Simpele FM-bug illegaal?

Dag,

Naar aanleiding van deze discussie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/123079
vraag ik me af of dit in Nederland illegaal zou zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=MMgzUGBfXiE
Ik meende dat vermogen bepalend is of iets illegaal is of niet. Klopt? (Of wil ik dit alleen maar graag horen...)

(Ik heb ook nog een technische vraag, maar die bewaar ik nog even.)

groetjes SimpeleZiel

All science is either physics or stamp collecting.
Arco

Special Member

Mag alleen met heel erg laag vermogen (50nW, ofwel 0,05 0.00005mW). Zie (tabel 13): http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/brochure-vergunnin…
Richtlijn: Als 't bereik meer als een paar meter is, dan is het te veel... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zelfbouw is per definitie verboden, mits je zendamateur bent en ook dan gelden nog strikte regels.

I thought, I thought of everything
Hensz

Golden Member

Als ik het hier op pag. 16 http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/brochure-vergunnin… goed lees, mag het vermogen in de FM-radio-band (87,5 - 108 MHz) 50 nW e.r.p. zijn. Ik heb geen idee hoe ver je daarmee komt, 1-2 meter?

[edit]Arco was weer eens eerder![/edit] :)

Wel is 50 nanoWatt gelijk aan 0,05 µW of 0,00005 mW

Don't Panic!

Dag

@ Arco/Hensz: Wat betekent "50 nW e.r.p."
en hoe meet of bereken ik dat?

groet: SimpeleZiel

All science is either physics or stamp collecting.
Arco

Special Member

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Effective_radiated_power
('t is wel de vraag of je bij 50nW nog van 'power' kunt spreken... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

e.r.p. staat voor "effectively radiated power" en wordt bepaald door het vermogen van de zender en het rendement van de zendantenne.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dag,

En nou we dan toch bezig zijn:
Wat bedoeld men met "200kHz kanaalraster"?

Ik gok dat het vermogen in een gebied van 200kHz uitgezonden moet worden.

groet: SimpeleZiel

All science is either physics or stamp collecting.
Arco

Special Member

Kanaalraster is de (minimum) afstand tussen 2 kanalen. Zit 1 kanaal op 96.8MHz, dan zit het volgende op >= 97.0MHz

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 december 2014 13:31:07 schreef paulp:
Zelfbouw is per definitie verboden, mits je zendamateur bent en ook dan gelden nog strikte regels.

Ik neem aan dat je het tegenovergestelde bedoelt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
I thought, I thought of everything
maartenbakker

Golden Member

Op 16 december 2014 13:31:07 schreef paulp:
Zelfbouw is per definitie verboden, mits je zendamateur bent en ook dan gelden nog strikte regels.

Als je zendamateur bent, mag je juist wèl zelf bouwen. Dan gelden inderdaad strikte regels.

Edit: Oops. FET was me bijna een uur voor, zie ik.

In de praktijk geldt: als de buren erg geen last van hebben, kom je met een FM bug nog wel weg.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 16 december 2014 17:15:53 schreef maartenbakker:
Als je zendamateur bent, mag je juist wèl zelf bouwen.

Als je dat niet bent mag je ook zelf bouwen, alleen mag je er niets mee doen als er een antenne op aangesloten is.

Zonder antenne is het geen zender, en mag je zelfbouw ook gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 16 december 2014 20:01:05 (18%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er komt geen antenne aan.

Ik wil eigenlijk een variabele condensator in plaats van de vaste. Welke kan ik het best vervangen door een variabele voor een goede tuning?

Zie voor het gebruikte schema ook: http://makezine.com/projects/super-simple-fm-transmitter/

Waarom gebruikt men een electrolytische condensator en geen andere?

All science is either physics or stamp collecting.
Arco

Special Member

Als je het stukje bij het schema had gelezen, wist je het al... ;)

"you can change the frequency if you replace C5 10pF capacitor with a 2-22pF variable capacitor."

Er is een elco gebruikt, omdat die goed verkrijgbaar is en goedkoop, en dat het weinig zin heeft om iets anders te gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voordat je begin te bouwen, lees eerst dit stukje door. http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/38/1
Hoe minder onderdelen, des te moeilijker de schakeling goed werkend te krijgen is. Het klinkt tegenstrijdig, maar je moet het zo zien: Bij een eenvoudige schakeling moet de ene transistor alles doen. Bij de schakeling met meerdere transistoren hoeft een transistor slechts een deel van al het werk te doen.
Om alles goed te kunnen doen moet je van goede huize zijn. Om een deeltaak goed te verrichten hoef je alleen maar goed te zijn voor je deeltaak. Dat geldt ook voor transistoren.

rob007

Yarr, Matey!

het is ongeveer weer een Josty Kit ( HF65 ) tik dit maar eens in met GOOGLE op afbeeldingen:
https://nl.images.search.yahoo.com/yhs/search;_ylt=A7x9UkoXkZBUjzwAXVC…
ik begrijp alleen niet wat er hier nu bedoelt word met die ELCO,
deze is voor het geluid en mag tussen de 1uF en 33uF liggen.
meestal zit deze rond de 4,7uF bij 33uF word het geluid basig en met 1uF scheller.
de andere condensatortjes zouden het beste ceramisch wezen.
met L1 en ook C4 en C5 kun je de frequentie beïnvloeden.
het beste is om voor C4 een trimmertje te nemen van 2 tot 22pF (of 4 tot 40pF)
zonder antenne kun je best al een flink bereik hebben.

