Megger Sanwa DM-1000, hoe isolatieweerstand meten

Hallo,

Ik heb problemen met de aardlek, deze springt eruit als het buiten erg vochtig is geweest en ik de de buitenlampen aandoe. Een aardlek dus. Uiteraard het nodige gelezen over vergelijkbare problemen ook via dit uitstekende forum, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ben sinds kort in het bezit van een klassieke Megger Samwa DM-1000, deze heeft een uitgangsspanning van 1000 Volt (drie batterijen) en schaal die loopt van 0 tot 2.000 Mohm en oneindig.

Ik ben geen elektricien, maar heb al veel gelezen over isolatie weerstand metingen. Begrijp dat het een soort weerstand meter is, echter anders dan de normale multimeter is een Megger in staat nauwkeurig te meten in het Mega ohm bereik, door met een hoge spanning te meten en dat is nodig voor een isolatie meting vandaar dat ik die megger gekocht heb, tegen een redelijke prijs.

Echter nu de praktijk. De buitenlampen zijn aangesloten op een groep. Ergens gaan de kabels via een schakelaar (binnen) naar de diverse kabels naar de buitenlampen. De buitenlampen hebben elk nog een buiten-stopcontact laag bij de grond.

Hoe kan ik nu het beste nagaan waar het probleem ligt zonder eerst de buitenkabels bloot te leggen?

Logisch dat de spanning er af moet (weerstand meting), ik neem aan door het uitzetten van de schakelaar van de groep. Ik moet waarschijnlijk ook alle apparatuur in dezelfde groep loskoppelen (stekers eruit) om een betrouwbare meting te kunnen verrichten.

Hoe kan ik dit het beste doen en wat voor resultaat is goed / slecht?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoveel mogelijk afkoppelen.
Zoveel mogelijk lassen losnemen.
Zowel in de fase als de Nul!
Hoe meer je los hebt liggen, hoe precisser je kunt bepalen waar het probleem zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je kan het beste kijken of je een lasdoos oid hebt die ergens in het "midden" van je installatie zit daar afkoppelen en dan naar zeg maar links en rechts meggeren zo sluit je al een heel stuk uit (als je geluk hebt.

Zo probeer je steeds dichter bij de fout te komen totdat je de fout gevonden hebt.

Je moet ook uitkijken dat er geen elektronica zit door de nogal hoge spanning van je tester kan je die kapot meggeren.
Veder natuurlijk meten tussen fase en aarde en nul en aarde.

Minimale isolatieweerstand moet 1 MOhm zijn.

Gr.F_S

En tegenover de aarding meten ;)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

je hebt al een 1000v megger, dat scheelt al. een 500v model werkt minder makkelijk met een lichte lek naar aarde..

een lamp met vsa erin die door water lek eruit flapt is ook goed mogelijk, rotte kabel net zo goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie snelle reactie

Ik ga er vanuit of ben bijna 100% zeker dat het of aan de buitenkabels of aan de fittingen van de buiten lampen ligt, echter de lasdozen zitten diep onder de grond. Ik kan wel bij de fittingen (3 stuks) en contact dozen (3) buiten. Is er dan nog een mogelijkheid te bepalen waar het probleem ligt zonder de kabels op te hoeven graven?

Ik moet dus meten zowel de fase als de nul. Bedoel je
1 meten tussen fasedraad en aarde en
2 meten tussen nuldraad en aarde?
Kan ik gewoon de aarde draad van de buitenkabel zelf nemen?

Wat is trouwens een lamp met VSA? Ik ben helaas niet echt elektrisch onderbouwd vandaar die wellicht in jullie ogen domme vragen.

Groet Kees

Je kan meten tussen Fase (Bruin) en Nul (Blauw) en tussen Aarde (Geel/Groen) en Nul (Blauw) Waarbij met grondkabel de Aarde de mantel van de kabel is.
Wanneer je verlichtingsarmaturen zijn afgekoppeld mag je tussen de twee aders niets/0 Ohm meten.

Onder spanning kun je ook meten of je aarde in orde is, door de meter tussen Fase en Nul te houden en tussen Fase en Aarde. Hierbij moet je min of meer dezelfde spanningswaarde hebben. Is deze 5 volt of meer lager tussen Fase en Aarde, dan is je aarde niet goed.

Een VSA achter een lamp staat voor VoorSchakelApparaat, of wel een transformator. Deze term wordt meestal alleen gebruikt bij ontladingslampen zoals Tl-buizen, Natriumverlichting, Kwikdamlampen, CDM-T spots, etc.

