2SC2525 2SA1075

Beste CO's

Ik heb een oude Luxman L-510 waar geen muziek meer uitkomt.
Het opwarmlampje blijft knipperen. Verder gebeurt er niets.

Wat heb ik al gedaan:
Bij een eerste visuele controle bleek dat de twee grote voedings elco's waren leeggelekt. Ik heb daarom de volledige voeding gereviseerd. Alle elco's vernieuwd en alle soldeerpunten nagelopen. De voeding geeft nu keurig de juiste spanning af. Alle led's op de PCB's branden.

Er gebeurt nog steeds niet anders dan een knippert lampje.

Ik ben per kanaal de transistoren gaan controleren. Van een kanaal zijn alle vier de eindtransistoren defect. Het betreft de typen:
2SC2525 en de 2SA1075.
Nieuw allang niet meer te vinden. Ik kan twee dingen doen:

1. alle acht vervangen door vervangende typen. Bijvoorbeeld de: 2SC3264 en de 2SA1295. Te koop bij Farnell.
De vier goede (twee 2SA1075 en twee 2SC2525) die ik nog heb wil vast weer iemand anders met hetzelfde probleem.

of

2. op zoek naar iemand met hetzelfde probleem die ze alle acht vervangen heeft en die er nog vier over heeft en daar dan, (tegen een vergoeding), vanaf wil.

Wie o wie heeft nog twee 2SA1075 en twee 2SC2525 transistoren?

Prachtig apparaat!!
Ik ben nog op zoek naar een Luxman L-530.

Je moet wel redelijk in de buidel tasten, maar op Ebay Duitsland vind je nog NOS (=New Old Stock).

http://www.ebay.de/itm/FUJI-2SA1075-2SC2525-Original-NPN-PNP-Transisto…

Misschien is dat wat?

RAAF12

Golden Member

@Maxfix

Of alleen de vier defecte exemplaren vervangen? Als de vervangers compatible zijn is dat geen enkel probleem. Het is wel zaak de amp een afregelbeurt te geven :-)

Staat beschreven hoe dat moet in de service manual
http://elektrotanya.com/luxman_l-510_l-530_sm.pdf/download.html

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 17 december 2014 21:59:44 (26%)

Op 17 december 2014 21:46:47 schreef p.lankhaar:
Prachtig apparaat!!
Ik ben nog op zoek naar een Luxman L-530.

Je moet wel redelijk in de buidel tasten, maar op Ebay Duitsland vind je nog NOS (=New Old Stock).

http://www.ebay.de/itm/FUJI-2SA1075-2SC2525-Original-NPN-PNP-Transisto…

Misschien is dat wat?

Best P,

Dank voor je snelle reactie en tip. Hoe kom ik er achter of de aangeboden transistoren origineel zijn? Op Ebay zie je vanuit China ook diezelfde worden aangeboden voor de helft van de kosten.

Op alle acht transistors in de L-510 staat als tweede regel: PH(X). Dat zegt iets over de produktie datum of run wellicht?

Op 17 december 2014 21:54:11 schreef RAAF12:
@Maxfix

Of alleen de vier defecte exemplaren vervangen? Als de vervangers compatible zijn is dat geen enkel probleem. Het is wel zaak de amp een afregelbeurt te geven :-)

Staat beschreven hoe dat moet in de service manual
http://elektrotanya.com/luxman_l-510_l-530_sm.pdf/download.html

Ik ben huiverig voor het klankmatige resultaat als ik er enkel 4 vervang door een ander model. Misschien onnodig? Mijn voorkeur gaat naar een setje van 4 dezelfde nieuwe of gebruikte.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 18 december 2014 21:19:54 (27%)

RAAF12

Golden Member

Als de transistors equivalent zijn is er geen enkel probleem te verwachten.
Maar natuurlijk wel de bias en symmetrie instellen op nul volt DC aan de outputklemmen.

Oke, niet alle parameters zullen even kritisch zijn neem ik aan. Zou jij zo een goede vervanger kunnen aanwijzen? Welke parameters zijn het meest kritisch?

Wat ik op het internet tegenkom zijn oa.

2SC2525 ~ 2SC3264 ~ NTE92

2SA1075 ~ 2SA1295 ~ NTE93

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 18 december 2014 21:20:09 (34%)

RAAF12

Golden Member

Als diverse sites aangeven dat het equivalenten zijn is dat OK.
Natuurlijk kan je specificaties minutieus vergelijken maar dat heeft niet zoveel zin. Er zijn maar een paar gelijkwaardige types op de markt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 17 december 2014 22:27:52 (47%)

NTE vervangers nooit doen, geven vaak problemen. Met Chinese torren heb ik tot nog toe wel geluk gehad, koop soms wel 's wat op ebay als ik het echt nergens anders meer kan krijen. Maar liever iets vervangends wat gegarandeerd goed is.

Staat hier ook een L510 defect, is al eerder gepoogd te reanimeren door de vorige eigenaar zonder succes en zitten al vervangers in de eindtrap. Zal s kijken wat er in zit.
Schijnen niet de makkelijkste versterkers te zijn.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Altijd interessant. Ga je de L510 repareren?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 18 december 2014 21:20:20 (87%)

Uiteraard is dat wel de bedoeling, maar eerst nog wat andere projectjes te doen. Zit meer in de car audio en repareer daar ook vanalles in, maar Luxman, Musical Fidelity etc. is ook leuk.

[edit] Net even de onderplaat er af gehaald en de eindtorren die er inzitten:
2SC3281 en 2SA1302 van ISC. Dus of het wat is...?
[/edit]

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Als je die 2SC2525 en 2SA1075 transistoren nog liggen zou hebben wil ik die gerust van je overnemen, zit met een pioneer waarvan ik de transistoren er ook ferm van verdenk defect te zijn.

groeten,
Cedric

blackdog

Golden Member

Hi,

De tranen spingen in mijn ogen, als ik weer terug denk aan die prachtige Ring Emittor transistoren.
Je kon er ook mooie kortegolf lineairs mee maken :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.