osciloscoop bij plasma en lcd tv

Hallo,gebruiken jullie nog veel een osciloscoop zo als jullie dat vroeger deden bij bb tv.Want mijn vader heeft mijn scoop weggenomen hij wilt die gaan verkopen.Nu was mijn vraag gebruiken ze dat nog voor plasma en lcd.ik heb namelijk ook geen 1 schema van een lcd of plasma tv,scoop gebruiken ze wel voor in de voeding het gras te zien van de elcos,maar ik heb esr meter.wat denken jullie hiervan.

Willie W

Golden Member

Weet niet of de osiloscoop nog gebruikt word bij reparatie van moderne tv's,
Wat ik wel weet is dat hier de scoop bijna dagelijks gebruikt word.

fred101

Golden Member

Als ik voor reparatie zou moet kiezen tussen een scoop of multimeter dan kies ik de scoop.

Ik gebruik hem hier bij elke reparatie. Nu repareer ik zelden TV's maar electronica is electronica en ik zou niet weten waarom ik daar geen scoop nodig zou hebben.

Ik heb diverse ESR meters maar die gebruik ik bijna nooit bij reparatie.

Ik heb geen idee mbt de vindbaarheid van schema's van TV's. De paar keer dat ik een TV heb gerepareerd kon ik ze wel vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 december 2014 08:25:15 schreef JimA:
Want mijn vader heeft mijn scoop weggenomen hij wilt die gaan verkopen.

Mijn persoonlijke mening: erg onfatsoenlijk van jouw vader om JOUW scoop weg te nemen voor verkoop!

Ik gebruik mijn scoop ook niet bij elke reparatie, maar áls ik wat wil meten, is de scoop vaak toch wel het eerste waar ik dan gebruik van maak.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Shiptronic

Overleden

Kan je hem niet van je vader overnemen? welk merk en type scoop hebben we het hier over ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

erg onfatsoenlijk van jouw vader om JOUW scoop weg te nemen voor verkoop!

Sterker nog: Het is diefstal!

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Het is een philips type zal ik direct doorsturen,maar is al oud he,koop wel een nieuwe.

Sine

Moderator

Ouwe flips doos ?

Dat brengt ook niets meer op 50-70 euro, dan heb je het wel gehad.

mel

Golden Member

Op 17 december 2014 10:09:17 schreef JimA:
Het is een philips type zal ik direct doorsturen,maar is al oud he,koop wel een nieuwe.

een oude flip scoop is volgens mij beter dan een nieuw ding wat je kan kopen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is een 50mhz dual time base
PM3055

fred101

Golden Member

Dat is een 60 MHz (M is Mega, m is milli) Een heel goede scoop.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

50MHZ staat erop is da een goede scoop mijn vader gebruikte die altijd vroeger om bb tv te herstellen.

RAAF12

Golden Member

Het is nog steeds een heel goede scope, met beeldbuizen is het wel zo dat de intensiteit minder wordt bij veel gebruik. Dat gaat heel geleidelijk zodat het amper opvalt. Maar als je er tevreden mee bent zou ik niet zo gauw (laten) verkopen. ZJe kan bijvoorbeeld tegen je vader zeggen dat hij een uniek stukje hardware verkoopt voor veel te weinig geld!

A ok,kan ik deze voor plasma en lcd nog gebruiken is deze daar geschikt voor,weet alleen niet goed hoe zo een scoop werkt kan eens aan mijn vader vragen als hij eens tijd heeft om dit uit te leggen,maar bij lcd of plasma waar gebruikt men dat voor de voeding elcos weet ik,maar bij bb tv had je schemas met wafeform.
Ik denk dat ze dat gebruikten voor sturing lijntansitor.Kan je dit ook gebruiken op tcon en mainord,invertors.Waar kan ik schemas plasma en lcd verkrijgen.

RAAF12

Golden Member

Ja, voedingen en inverters zijn grotendeels analoog en daaraan is goed met een scope te meten. Wel op de spanning letten en een verzwakker probe gebruiken. De eerste beginselen in de elektronica zijn analoog. Je kan met een scope ook de spanning van een batterij meten.

Ok Raaf een speciale probe heb ik da heb ik al gezien,ja idd analoog.Ik ga de scoope is gebruiken nu alleen nog leren ermee te werken,maar op google vind ik da wel.Alleen die schemas die heb ik wel nodig,anders word het moeilijk,want dat gras op de elcos heb ik nog nooit gezien op scoop wel vanalles over gelezen hier opt forum.En aangezien dat meestal de elcos de meeste storingen veroorzaken is dat wel interssant.Ik heb op school alles gezien van electronica behalve microcontrollers,ik heb een A2 elektrotechnieken gedaan daarna een A1 elektro-mechanica heb heel wat theorie gezien.Heb bij labo wel in contact gekomen met een scoop maar niet veel van opgestoken.

[Bericht gewijzigd door JimA op donderdag 18 december 2014 01:42:22 (23%)

RAAF12

Golden Member

Er zijn op het internet ook digitale versies van het boek 101 proeven met de elektronenstraal-Oscilloscoop te vinden. Een boek in de kader reeks van uitgeverij Kluwer.
Er staan maar liefst 113 proeven in <G>
Als je dat doorneemt heb je gauw in de gaten hoe grassprieten op een voeding eruit gaan zien.

Hubie

Special Member

@Raaf:Heb het hier in de boekenkast staan,veel uit geleerd
Is wel gedateerd,ik heb de 4e druk uit 1978 maar is een aanrader voor iedereen die een analoge scoop heeft. !

RAAF12

Golden Member

Grappig, de mijne is uit 1975 en de uitgever is Kluwer.
http://www.amps-unlimited.nl/doc/101_proeven_met_de_scoop.pdf
Dit is de gescande pdf versie en die is origineel van uitgeverij Centrex-Eindhoven-Philips. Kluwer ging blijkbaar failliet en Philips nam de elektronicaboeken over? De eerste uitgave is uit 1966.

Inderdaad een mooi boek om naast een scope te leggen en de mogelijkheden te ontdekken. Jim e.v.a kunnen de pdf file gebruiken!

Henry S.

Moderator

Op 18 december 2014 17:24:33 schreef RAAF12:
Kluwer ging blijkbaar failliet en Philips nam de elektronicaboeken over?

Kluwer is gefuseerd met Wolters-Samsom tot Wolters Kluwer.

@JimA: De PM3055 is en wordt nog steeds gebruikt als servicescoop. Ik heb er ook eentje uit een falliete boedel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 18 december 2014 21:05:27 (20%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Hier http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=1499 vind je de user manual en de service manual van de PM3055.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ok bedankt voor de info heb de pdf nagezien,ja daar kan ik nog wat van opsteken.
A word nog altijd gebruikt als scoop,die manuels kan ik ook gebruiken maar bij mij staat 50MHZ en niet 60MHZ.Ik ga de scoop terug in beslag nemen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-12-19%2007.20.43.jpg

Heb de operation manuel gevonden staat 50MHZ.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-12-19%2007.26.59.jpg

[Bericht gewijzigd door JimA op vrijdag 19 december 2014 07:29:06 (10%)

RAAF12

Golden Member

Op 19 december 2014 01:29:03 schreef JimA:
Ik ga de scoop terug in beslag nemen.

Strakke actie! De PM 3057 is de rackmount versie. Hier staat nog een andere user manual waarschijnlijk een latere serie dan die van jou.
Nieuwer 4822 nummer!

http://www.woutersenwouters.be/sites/woutersenwouters.be/files/product…

Het frequentiebereik (bandwidth) is bij kleine signaaltjes lager.

Jinny

Golden Member

Heb hier nog een PM 3244 staan, ook 50 MHz...
Prima apparaat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Vreemd, twee scopen met het zelfde type nummer maar andere bandbreedte. Ik vond een manual en datasheet waar 60 MHz op stond.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs