T65 telefoon maar half werkend

Hallo,
Ik ben deze week bezig geweest om een oude t65 telefoon werkend te krijgen op de huidige (kpn) lijn. Ik heb dit gedaan door het printje van picbasic.nl na te maken (en de software zelf te schrijven). Nu alles is geïnstalleerd werkt de telefoon maar half: hij kan gebeld worden (maar dat kon 'ie al, ook voor de 'operatie') en hij kan dtmf-tonen genereren zodra er een cijfer gedraaid is. Alle tonen hoor ik in de hoorn en aan de andere kant van de lijn (als ik bel naar die telefoon dan cijfers draaien). Nu is het zo dat ik eindeloos veel cijfers kan draaien zonder dat de modem mij doorschakelt naar de rest van de wereld. Na een tijdje verandert de 'pieeeeeeeeeeep' naar de bezet-toon 'piep-piep-piep-piep'.
Nu vroeg ik me dus af, waarom? Is dit een fout in mijn software of moet er nog iets worden ingesteld in mijn router/modem? Wie weet het?

--
extra info:
ik ben aangesloten bij kpn glasvezel en gebruik de telefoon-1 uitgang van de router. Gebeld worden kan dus al

programmacode:

pic basic code:


Device 12F629
Config HS_OSC, WDT_OFF, BODEN_OFF, PWRTE_ON, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL true

XTAL 20
   
Symbol ARD GPIO.3
Symbol YL  GPIO.1
Symbol RD  GPIO.0
Symbol DTo GPIO.2

Dim c      As Byte

OPTION_REG.7 = 0 ;pullups on
WPU = %00000011 ;pullups on inputs
 
;         76543210 
TRISIO = %00001011
GPIO   = %00000000



While 1=1
    While YL = 1 : Wend
    Clear c
    While YL = 0
        If RD = 1 Then
            Inc c
            While RD = 1 : Wend
        EndIf
        DelayUS 100
    Wend
    If c > 9 Then c = 0
    If ARD = 1 Then c = c + 9
    If c < 13 Then DTMFOut DTo, [c]                           
Wend

End 

Alvast bedankt!
Joppe

Wees altijd vrolijk!
mel

Golden Member

werkt een t65 op een router?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Uit de router/mediabox komen utp-kabels en een telefoonlijn. De t65 werkt opzich niet omdat de kortsluitingspulsen sowieso niet worden ondersteund. Maar het lijkt alsof de gegenereerde dtmf tonen worden genegeerd.

Wees altijd vrolijk!
Arco

Special Member

Is het wel een echte ATA poort? Probeer eens een dtmf telefoon waarvan je zeker weet dat 'ie goed is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Na een hele tijd er niet meer aan gewerkt te hebben heb ik het toch maar weer opgepakt. Na het aansluiten van een echte (oude) dtmf-telefoon ben ik er achter gekomen dat de router gewoon werkt zoals ie moet werken. Na het opnieuw aansluiten van de print in de telefoon. Nu draait 'ie af en toe een nummer correct. Nu is het zo dat naast de correcte 'dial-outs' je vaak alleen maar gekraak hoort in plaats van een dtmf-toon. Na een hele tijd de telefoon niet meer te hebben aangeraakt draait hij een of twee keer weer correct en daarna alleen maar weer gekraak. Dit klinkt mij in de oren als een condensatorprobleem... ik kan het probleem alleen niet vinden.
Naast dit probleem heb ik een probleem in het tellen van de pulsen uit de draaiknop. Hij zit er vaak een of twee naast. Kan dit aan mijn software liggen?

Wees altijd vrolijk!

Ik loop tegen hetzelfde aan. Ik kan wel gebeld worden, maar zelf bellen lukt niet. Ik hoor ook de tonen, maar na het draaien van de 10 cijfers van het telefoonnummer, blijft het stil.

Als ik het goed heb zit er een diode of condensator op de printplaat die de spanning constant houd op 5 volt. Deze werkt niet helemaal naar behoren, want de spanning fluctueert tussen de 4,2 en 4,8 volt. Dit verklaart het gekraak op de lijn. Bij 4,8 volt gaat het nog net goed, maar als de spanning verder daalt tot 4,2 volt hoor je het verschrikkelijk kraken.

Arco

Special Member

Ik zou eens meten of de spanning (on/off-hook) en stroom (off-hook) wel voldoende zijn. Vaak zijn die bij ATA adapters erg magertjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

op de print zit een 5V zener.De spanning over de zener wordt echter nooit 5v. Zou het helpen als ik de zener vervang voor een 3.3V zener?

Wees altijd vrolijk!
Arco

Special Member

Dat kan niet. De processor moet min. 4.5v hebben op 20MHz...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar dat betekent dan ook dat de spanning hoogstwaarschijnlijk onvoldoende is voor de CPU.

Dan zit er ergens een weerstand om de stroom door zener beperkt. Die moet dan iets kleiner.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/