Megger Sanwa DM-1000, hoe isolatieweerstand meten

Hallo,

Ik heb problemen met de aardlek, deze springt eruit als het buiten erg vochtig is geweest en ik de de buitenlampen aandoe. Een aardlek dus. Uiteraard het nodige gelezen over vergelijkbare problemen ook via dit uitstekende forum, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ben sinds kort in het bezit van een klassieke Megger Samwa DM-1000, deze heeft een uitgangsspanning van 1000 Volt (drie batterijen) en schaal die loopt van 0 tot 2.000 Mohm en oneindig.

Ik ben geen elektricien, maar heb al veel gelezen over isolatie weerstand metingen. Begrijp dat het een soort weerstand meter is, echter anders dan de normale multimeter is een Megger in staat nauwkeurig te meten in het Mega ohm bereik, door met een hoge spanning te meten en dat is nodig voor een isolatie meting vandaar dat ik die megger gekocht heb, tegen een redelijke prijs.

Echter nu de praktijk. De buitenlampen zijn aangesloten op een groep. Ergens gaan de kabels via een schakelaar (binnen) naar de diverse kabels naar de buitenlampen. De buitenlampen hebben elk nog een buiten-stopcontact laag bij de grond.

Hoe kan ik nu het beste nagaan waar het probleem ligt zonder eerst de buitenkabels bloot te leggen?

Logisch dat de spanning er af moet (weerstand meting), ik neem aan door het uitzetten van de schakelaar van de groep. Ik moet waarschijnlijk ook alle apparatuur in dezelfde groep loskoppelen (stekers eruit) om een betrouwbare meting te kunnen verrichten.

Hoe kan ik dit het beste doen en wat voor resultaat is goed / slecht?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoveel mogelijk afkoppelen.
Zoveel mogelijk lassen losnemen.
Zowel in de fase als de Nul!
Hoe meer je los hebt liggen, hoe precisser je kunt bepalen waar het probleem zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)