Modbus ACS 600 frequentieregelaar

Beste

Ik ben bezig met het vernieuwen van mijn sturing van een afzuiginstallatie. De hoofdmotor wordt aangestuurd door een frequentieregelaar van ABB (ACS 600 reeks). Nu zag ik dat er een mogelijkheid was om de frequentieregelaar te besturen met Modbus over RS-485. Maar het probleem is dat ik de parameter niet heb.

Manual --> zie (6-97) (pagina 157)

Dus parameter groep 52 is bij mij niet aanwezig. Ook bij parameter 98.02 is er bij mij enkel NO; FIELDBUS;ADVANT aanwezig en niet STD Modbus.

Qua hardware is er op de frequentieregelaar dit aanwezig:
- NIOC-01
- NAMC-03
- NDPI-02 (ken ik de functie niet van en is volgens mij ook niet meer aangesloten)

Het bedieningspaneel van de frequentieregelaar zelf is aan gesloten op een van de RS-485 poorten van de NIOC-01 kaart. Er is dus nog 1 RS-485 poort vrij.

In de onderstaande afbeeldingen is er een weergave te zien van de software versies. En ook het voledige type nummer van de frequentieregelaar.

Is er volgens jullie een mogelijk om deze op Modbus te krijgen via RS-485 of niet (het is wel al een oud beestje).

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

ik ben nieuwschierig wat de oplossing is. wij hebben wel modbus in gebruik maar dan met een apoarte nmba-01 met glasvezel lus tussen de regelaars.

tip 1 staat er iets in groep 51 ? deze mag geen bij jou geen instelling laten zien.

tip2 reset naar fabrieks instellingen alk geprobeerd, ik heb wel eens vaker de drive vast gehad in het menu. Was alleen een vroegere firmware versie dacht ik

Als ik parameter 98.02 op FIELDBUS zet dan heb ik wel een parametermenu 51 anders niet.

Als het niet gaat met Modbus doe ik het terug analoog maar digitaal had wel mooi geweest :p

[Bericht gewijzigd door bramvr op zondag 21 december 2014 19:30:15 (36%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Is er misschien een manier waarop je meer parameters te zien krijgt? Het lijkt er op dat ik niet alle parameters te zien krijg. Zo krijg ik in parametergroep 98 maar te zien tot 98.05.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

de drive mag bij deze wijzigingen niet enabled zijn door keybord of ingangscontacten

Ok dat zal ik morgen is na zien. Nu staat hij op de digitale ingangen ingesteld. Het keybord werkt dat ook op het modbus protocol?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Ik krijg de parameter maar niet te pakken :(

Ik heb standaard de frequentieregelaar op de fabriek macro staan nu heb ik al eens in de manual gezien dat HAND/AUTO voor remote bediening het beste zou zijn maar helaas nog niet.

Ik heb even een lijstje van de parameters opgemaakt hoe ze nu zijn ingesteld op de frequentie regelaar.

De rode vakjes zijn de parameters die niet aanwezig zijn.

Parameter 98.02 kan enkel worden ingesteld naar NO; FIELDBUS;
ADVANT en spijtig genoeg staat daar STD Modbus daar niet tussen.

Hebben jullie een idee hoe dit komt en hoe ik dit wel gemaakt krijg?

Ik merk net op dat de bestandsnaam niet juist getypt is en dus niet overeen komt met het type frequentie regelaar. Het moest ACS600 zijn

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Je mist toch gewoon een module voor je veldbus? Zolang je die niet hebt heb je ook geen modbus.

De drie modules in je startpost zijn geen opties maar een Application & motor control board, een I/O control board en een Control panel interface board. Volgens mij heb je een NMBP of een NMBA optie module nodig.

Volgens mij zijn die parameters er niet als de hardware niet aanwezig is. Heb je de hardware? 't zal wel een optioneel feature zijn. En GJ tikt sneller.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik dacht dat ook eerst maar toen begon ik de manual is te lezen en daar kwam ik dit tegen. Manual Zie pagina 60 X28 en X29 staat Standard Modbus Link. Dus...

Op X29 is nu het display aangesloten.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Het lijkt er bijna op of je gelijk hebt. Het lijkt me wel lastig als je de drive via die modbus aansluiting wil sturen, je display komt dan namelijk te vervallen. Je kunt dus niks meer instellen.

