Smeg fab 28 Ra ra Vriest wel koelt niet ??

Hallo allemaal,

we hebben een Smeg fab 28 met 1 compressor de motor slaat netjes aan op thermostaat, motor draait perfect, vriezer vriest perfect normale koelgedeelte doet niks !!

Wel handig erbij te vertellen dat hij is vervoerd plat en dat hij 4 weken heeft stil gestaan.

Naar mijn idee Thermostaat werkt motor werkt ook en hij vriest perfect dan kan het toch niet aan het gas liggen ???

Waar ligt dit aan iemand enig idee Help !!! ben ten einde raad en het is zo zonde erg mooie koelkast en erg prijzig !!

Alvast bedankt allemaal !!

zit er wel iets in? naar wat ik op de fotos zie van dat type, wordt de koelkast niet gewoon gekoeld door de koude die ontsnapt uit het vriesdeel?

http://vandenborre.be/WEB/images/products/superzoom/smeg_fab-28-rx-sil…

mijn kleine frigo was op dezelfde manier opgebouwd en heb gewoon het vriesgedeelte gesloopt (gewoon de plastiek ervan). koelkast werkt veel beter nu

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 20 december 2014 21:31:29 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hallo,

bedankt voor de reactie nee hij koelt echt elke ruimte apart hij heeft het voorheen gewoon goed gedaan.

Dus dit is in dit geval helaas geen optie gezien ik het vriesvak ook nodig heb.

toch bedankt voor het meedenken !

GR
Marin

Helaas klinkt dit toch als een koelgasprobleem dan met name een verstopping.

Kans is groot dat er koelgas te weinig is. Zeker na een periode van non-actief is dat een teken aan de wand dat er verlies is. Meestal dan op de zuigkant, vermits de druk tijdens bedrijf aan die kant een stuk lager is dan aan de perskant.
Bij te weinig koelgas gaat de verdamper van het vriesgedeelte nog vloeibaar koelmiddel krijgen maar de verdamper voor de koelkastgedeelte te weinig.
Door er de manometers aan te hangen kan je al veel te weten komen. Maar meestal zijn dit soort kasten niet voorzien van een ventiel.
Er kan een ventiel op geplaatst worden maar gratis is dat niet :(

Mvg Oswald

Op 20 december 2014 21:55:17 schreef S.Oldeerbout:
Helaas klinkt dit toch als een koelgasprobleem dan met name een verstopping.

Bij een verstopping gaat een ééncompressor systeem ook niet meer vriezen.

Mvg Oswald

Bij een gehele verstopping niet nee.
Bij drukverlies is er dus een lek in het systeem en is bijvullen ook maar een tijdelijke oplossing en of compressor is ter ziele.
Bij een verstopping met olie in de leiding is dit toestel dus afgeschreven.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zaterdag 20 december 2014 22:10:15 (74%)

Hallo,

bedankt voor het meedenken wordt gewaardeerd !

Ik vermoede zelf ook een verstopping heeft het zin om hem lang aan te laten of iets dergelijk of kan je een verstopping niet verhelpen.

En daarbij blijf ik het raar vinden dat hij toch zo goed vriest.

Bedankt !

Marin.

Een verstopping is het zeker niet, dit kan jemeten DMV een simpel thermometertje in de vriezer. Indien deze tegen de -30 is,is koelsysteem niet verstopt maar simpelweg te weinig koelmiddel. weken geleden zelfde situatie gehad met een Bauknecht kast. Op vakantie geweest, kast was 2 maanden uit geweest. Start weer op, vriezer doet het te goed, koeler nagenoeg niet. Kast gevacuumeerd (zat erg weinig butaan in), geen lek. Onder stikstof gezet, geen verlies. Opnieuw gevuld opeigen risico, loopt nog steeds. Vreemd???

kast loopt altijd voor jarenlang en is dus altijd onder nul bij de koelleidingen in de vriezer, zou door het opwarmen wekenlang de druk in het koelsysteem welke al laag was dan ineens te laag uitkomen? je start met te weinig druk in het systeem, waar het voorheen wel ging omdat het probleem langzaam is gekomen met jaren gebruik, leidingen onder nul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Butaan heeft als nadelige eigenschap dat het zich concentreert in het koudste gedeelte van de kast. Druk is nagenoeg altijd ronde de 0 bar abs. Als kast ontdooit en opwarmt loopt de druk op naar 2 a 3 bar. al er een minuskuul klein lekje en dan??