Als je 100% zeker wilt weten dat de storing in je bekabeling/leidingwerk ligt moet je eerst alle aangesloten verlichting/belasting afkoppelen.
Daarna weer proberen en meten. Is het probleem er dan nog, dan moet je dus echt in het kabel- of leidingwerk gaan zoeken.
Begin met het stuk vanaf de groepenkast tot de eerste las, koppel de las af en probeer/meet wederom. Om zodoende dit deel uit te sluiten, of hier het probleem in te vinden.
Zit het probleem vervolgens in de grondkabels, dan moet je de volgende las opzoeken. En hoe vervelend ook, dan moet je toch echt gaan graven.
Een megger kan je nauwkeuriger vertellen waar te zoeken, maar je moet uiteindelijk altijd de betreffende leiding en las boven krijgen/halen.

Met tuinverlichting is het soms beter om dit in zwakstroom uit te voeren, dus in 12 of 24 volt. Hierdoor werk je met transformatoren die je bij voorkeur droog plaatst en alleen de kabels in de grond/buiten legt. Dit principe voorkomt 99% van de aardlekstoringen bij vocht.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

echter de lasdozen zitten diep onder de grond.

Lasdozen onder de grond?
Dat is vragen om problemen, of ze moeten afgegoten zijn met hars of gel.

Sowieso alles loshalen waar je bij kunt komen. Kontroleer alle contactdozen.
Bij mij zat een contactdoos (IP44)vol met oorwormen. Hoe ze er in gekomen zijn weet ik nog steeds niet.
Natuurlijk ook alle fittingen etc eerst controleren voor je gaat graven.
Een overijverig spinnetje heeft nu een z..nat webje wat ook al voor problemen kan zorgen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nog een tip, probeer zo kort mogelijk te meggeren, als er nl maar heel weinig vocht ergens zit dan heb je kans dat je deze "weg meggerd" (omdat je met gelijkspanning meet) en dan kan je weer op de volgende regenbui wachten om je onderzoek voort te zetten.

Gr.F_S

Lasdozen onder de grond?
Dat is vragen om problemen, of ze moeten afgegoten zijn met hars of gel.

Inderdaad, en dan nog kunnen fouten ontstaan door het werken van de kabel.
Denk aan het in-klinken van de grond of grondwerkzaamheden waardoor de mantel beschadigd raakt of uit de lasdoos word getrokken.

TS heeft al duidelijk gemaakt dat hij weet wat het probleem is en zal de handen uit de mouwen moeten steken.

zou beginnen met allen wat boven de grond zit open te halen. een kapotte lampkap kan dit probleem al veroorzaken. ook een wcd met een takje van klimop ingegroeid of kerstlampen op een wcd die gaar zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 18 december 2014 09:38:38 schreef T-sec:
Wanneer je verlichtingsarmaturen zijn afgekoppeld mag je tussen de twee aders niets/0 Ohm meten.

Ik denk dat je het anders bedoelt dan dat het er staat.

Als alles is afgekoppeld moet de weerstand tussen blauw en bruin, tussen blauw en geel/groen, tussen bruin en geel/groen ONEINDIG HOOG (∞) zijn. Meer dan 100 MΩ.

Opmerking: het teken voor 'oneindig' ∞ is wel heel erg klein.
Het is een 8 die op zijn rug ligt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ok, allen

Bedankt voor de info. Ik geloof dat ik begrijp wat jullie bedoelen. Als ik dit weekeind tijd heb en het is droog dan ga ik aan de slag.

In het ergste geval koppel ik de grondkabel los bij de meterkast en maak nieuwe sleuven in de grond om daar nieuwe 2e hands kabels te leggen. Eerlijk gezegd viel me wel op dat de aardedraad bij de buitenlampen rood (isolatie) was, wellicht een heel oude kabel, maar goed dat hoeft niet per se een probleem te zijn. De rest van de kabels waren wel ok, blauw, bruin en zwart. Ik heb op één lamp na alle lampen vervangen door nieuwe. Dit gezegd hebbende begin ik met de laatste oude lamp.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Kees

Met lasdozen of gietmoffen onder de grond word dit een lastige klus. Wees ook verdacht op ingewaterde kabels, regelmatig zijn ze over een tiental meters ingewaterd. Te zien aan een zwart of verrot aardscherm.

Gr.

Erik

[...]Ik denk dat je het anders bedoelt dan dat het er staat.

Lees voor "niets" : oneindig hoog en voor "0" : zeer laag.
Het staat er wel goed, maar je moet het wel 3 keer lezen om te begrijpen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op donderdag 18 december 2014 22:52:29 (16%)

Als je lampen zuillampen zijn heb je grote kans dat deze afgelopen zomer vol gesleept zijn met grond. Mieren maken graag nesten in zuiltjes vooral op zandgrond. Als dan je kroonsteen ingesloten is met zand, en dit zand zuigt vol met regenwater en condens dan is het muizen. Ik ben dit tig maal tegengekomen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
evdweele

Overleden

Lees voor "niets" : oneindig hoog en voor "0" : zeer laag.
Het staat er wel goed, maar je moet het wel 3 keer lezen om te begrijpen.

