Whirlpool Magnetron 528AMW 528iX draaiplateau staat stil

hallo,
na een verhuizing blijkt de draaischijf van de inbouwmagnetron niet meer rond te draaien. Hoe zou je dat aanpakken?
Dank, Harrie

jerome

Golden Member

Is het teflon meeneem stukje niet verloren of door extreme druk te ver op het motortje geschoven? Als je lichtjes aan de schijf probeert te draaien moet je voelen dat deze blokkeert op zijn meenemer.

hallo Jerome,
de schijf blokkeert (zoals je aangeeft) op het teflon blokje met de uitsparingen voor de schijfnokken. Dus dat is het niet

jerome

Golden Member

Wordt dus open maken en motortje nakijken. Het synchoonwieltje heeft heel weinig koppel en komt vast van het kleinste beetje onzuiverheid. Door de tandwieloverbrenging komt uiteindelijk toch nog een aanvaardbaar koppel tot stand op de plateau as. Spoeltje doormeten op onderbreking. Meet meerdere honderden Ohm's.
Als het motortje toch draait, en de uitgaande as niet, is de overbrenging stuk. Motor dan vervangen.

Dag Jerome,

het heeft even geduurd. Maar het motortje heb ik gedemonteerd. Ik meet "oneindige" weerstand tussen de twee contactpunten en het uitgaande asje kan ik met de hand niet ronddraaien. Met een waterpomptang lukt dat wel, dan hoor ik een ratelend geluidje.
Wil dat zeggen dat het motortje vervangen moet worden?

Dan de volgende vraag:
In het apparaat zit motortje TYJ50-8A7F.

Zoekend op internet kom ik ook de versie zonder F tegen en die is beduidend goedkoper.
Kan ik deze (zonder -F) ook bestellen of weet u wat het verschil is tussen de twee?

Hartelijk dank voor uw hulp.

Harrie Lemmens

EricP

mét CE

Met een waterpomptang lukt dat wel, dan hoor ik een ratelend geluidje.
Wil dat zeggen dat het motortje vervangen moet worden?

Nu zeker ja... (WTF! met een WATERPOMPTANG!?!?!).

Zoekend op internet kom ik ook de versie zonder F tegen en die is beduidend goedkoper.
Kan ik deze (zonder -F) ook bestellen of weet u wat het verschil is tussen de twee?

Chinese brol zo te zien. Datasheet zou wel eens moeilijk kunnen worden (en daarmee ook het verschil tussen F en niet-F). Ik kom ze met diverse toerentallen tegen. Let erop dat dat in elk geval klopt (of aardig in de buurt zit), idem voor de netspanning.

Dank je wel voor het antwoord!

Groet,
Harrie

Het motortje heb ik vervangen en de schijf draait weer als een tierelier. Dank voor jullie hulp.
Groet,
Harrie