En heb je de benodigde modbus adressen?

Wat staat er in parameter 98.08 ik neem aan van Yes aangezien je een NIOC board hebt.

Misschien (indien nog niet uitgevoerd) een drive reset, en keuze voor factory macro.

@Peter112
Parameter 98.08 is ook niet aanwezig. Ik heb al een rest gedaan en ik heb hem nu op de fabrieks macro staan.

@GJ_
Is er dan geen mogelijkheid om de parameters in te stellen via het display en sommige parameters te wijzigen met modbus. Huidig toerental en start en om uit te lezen toerental stroom vermogen ,...

Dient hiervoor meschien het NDPI-02 bordje voor? Dit is niet aangeloten omdat de connector naar het display is afgebroken. Nu zit het display rechtstreeks op klem X29.

De modbus adressen zijn aanwezig in de manual.

[Bericht gewijzigd door bramvr op vrijdag 2 januari 2015 16:41:05 (12%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Op 2 januari 2015 16:37:59 schreef bramvr:
@GJ_
Is er dan geen mogelijkheid om de parameters in te stellen via het display en sommige parameters te wijzigen met modbus.

Dan zou je dus twee masters hebben. Het schermpje is al een master.

De NDPI module is idd je Control panel interface board. Geen optie, maar standaard aanwezig.

Wat doet de NDPI module juist? Heb je die voor iets nodig of is deze overbodig?

Ik vind het enkel raar hoe je de instellingen kan doen want als je modbus dan activeert kan je dan niet meer aan de parameters voor de bautrate enzo en dus kan je ook niet meer terug want het display werkt dan niet meer. Of zit ik hier mis te denken?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Het lijkt mij dat je het bij het rechte eind hebt, maar om eerlijk te zijn gebruik ik deze drives al heel lang niet meer. Ik heb enkel nog wat oude beduimelde manuals. (van papier nog, kun je nagaan hoe lang geleden)

Heb jij een idee waar ik informatie hiervan kan van vinden? Of weet er hier iemand hoe het juist zit.

Is het misschien omdat de display rechtstreeks op de NOIC kaart zit dat de optie modbus er niet is. Om display uitval te voorkomen.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Volgens ABB handleiding
ACS600

Het kan dus zoals al eerder opgemerkt dat jet het standaard display verwijderen moet. Hoe je dan echter de modbus instellen moet is de volgende vraag.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/noic-board-modbus.jpg

Volgens mij hebben we nog 1 ACS600 drive als standalone draaien, ik zal hier eens inkijken of de menu's 98.02 en 52 aanwezig zijn.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 3 januari 2015 10:54:54 (12%)

Op 3 januari 2015 10:53:22 schreef Peter112:Volgens mij hebben we nog 1 ACS600 drive als standalone draaien, ik zal hier eens inkijken of de menu's 98.02 en 52 aanwezig zijn.

Als die parameters aanwezig zijn kan je dan ook een even kijken naar de software versie en naar de testdatum.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Vandaag even een gaatje gevonden.
In de kast zaten ACS550, ACS800 ships waar is de 600.
Die was dus vervangen door en 800 met extra analoog i/0 board.
Eerst maar eens in de bestaande gekeken
ACS550 , menu 98.02 std.Modbus beschikbaar als keuze, menu 52 aanwezig
ACS800 , men 98.02 geen std modbus te kiezen alleen modbus kaarten indien geinstalleerd. Menu 52 is niet aanwezig.

Na navraag bleek de 600 in magazijn ik heb niet naar exacte type gekeken maar zal ACS601xxxxxxxx power denk ik 3 a 4 kw, deze eens gepakt even 230 volt erop ipv 3x400

Drive start dan op met foutmelding DCbus low.
Menu 98.02 inderdaad geen std modbus in de lijst, ook menu 52 werkt niet.
Wat ik nu dus raar vind aangezien ongeveer elke manual van de acs600 zegt dat het 98.02 std modbus er moet zijn.
Nou ben ik mijn papiertje ( sorry >50) vergeten met sw versie.
Drive is alk wel oud ( gok +8 jaar) display is slecht afleesbaar door weinig contrast.
Ik zal morgen op papiertje kijken voor software versie maar heb en hardhoofd in de standaard modbus.

Papiertje al terug gevonden? :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!