"Niets = oneindig" kan je met wat goede wil zo uitleggen,
maar "0 = zeer laag" tussen twee afgekoppelde aders? Dat is volle kortsluiting.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

maar "0 = zeer laag" tussen twee afgekoppelde aders? Dat is volle kortsluiting.

@T-sec heeft het over twee metingen, de laatste is tussen de aarde en de nul.
Die waarde wil ik het liefst zo laag mogelijk hebben.
Draagt overigens niets bij aan het vinden van een aardlekfout.
(dit was dus de tweede keer). :-)

evdweele

Overleden

Ik heb het stukje nu 6 keer gelezen en ik kan er nog steeds geen chocola van maken :'(

Bij mij in huis meet ik 4 volt tussen de veiligheidsaarde en de nul. Daar valt niets aan te veranderen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 19 december 2014 12:52:38 (38%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Hier zit achter een aardelectrode ingegraven met waterdruk. Meen dat ie in het grondwater moet staan. Ik zit hier op +40cm NAP. Ik zal ook eens meten hoeveel spanning er tussen de nul en de aarde zit. Verbeteren zal ook hier niet lukken. Zijn er min en max waardes voorgeschreven in ons regelzuchtige landje?

mvdk

Golden Member

Vroeger gaven de inspecties van de e-bedrijven aan, waar te verwachten viel dat de nul in een aansluiting wel of niet ten naaste bij aardpotentiaal had/heeft.
In de nen1010 stond dan wat voor aanvullende maatregelen er genomen moesten worden. In oude installaties in R'dam bijvoorbeeld, kom je tegen dat er zowel in de fase als de nul een smeltpatroon zit.
Omdat er niet meer geïnspecteerd word, moet een installateur zelf z'n neus maar volgen.

@evdweele: We hebben in Nederland een T stelsel waarbij een van de spanningen ergens met de aarde is verbonden, die noemen we de nul.
Er bestaat dus bij een goede installatie altijd een lage weerstand tussen die nul en aarde.
Tussen geel-groen en blauw meet je dus een lage waarde.
Tussen blauw en bruin ∞ ofwel niets bij afgeschakelde gebruikers.
Dat je spanning meet terwijl de aardweerstand zelf laag is kan het gevolg zijn van inductie

Ik zal ook eens meten hoeveel spanning er tussen de nul en de aarde zit. Verbeteren zal ook hier niet lukken. Zijn er min en max waardes voorgeschreven in ons regelzuchtige landje?

Tussen aarde en nul is bij mijn weten geen spanning vastgelegd.

De maximale spanning tussen gestel en aarde is 50 Volt, maar dat is in geval van een sluiting tussen de Fase en gestel.
Boven de 50 Volt wordt het gevaarlijk en daarom zijn er (gelukkig) regels voor.

evdweele

Overleden

Dat je spanning meet terwijl de aardweerstand zelf laag is kan het gevolg zijn van inductie

Bij een hoogohmige digitale voltmeter zou dat kunnen. Niet als ik 4V met een AVO-8 meet.
Hier is het duidelijk een potentiaalverschil tussen veiligheidsaarde en nul.

Of een isolatietester er gelukkiger van wordt als hij 4V AC op zijn klemmen krijgt?
Mijn AVO-8 vindt het minder geslaagd als ik een ohmse weerstand zou proberen te meten terwijl er wisselspanning aanwezig is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Bij een isolatietest moet je de groepschakelaar of automaat van het betreffende installatiedeel afschakelen. In die situaties waar het toegestaan is om enkelpolig te schakelen/beveiligen, moet je, om je meting goed te doen, de nuldraad losmaken in de groepenkast.
Je kan dat achterwege laten, maar het spanningsverschil, zoals hier 4volt, kan genoeg wezen om bij een isolatiefout een aardlek te laten trippen. Als je dan die nuldraad aangesloten laat, kan het lang zoeken worden.
Als het energiebedrijf het veilig acht om in de huisaansluitkast de klantaarde aan de nul en de kabelmantel te verbinden, kan je zeggen dat de nul ten naaste bij aardpotentiaal heeft.

evdweele

Overleden

Dat is precies wat ik hier duidelijk wilde maken.
Isolatie of doorgang meten terwijl er ergens nog iets is aangesloten geeft geen of te weinig informatie over de gezondheidstoestand van de installatie.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.