeem te vervangen).

Dat het gewoonweg zelf ook storingsgevoelig is, is echter wel een reden om tot slopen over te gaan. Als omprikken in andere stopcontacten van homeplugs en eventuele stoorbronnen niet helpt, of inderdaad zoals genoemd het weglaten van incompatibele exemplaren uit de installatie, vliegen ze er net zo vrolijk uit. Met wifi is het vrijwel altijd op te lossen, en zo'n wereldramp is het niet om een kabeltje te trekken.

Zelfs bij degenen bij wie het meestal goed gaat, komen gewoon gevallen voor waarin het niet werkt. Dat zijn feiten, geen meningen.

Net zoals ik incidenteel een klant heb waar wifi niet werkt zodat er een kabel getrokken moet worden. Maar dat is relatief zeldzaam vergeleken met ethernet-over-lichtnet.

Ik vrees dat daar het probleem ligt.

Men is in Homeplug misschien wat lichtzinnig omgegaan met de frequentiekeuze en andere communicatieparameters. Dit betekent echter nog altijd niet dat het net compleet ongeschikt zou zijn voor dataoverdracht. Geen enkel fundamenteel verschil met de ether.

Die keuze is inherent aan het systeem omdat anders de benodigde bandbreedte niet gehaald wordt. Vergelijk ADSL dat met lagere vermogens over beter geschikte kabels wordt gejaagd. Vergelijk ook UWB dat aan veel striktere limieten gebonden is door instanties die in de ether kennelijk wel fundamentele verschillen tussen breedband en vaste begrensde frequenties zien. Ander fundamenteel verschil is het soort bekabeling dat op geen enkele manier eigenschappen heeft die helpen het signaal te krijgen waar het moet zijn en zo min mogelijk elders. Het is puur geluk dat het signaal aankomt, soort van met hagel schieten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 december 2014 13:16:26 schreef mel:
alles wat werkt met gemoduleerde signaen op het lichtnet, dat stoort, om dat het lichtnet en de installaties, niet hiervoor ontworpen zijn.
maar de meeste mensen hebben geen idee welke radiofrequenties erdoor gestoord worden,
ik onderschrijf de reactie van Jinny, ik had een buurman met een pld geval, en die wist niet eens dat dat ding stoorde...

Alle signalen op het net kunnen storen. Oude TL armaturen met een starter en conventionele ballast storen ook. Dit heeft fundamenteel niets te maken met het feit of datacommunicatie op het net mogelijk is of niet maar alles met de keuze van de communicatie parameters en die liggen bij Homeplug misschien wat slecht.

DVB-T is ook niet perfect. Oorzaken zijn vergelijkbaar met Homeplug (Fading, gevoeligheid aan impulsstoring,....). Vandaar DVB-T2.

maartenbakker

Golden Member

Zie mijn bovenstaande bericht, en geef voor de grap eens een niet ongelukkig gekozen set parameters die megabitcommunicatie over het lichtnet mogelijk maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Homeplug is iets wat je als laatste redmiddel kunt gebruiken.
Eerst kijken of een gewone kabel kan, daarna WiFi, en als laatste een homeplug. Veel mensen gebruiken geen kabel omdat ze te beroerd zijn om er een te trekken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Op 19 december 2014 12:10:34 schreef Jinny:
[...]
Een geval dat 24/7 de kortegolf platlegt, en dan is mijn mening gekleurd?

Vraag aan 10.000 willekeurige mensen of ze weten wat "kortegolf" is en hoe vaak ze het gebruiken. Vraag het vervolgens aan 10.000 CO gebruikers. Wat zal de uitkomst zijn, denk je?

Jinny

Golden Member

Dat mensen niet geïnformeerd zijn is niet mijn schuld, in de VS leven hele volksstammen die denken dat de aarde plat is en 6000 jaar oud.
Als we onwetendheid als maat gaan nemen komen we nergens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

het is hetzelfde met zo'n beetje alle beslissingen die worden genomen, de wet van de groote getallen geld. op producten die een bepaalde band gebruiken zit 21% belasting, en enige 100.000 den worden verkocht. zendamateurs zijn er amper nog en wat er is werkt met apparatuur die 30 jaar in leven wordt gehouden door hunzelf, zit dus amper geld in en dus gaat de keuze naar de markt zoals dat met veel meer dingen is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 19 december 2014 15:07:43 schreef joopv:
[...]Vraag aan 10.000 willekeurige mensen of ze weten wat "kortegolf" is en hoe vaak ze het gebruiken.

Was dat niet iets van vroeger? :+

mel

Golden Member

Op 19 december 2014 16:19:39 schreef testman:
het is hetzelfde met zo'n beetje alle beslissingen die worden genomen, de wet van de groote getallen geld. op producten die een bepaalde band gebruiken zit 21% belasting, en enige 100.000 den worden verkocht. zendamateurs zijn er amper nog en wat er is werkt met apparatuur die 30 jaar in leven wordt gehouden door hunzelf, zit dus amper geld in en dus gaat de keuze naar de markt zoals dat met veel meer dingen is..

dat klopt.
kijk maar naar het toegewezn frequentie spectrum...
en dat is met alles, als je op de stoep fietst, geven ze geen bon, ze passen de wet aan, dat het wel mag....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Het gaat met homeplug vanzelf fout. Het 230/400V net is zo ongeveer het slechtste medium om veel data te transporteren.

Op 19 december 2014 13:17:15 schreef maartenbakker:
naast kortegolf heeft ook middengolf er last van, en daar heb ik toch wel enige sympathie voor

Homeplug gebruikt een frequentieband van 1,8 - 30MHz, wat buiten de gebruikelijke AM omroepband is. MG-storing kan dus net zo goed liggen aan een slechte radio.

Heb net iets gevonden over de AV2 standaard.

Nieuwe dingen in AV2:
a) Power Backoff: Regelt het vermogen van de zender, vergelijkbaar met het PCL mechanisme in GSM (Batterij ontzien) of CDMA (Andere mobieltjes niet wegdrukken) om ervoor te zorgen dat de zender nooit meer produceert als noodzakelijk.
b) EMC Friendly Boost: Actieve meting van S11 parameter om het geabsorbeerde vermogen te maximaliseren.

Zo zie je maar, echt geen samenzweringen bij Homeplug om alle zendamateurs van de kaart te vegen :D.

Op 19 december 2014 13:17:15 schreef maartenbakker: Die keuze is inherent aan het systeem omdat anders de benodigde bandbreedte niet gehaald wordt.

Dat klopt maar men had het spectrum kunnen verschuiven. Bij AV2 loopt dit trouwens van 1,8- 86MHz, een stuk in de VHF band.

Op 19 december 2014 13:17:15 schreef maartenbakker: Dat het gewoonweg zelf ook storingsgevoelig is, is echter wel een reden om tot slopen over te gaan.

Dit ligt aan de gebruikte technologie. Zoals ik als zei bieden de nieuwe communicatieparameters in AV2 misschien soelaas. Ik denk niet dat er in 2014 nog technische argumenten zijn waarom dit zo zou moeten.

Op 19 december 2014 13:17:15 schreef maartenbakker: Ander fundamenteel verschil is het soort bekabeling dat op geen enkele manier eigenschappen heeft die helpen het signaal te krijgen waar het moet zijn en zo min mogelijk elders.

Dat klopt, maar technologie staat niet stil en is er nu eenmaal. Klinkt waarschijnlijk absurd maar misschien moet men er eens over nadenken om in nieuwe woningen de bekabeling te twisten. Wie had dat ooit gedacht, koopwoningen met een Homeplug Ready ® label :+.

Op 19 december 2014 19:29:52 schreef rbeckers:
Het gaat met homeplug vanzelf fout. Het 230/400V net is zo ongeveer het slechtste medium om veel data te transporteren.

Kwestie van perceptie. De ether is m.i. nog slechter.

Duidelijk is dat met name de kortegolf luisteraars alergisch zijn voor PLA's, wat ik overigens niet badinerend bedoel en zéker kan begrijpen. Al leven we in een tijdperk waarbij de nieuwe communicatiemiddelen de kortegolf als inferieur af zouden kunnen doen.
Leg een paar datacenters plat en zaag wat glasvezels in de oceaan door en hup, critische communicatie wordt weer opgestart met deze traditionele en betrouwbare communicatiemiddelen.

Persoonlijk gebruik ik PLA's alleen daar waar bekabeling of WiFi om welke redenen dan ook niet mogelijk zijn. Zo heb ik laatst 7 Devolo PLA's met ingebouwde WiFi routers toegepast in een zorgcentrum met ca. 10 wisselende einndgebruikers en nog geen klachten mogen ontvangen. Men gebruikt hier internet puur voor e-mail, surfen en dergelijke netwerktoepassingen en dat gaat klaarblijkelijk prima.
Alle andere Devolo PLA's welke ik in het verleden geplaatst heb en dat zullen er bij elkaar mischien 30 zijn, ook daar komen geen klachten vandaan. Dus het lijkt een redelijk betrouwbaar alternatief voor bekabeling.

Alle voors- en na's in acht nemende ben ik het ten dele eens met de diversen boze beweringen en nadelige feiten over PLA's, maar het feit blijft ook dat het geen compleet onbruikbare techniek kan zijn welke alles in zijn omgeving volledig negatief beïnvloed om zelf zijn kunstje te kunnen doen. Want als ook de kwalitatief betere merk PLA's écht onwerkbare storingsbronnen van een dusdanig niveau zouden zijn, dan moeten de klachtenstromen van eindgebruikers en omgeving ontelbaar zijn. Maar die heb ik nog niet mogen zien, of misschien dan gemist.

mel

Golden Member

die zijn er wel, kijk maar naar defensie om er eentje te noemen,
maar het word gewoon doodgezwegen, om dat de meeste mensen geen verstand van dit medium hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 19 december 2014 19:54:38 schreef YokoTsuno:
[...]Homeplug gebruikt een frequentieband van 1,8 - 30MHz, wat buiten de gebruikelijke AM omroepband is. MG-storing kan dus net zo goed liggen aan een slechte radio.

In dit geval dan nog meer waarschijnlijk aan een schakelende voeding ofzo, maar er zijn wel degelijk bursts te horen. Misschien afgekeurde apparatuur of interferentie van de modulatie.

[...]Dat klopt, maar technologie staat niet stil en is er nu eenmaal. Klinkt waarschijnlijk absurd maar misschien moet men er eens over nadenken om in nieuwe woningen de bekabeling te twisten. Wie had dat ooit gedacht, koopwoningen met een Homeplug Ready ® label :+.

Dat klinkt inderdaad absurd, want het is veel doelgerichter, simpeler en goedkoper om meteen CAT6 te leggen als je een installatie nieuw aanlegt. Desnoods met Power over Ethernet :+ Overigens is het wel een hele goeie grap om met geestverruimende middelen naar keuze onder handbereik eens slap over te filosoferen hoe je naast de bekabeling ook de rest van de installatie moet aanpassen om een goede datacommunicatie te garanderen.

[...]Kwestie van perceptie. De ether is m.i. nog slechter.

Nou nee. Tenzij je een andere definitie hebt van perceptie dan ik. Waar je over het lichtnet met de grootst mogelijke moeite richting de VHF band kan (wat opzich al een wonder is), heb je in de ether keurig verdeelde frequenties waar je op 1 of 2 kanaaltjes evenveel bandbreedte haalt als met het complete stuk tussen 1,8 en 86MHz.

Overigens benadruk ik nog maar een keer dat ik geen allergische kortegolfman ben (geen licentie en ook geen hoge prioriteit om die te halen, al wil ik dat ooit nog wel een keer), maar de boel in eerste instantie vanuit de computerkant bekijk. Ik heb zoals dat hoort vroeger teveel halfbakken geprutst en daarvan geleerd. Zelfs als het bij een klant goed en stabiel werkt door het (overigens niet onbegrensde) voortschrijden van de techniek of de toevallige afwezigheid van stoorbronnen, blijft het een houtje-touwtje oplossing of een slordige hack. Eentje die ik laat zitten als hij werkt, bij hoge uitzondering aanleg, maar verder nooit zou aanbevelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

T-sec, zet een KG radio op een KG zender en zet daarna de homeplug aan.
Kijk wat ervan je luisterplezier overblijft.

Het is en blijft een inferieure methode.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Stel dat de PLA's zouden storen of de televisie of telefoonfrequenties. Dan zouden deze apparaten in no time uit de handel zijn.
Helaas is de kortegolf voor het gros een onbelangrijk of zelf onbekend medium en dus tellen de verdiensten meer dan de baten.