RGB LED, kleur bepalen & dimmen

Goedenavond,

Ik wil even kort mijn situatie schetsen. Ik ben student informatica en heb een zekere interesse in elektronica. Mijn kennis is echter beperkt, opgedaan in de middelbare school en op fora. Onlangs kocht ik me een Arduino, omdat ik zin had in wat experimenteren. Intussen heb ik een projectje in gedachten.

Het plan
De bedoeling is om via de Arduino een aantal woorden aan te sturen, gebouwd uit RGB LED strips, 12V. Via een vriend ben ik te weten gekomen dat ik dit best met een mosfet zou doen (heb IRF540 liggen). Werkt prima, ik kan mooi een kleurtje kiezen via PWM. Even vertaald in volgend schema:

(op de + en - lijn van het breadboard had ik een 12V voeding)

Leuk, maar wat met de boel dimmen? Even een opstelling gemaakt om dus een LED strip (3 LEDs) te dimmen. Dit lukte ook aardig.

Intussen heb ik nog wat andere componenten ontdekt, o.a. een shift register (74HC595). Lijkt me een goed plan om dit te gebruiken. Makkelijk veel woorden aansturen. Althans, in theorie. Ik heb een opstelling gemaakt met 8 blauwe LEDs, aangesloten op een shiftregister. Ik kan deze allemaal apart aansturen, evenals dimmen. Allemaal met de shiftregister. Dit idee is gebaseerd op https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_ShiftPWM_sch.gif

Het probleem waarmee ik zit, hoe kan ik beide functies combineren: kleur kiezen en dimmen? Blijkbaar kan dit niet zo simpel wegens verschillende potentiaal verschillen.

Wat wil ik exact
Even kort nog schetsen wat ik nu exact wil gaan doen. Ik zou via een aantal shiftregisters de woorden willen aansturen. Daarmee bedoel ik, een bepaalde LED strip laten oplichten / uitschakelen. Daarbij wil ik dat ik deze kan dimmen en de kleur kan kiezen. Hoe kan ik dus dit alles combineren?

Verder lijkt het me ook mogelijk om met het gebruikt type mosfet de kleur van alle woorden dezelfde te houden. Dus, 3 mosfets voor alle LED strips lijkt me voldoende.

Dimmen en kleur kiezen is hetzelfde.
Stel je stuurt blauw aan op 30%.