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 16 december 2014 21:14:59 (13%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@ OhmPi
Is deze schakeling net zo legaal/illegaal als degene uit het filmpje?
(Ik denk dat de vraag anders gesteld kan worden als: "is het bereik vrijwel hetzelfde als de gene uit het filmpje?")

All science is either physics or stamp collecting.
Arco

Special Member

Staat er ook bij:

"Het bouwen van een FM-bug is legaal in Nederland, maar het gebruik ervan is illegaal."

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Het gebruik kan tot boetes van 25k euro leiden. Afhankelijk van de interferentie/storing die men veroorzaakt in andere frequentieruimte(s).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

Ach ja,een FM bug,wie heeft hem niet gebouwd ?
Als het met 1 torretje is vind ik het onschuldig vermaak.
De kans dat je storing veroorzaakt bij de buren is aanwezig,de kans dat je storing op b.v.de luchtvaartband veroorzaakt lijkt mij uitgesloten.
Ik bouwde mijn eerste bug uit het blad Elex (had een bereik van nog geen 10 Meter binnenshuis).
Zo kon ik in bed op de klokradio naar het nachtuilennet luisteren via de bug die op zolder verbonden was met de comm.rx (de shack)

BTW Als we naar de letter van de wet zouden kijken is iedereen die WI-FI gebruikt ook in overtreding ;-)
Laat staan als je een WI-FI repeater gebruikt.

Dat zijn een heleboel zendamateurs erbij ;-) Zonder machtiging wel te verstaan.

evdweele

Overleden

Op 17 december 2014 05:22:36 schreef Hubie:
Ach ja,een FM bug,wie heeft hem niet gebouwd ?
Als het met 1 torretje is vind ik het onschuldig vermaak.
De kans dat je storing veroorzaakt bij de buren is aanwezig,de kans dat je storing op b.v.de luchtvaartband veroorzaakt lijkt mij uitgesloten.

Ik heb nooit een FM-bug gebouwd. Ik heb er nooit de lol van ingezien.
Ontvangers bouwen vond ik veel leuker.

De aanname "lijkt me uitgesloten" heeft wel vaker tot gevaarlijke situaties geleid.

BTW Als we naar de letter van de wet zouden kijken is iedereen die WI-FI gebruikt ook in overtreding ;-)
Laat staan als je een WI-FI repeater gebruikt.

Dat zijn een heleboel zendamateurs erbij ;-) Zonder machtiging wel te verstaan.

Lees daar het Nationaal Frequentieplan 2014 nog eens op na ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
rbeckers

Overleden

Ik heb ook nooit een FM-bug gebouwd of ontworpen.
Wel andere schakelingen.

De bekende problematiek is dat een grote groep mensen die FM- bug en andere zenders bouwen, onvoldoende kennis, meetapparatuur en ervaring hebben om dat goed te doen.

Daar lees ik bij de FM-band: onder voorwaarden, zonder vergunning voor "korte afstandsapparatuur", met "laag tot zeer laag vermogen", dus (citaat): "minder kans om anderen te storen".

Wat is korte afstand? (Ik hoor: "Kleiner dan een paar meter")
Wat is zeer laag vermogen? (Ik hoor: "50 nW" en dat vind ik ook in "Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008")

Is er jurisprudentie over FM-bugs?
Zijn er ooit mensen veroordeeld/beboet voor een FM-bug?
Zijn er ook mensen juist NIET beboet/veroordeeld (maar wel betrapt en die gewoon mochten doorgaan)?
Wat voor FM-bug hadden ze gebouwd?

All science is either physics or stamp collecting.
Jinny

Golden Member

Je staat ervan te kijken wat enkele mW voor een bereik kunnen hebben.
Ook een bug is een zender.
En die mag je niet gebruiken.
De 50 nanoWatt ERP regel is er feitelijk voor om de oscillator van een willekeurige radio legaal te houden.

In de praktijk is dus iedere FMbug die gebouwd wordt goed voor de startboete van 2500 Euro.
Voor een idee, http://www.etherpiraten.com/nieuws/3366/AT-pakt-1-watt-zender-op-bouwp…

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen