whirlpool awz 8678 wasdroger

Deze is van een familie-lid, probleem: alles werkt maar de trommel draait niet, geen foutcode op het scherm.
Op de stand 20 min. luchten bv.is het display normaal, telt de minuten af maar doet verder niks.
Idem voor het echt drogen: de vochtigheid word berekend en daarna is de tijd aangegeven, display normaal maar het toestel doet niks.

Volgens de service dienst is de module defect, die is duur maar toch besteld en iedere keer wordt de leveringstermijn aangepast. dit duurt nu al 3 maanden en er is nog geen oplossing.

Ik heb die module opengemaakt en er was een relais voor de motorsturing defect, dit is vervangen zonder resultaat.

Mijn vriend Google heeft ook geen oplossingen.

Kan er iemand hier mij verder helpen?

snaar nog wel heel? loopt de motor wel als er direct 230v opgezet wordt? er zit meen ik een wisselrelais op en een relais om te gaan draaien, kan ook de andere nog stuk zijn of de aanloop condensator..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De snaar is goed en er zit niks geblokkeerd: als ik aan de trommel draai dan draaien de spanrollen en motor ook mee.
Er komen drie draden uit de motor en er is een condensator aangesloten op 2 ervan. Van de aansluitplug naar de module zijn het 3 witte draden.
Ik meet geen spanning, ook niet over de condensator.

Op welke draden moet de 230V aangesloten worden om deze te testen?

Het defecte relais had een zwart gat in de behuizing, de andere zagen er prima uit.
Een tweede relais dat ook defect is zou kunnen, zal er dit weekend eens naar kijken maar eerst de motor testen lijkt me beter dan opnieuw een relais te bestellen en vervangen.

Je kan busjes uit de print getrokken hebben tijdens verwijderen defecte relais. Wat ook kan is het tryacje die het relais aanstuurt ook defect is. Het zijn simpele modules...

Op 22 januari 2015 20:01:42 schreef smd:
Je kan busjes uit de print getrokken hebben tijdens verwijderen defecte relais. Wat ook kan is het tryacje die het relais aanstuurt ook defect is. Het zijn simpele modules...

Het vervangen is zonder problemen gegaan: Pace desoldeerstation en jaren ervaring :-)

Er moet nog iets anders defect zijn maar wat?
Heeft er iemand een oplossing om de motor te testen?

heeft smd het niet over een triac die stuk kan zijn, daar al naar gekeken?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je globaal het schema optekend van de elektronica met relais en dergelijke kun je herleiden welke spanningen je op de kabels van pompen ed moet zetten.
Dan ben je dus in staat om pompen, verwarmingselementen , kleppen en zo zelf aan te sturen, gewoon door er bv 230V op te zetten.
Dan kun je de deze dingen dus met zekerheid testen.

Dit heb ik vaker moeten doen. (de schema's heb ik altijd bewaard, en kwamen jaren later bij een andere storing aan de machine goed uit).

Als motoren etc goed werken blijft de elektronica over.

Het is inderdaad erg opletten dat je bij het vervangen van relais enzo niet de print beschadigd!! Dit is snel gebeurd.
Een ervaren elektronicus ziet de plekken waar dit mogelijk kan gebeuren.

Er ist wieder da...
jerome

Golden Member

Motorsturing relais werd reeds vervangen. Dus moet de motor zijn stil gevallen almede ook de luchtstroom en heeft waarschijnlijk de weerstand beveiliging aangesproken, en zorgt die er nu voor dat de motor niet draait ondanks een nieuw relais. De schakelaar die riembreuk moet vast stellen moet ook de stroom van het element verzorgen. Vorig jaar nog gezien met een dikke puist erop. Met een doordachte diagnose kan dit geen moeilijke opgave zijn.

Jerome, verklaar eens: de schakelaar voor riembreuk??? Heb ik nog nooit gezien???!

Jerome, goed idee, zal dit volgende week eens nazien.
Ik dacht dat de verwarming niet kon aangaan als de trommel niet draait maar deze "opties" zullen niet op dit model zitten...

Het verwarmingsblok heb ik eruit gehad en daar zaten 4 temperatuurbeveiligingen op, leek me wat veel. Ik had dan de tijd niet om alles te controleren.

Die riembreuk detectie heb ik niet gezien maar zal daar ook eens naar kijken en laat volgende week iets weten.

jerome

Golden Member

Hoe het bij recente toestellen zit weet ik ook niet, maar bij toestellen uit de buurt en kennissenkring heb ik al een aantal snaren vervangen. Telkens was er onderaan een veer die aan de motor en/of spanrol trok. Meer dan logisch als de snaar breekt dat het toestel stopt of dan minstens toch de weerstand uitschakelt.