Aardlekschakelaar bij gebruik magnetron eruit

Hallo techneuten, sinds kort vliegt de aardlekschakelaar eruit en de boosdoener is een Siemens magnetron HF75860R. Als ik hem op een groep buiten aardlekschakelaar omzet werkt hij uitstekend.
Als ik bij de voeding de diode HVR1X3 welke tussen condensator en massa losmaak gaat de aardlek er niet uit.(behalve als ik de stekker omdraai). Enig idee wat het probleem kan zijn?

heb je de buis al eens gemeten? vanuit de aansluitingen naar de aarde moet dit oneindig zijn, als het onder de 1k is heb je een rotte buis invoer..

je kunt een evt aardsluiting meten bij de magnetron , de stekker zou dan tussen de pennen en aarde doormeten. het kan ook zijn dat de magnetron niet echt stuk is, maar net genoeg lek geeft om de aardlekschakelaar te laten trippen. de eigenlijke lek komt dan van iets anders af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de snelle reactie, de buis niet gemeten want ik weet niet precies waar ie zit (zo'n techneut ben ik nu ook weer niet). Ik denk dat ie wel goed is omdat zoals gezegd de magnetron buiten aardlek om perfect werkt.
Maar als ik op de stekker meet t.o.v. aarde dan begint hij bij 0,4Mohm en loopt dan ver terug naar 41 k.ohm om vervolgens weer langzaam op te lopen naar 0,4 M.ohm. Dit doen beide polen.
Enig idee of het kwaad kan om de diode niet te plaatsen?

jerome

Golden Member

Moet aan de primaire kant te zoeken zijn. De HV wikkeling ligt gescheiden en daar spreekt een lekstroomschakelaar niet aan.
Denk eerder aan vocht in of op het motortje van het draaiplateau.
Indien een combi toestel kan de waterdamp die vrij komt een brakke gril weerstand aantasten. Weerstanden zijn lang niet dubbelpolig geschakeld. Eventueel aanwezige ontstoorder eens hoogohmig doormeten. Megger is beter, maar niet iedereen heeft dat.

dit is een magnetron, weet niet of er een element inzit. tevens is dit een inverter model, er kunnen wel degelijk c tjes zitten vanuit de 230v naar de 2kv maar weet het niet zeker. evengoed minder belangrijk als de magnetron ook al uitval veroorzaakt in stby stand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt beide voor de antwoorden.(Magnetron heeft geen gril en ik inderdaad geen megger). Ik laat de diode er tussen uit en ga de magnetron weer inbouwen.Bestel voor alle zekerheid een nieuwe diode en ga na de feestdagen weer aan de slag. Fijne dagen.

jerome

Golden Member

Volgens ts is er de traditionele condensator en de HV diode die naar de massa wijst. Inverter types hebben die toch niet aan boord dacht ik. Ts zal daar klaarheid kunnen brengen.
Bij mijn weten heb je Panasonic en Samsung met inverters.

Oeps, ingebouwd en getest met magnetron en oven. Aardlek gaat er ook uit zonder diode naar massa. Diode terug gezet en voorlopig maar aarde losgekoppeld en blijft voorlopig goed. Is uiteraard niet de bedoeling maar kan hem voorlopig even gebruiken.

Er zit trouwens een (denk ik) traditionele condensator in (type 151-61199-001) waarvandaan de diode naar massa gaat.

Dus gewoon een kapot apparaat gebruiken. Hoop dat alleen jij hem gebruikt en niet je medebewoners. Die aardlek gaat er niet voor niets uit.

jerome

Golden Member

Weerstand van grill of oven zijn kanshebbers, evenals het plateau motortje waar troep rond de aansluiting zit.
Los gekoppelde aarde is niet wijs! Kan alleen als test. Zo zou de oven en de gril kunnen heet stoken. Toestel zeker niet aanraken! Dan heetweg en spanningsloos de aarde weer aansluiten en testen of de aardlek erin blijft.

Op 18 december 2014 16:15:38 schreef PPL:
Ik denk dat ie wel goed is omdat zoals gezegd de magnetron buiten aardlek om perfect werkt.

Een "aardlekschakelaar" beveiligt tegen een aantal "foutscenarios".

Een daarvan is dat een foutief geconstrueerd of kapot apparaat spanning voert op de buitenkant, en dat die spanning via jou lichaam een stroom naar aarde veroorzaakt. Je krijgt een flinke optater, maar gaat niet dood als de aardlek uitspringt. Pfffew!

Maar een ander scenario is dat een correct geconstrueerd apparaat een fout ontwikkelt die later of in andere gevallen gevaarlijk kan worden. De aardlek signaleert deze fout "direct" in plaats van dat de fout maanden of jaren "verborgen" blijft totdat het uiteindelijk een keer goed misgaat.

"Misschien wist je het nog niet, maar je magnetron is kapot aan het gaan" is wat ie probeert te zeggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/