Lichtkrantbak vraag.

Ik ga zo snel mogelijk alles proberen. Helaas zit in in m;n eindexamen jaar dus heb niet zo veel tijd:S bedankt in ieder geval voor de tips en software!

Weet iemand of het mogelijk is het scherm met twitter aan te sturen? Is daar bestaande software voor of heeft iemand ervaring met het schrijven van zoeits voor winspec?

Rob W.

Honourable Member

Die software bestaat niet.

Maar het zou wel mogelijk moeten zijn om dat zelf te schrijven. Bij de installatie van Winspec is ook auto-update geïnstalleerd. Dat programma kun je automatisch naar het display laten zenden zodra een van de tekstbestanden is aangepast. Nu hoef jij er dus alleen nog maar voor te zorgen dat die bestanden automatisch worden aangepast..

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Oke bedankt ik ga eens rondvragen. Hoe open je eigenlijk de text editor? Hij staat niet in het start menu onder winspec...

Ik heb hem alleen werkend gekregen met de bestaande software.
Via een afluister programma de poort bekeken maar er wordt
heel veel data gelezen/geschreven. Er wordt met een protocol
gewerkt en als je die codes niet weet wordt het heel moeilijk
om te weten wat er allemaal gebeurd.

Heel interessant topic dit (voor mij), ik heb namelijk ook zo'n zelfde Surtronic lichtkrant als TS.

typeplaatje vermeldt;
model 132 23 G
input RS 485
Baud 4800
Softw.5239m V7 28

Wat ik mij echter af zit te vragen is het volgende;

Mijn opstelling ziet er zo uit; PC > surtronic 232 to 485 converter > lichtkrant > printplaat die 485 omzet naar optisch signaal > printplaten die optisch omzetten naar pixels op de DOT's.

Waarom neemt men eerst vanaf de PC een "leiding 5mm" om vervolgens het laatste gedeelte in de lichtkrant met "leiding 5000mm" aan te leggen?(de verzonnen leidingdiameters zijn een beetje bedoelt om de datacapaciteit te vergelijken)

Los daarvan lukt het mij ook niet de winspec 5 ergens gedownload te krijgen, ik kom op sites uit die onder winspec een stuk software verstaan voor high-tech toepassingen met spectrum-huppeldepups.
Als er iemand is die de moeite wil nemen mij de software te sturen zou ik daar heel dankbaar voor zijn.Emailadres staat in m'n profiel.

Verder ben ik ook heel benieuwd naar de dipswitchsettings op de print, genummerd 1 t/m 8 en de ene jumper.

Tenslotte vraag ik mij af of er ook software is die onder Linux de lichtkrant kan sturen.

PS ik realiseer mij dat dit veel weg heeft van topic-kaap maar aangezien mijn model hetzelfde is als in dit topic heb ik weloverwogen de keus gemaakt verder mee te vragen en denken in dit lopende topic.
Indien dit toch niet wenselijk is bied ik mijn excuus aan en mag een moderator mijn reactie uiteraard weghalen.

Rob W.

Honourable Member

Je mailadres is niet openbaar.

Vanaf de pc stuur je maar 1 keer de teksten naar de controller in de lichtkrant. Het is daar dus niet zo belangrijk om een snelle verbinding te hebben. Vanaf de controller naar de displayborden wordt continue gecommuniceerd. Dat had ook gewoon met twee draadjes gekund maar dit werkt makkelijker en betrouwbaarder.

Dipswitch is voor instellen. 1 tot 3 voor netnummer (in jouw geval niet interessant en zal waarschijnlijk op 1 staan)
4-6 baudrate 7 strepentest en 8 blokkentest.zet 7+8 aan en reset de controller en je krijgt het info screen waar alle instellingen ook weer op voorbij komen.

Winspec voor linux? nope.

Als ik een vraag heb overgeslagen dan roep je maar..

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Dank je wel Rob!

Ik had nog wel even rechtsboven op m'n naam geklikt en daar stond ook het Emailadres bij, je moet alleen via wijzigen even kijken of het vakje "zichtbaar voor anderen" aan of uit staat.Als het goed is is het adres nu dus wel zichtbaar.

Bedankt ook voor je heldere uitleg, ik zal er eens mee aan het stoeien gaan.

Grappig,vanmiddag dacht ik ;laat ik eens in de glasvezelkabel knipperen met een led-zaklamp.En wat denk je; een beetje knipperen leverde zo maar een fraai afwisselend lijnenspel op.....
Jammer dat ik nooit goed opgelet heb met morsecode hahaha.(het protocol zal wel een factor 100 moeilijker zijn)

Rob W.

Honourable Member

Glasvezeltje half in de torx duwen doet het ook altijd wel leuk. :)
Het protocol dat over de glasvezel gaat ken ik niet maar dat moet wel uit te pluizen zijn. Zo heel ingewikkeld zal het niet zijn.

Mailtje is verstuurd.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Ha Rob, bedankt man, de mail is binnen.

Jammer genoeg moet ik nu op visite en kan ik er niet direct mee aan de gang maar ik laat zeker nog horen hoe het gaat.

Ik heb ook een surtronic licht krant
Opgebouwd met een Z80180, zes regels led.
De orginele software is zoek,
Heeft iemand nog winspec op de PC staan ?

Gr Teding

Rob W.

Honourable Member

Op 21 maart 2012 17:54:42 schreef teding:
Z80180, zes regels led.

Zegt me niets.. post eens een foto?

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Ik Zal morgen wat foto's posten,
De aansluiting is rs232, zoals beschreven is eerder in deze discusie,
Baudrate e.a. is me niet bekend, bij inschakelen komt wel een string tekens naar buiten.

gr T

knip

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 22 maart 2012 20:15:58 (98%)

Ook ik ben in het bezit gekomen van een aantal lichtkranten van surtronics
Na een zoektocht via google ben ik op dit forum geland.

Hier vondt ik voldoende informatie om de units aan de praat te krijgen.

maar omdat ik zie dat veel mensen er problemen mee hebben post ik mijn bevindingen terug.

wat foto's
http://dl.dropbox.com/u/28428312/IMG_20120831_220134.jpg type plaatje
http://dl.dropbox.com/u/28428312/IMG_20120903_213508.jpg DB9 binnenkant
http://dl.dropbox.com/u/28428312/IMG_20120903_214058.jpg CPU
http://dl.dropbox.com/u/28428312/IMG_20120903_214144.jpg CPU
http://dl.dropbox.com/u/28428312/IMG_20121014_191913.jpg resultaat.

De unit's die ik heb zijn 1x IP en RS422 plus 2x RS422.

Uit voorgaande posts bleek dat een verzoek richting de helpdesk van surtronics
je aan de software kan helpen. Ik kan het niet delen omdat het eigenlijk geld kost!.

Zie antwoord helpdesk.
"Als bijlage een document met de benodigde gegevens om het bijbehorende software pakket te downloaden. Wel wil ik u er op wijzen dat dit pakket normaliter €180,00 kost."

Toch heel aardig om voor hobby doeleinde de software gratis beschikbaar te stellen.
het heet winspec5.

1 unit die ik heb doet IP via een Lantronics UDS10. mijn probleem hier was welk IP-adres had dat ding?
Zoek op "UDS10-UDS100_UG.pdf" en daar vindt je een methode om het ding een tijdelijk IP adres te geven.

Mooi dat hielp me gelijk die RS422 aansluiting eens te ontcijferen.

Ik heb bij www.serial-comm.com de CON-422-PIE besteld 3 keer.
Duurde een maand voor ik ze had en TNT vroeg ook nog eens 23,75 aan invoerrechten en BTW plus kosten :-(

Koste me een zondag om het voor elkaar te krijgen maar het is gelukt. (probleem was USB-RS232 op laptop)

Blijkbaar heb ik een moderner model want mijn besturing ziet er anders uit als de foto's die ik eerder gezien heb.

De DB9 IS dus RS422 (dat is balanced 232)

DB9 Aanluisting Buiten wereld
Pin 4 RX- Oranje NAAR TX- 422 Converter
Pin 5 GND Geel NAAR GND OPTIONEEL
Pin 7 TX- Bruin NAAR RX- 422 Converter
Pin 8 TX+ Zwart NAAR RX+ 422 Converter
Pin 9 RX+ Rood NAAR TX+ 422 Converter

Ik heb e.e.a getest met mij laptop en kreeg steeds de melding dat de verbinding verbroken was, reset het modem. (leuk gebruik geen modem).

Probeer het met een oude PC met COM port!!, ik heb een Prolific-USB-RS232 kabel op mijn laptop en nog nooit een probleem mee gehad. echter het werkt niet via die kabel.
blijkbaar is de software erg kritisch.

OP mijn CPU zitten dipswitches dit is wat ik gevonden heb.
DIPSWITCH
1 2 3 4 ID
0 0 0 0 --
1 0 0 0 1
0 1 0 0 2
1 1 0 0 3
0 0 1 0 4
1 0 1 0 5
0 1 1 0 6 // enz tm 15

5 6 Baudrate
0 0 19200
1 0 9600
0 1 4800
1 1 1200

7 TEST Patroon
8 TEST Patroon

Er zit om mijn board ook een RS232 aansuiting boven de 422 aansluiting
deze gaan naar een HIN232CP.
De getallen tussen haakjes zijn de aansluitingen op de HIN232CP

RS-232 connector ALS de Lichtkrant staat dan is het bovenste pinnetje 5 (je kan ook ff meten)

5 = GND Connect to Computer DB9 PIN 5 (GND)
4 = R2 (8) NO RESPONSE
3 = T2 (7) NO RESPONSE
2 = R1 (13) WORKS connect to Computer DB9 PIN 3 (TX)
1 = T1 (14) WORKS connect to Computer DB9 PIN 2 (RX)

Dus ik kan hem ook gebruiken met gewoon RS-232. (let wel OOK deze doet het niet via mijn USB-RS232)

Al met al hoop ik andere van dienst te kunnen zijn met deze samenvatting.

SUc6.

Arnold.

Het is alweer 3 jaar geleden dat ik mijn lichtkrant tweedehands kocht. Met de hints van Cybernol hierboven is het me eindelijk gelukt wat in beeld te krijgen. Mijn Profilic-USB-dingetje doet het prima, maar ik werkte in een virtuele Windows-machine en dat gooit ook roet in het eten. Met een echte Windows-computer ging het wel goed.

Inmiddels ben ik begonnen met het uitpluizen van het protocol. Daar ben ik al een heel eind mee, en ik kan inmiddels vanaf m'n Linux-laptop met een Perl-scriptje m'n lichtkrant programmeren.

Ik documenteer mijn bevindingen op https://revspace.nl/Grote_lichtkrant

Mocht iemand anders ook een grote hebben, met meerdere controllers, dan ben ik heel benieuwd of die twee goed in sync lopen. Ik krijg het met geen mogelijkheid gelijklopend en behandel m'n lichtkrant daarom maar als twee afzonderlijke lichtkranten in 1 behuizing.

Rob W.

Honourable Member

Dat je twee controllers niet als één kunt aansturen, klopt wel. Volgens mij doet de software het namelijk ook splitsen naar de twee controllers apart.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Klopt. Ze hebben elk een eigen adres. Echter, er is een SYNC-kabeltje dat de twee controllers aan elkaar verbindt.

Dat synchroniseren werkt niet echt. Ik merk geen verschil, of ik dat kabeltje nou aansluit of niet: boven en onder lopen niet gelijk. Het kan vele seconden verschillen na een tijdje, zowel met de originele software als met mijn eigen brouwsel. Wellicht moet er iets met de dipswitches worden ingesteld, maar daar heb ik geen documentatie van... De betekenis van een stuk of 10 bits (van de 24) heb ik inmiddels gevonden.

Rob W.

Honourable Member

Ah, bedoelde je dat. Als ik je goed begrijp komt een pagina dus niet netjes tegelijk op het display maar komt het deel van de tweede controller (veel) later. Kun je twee foto's posten van de controller? Dan kan ik een poging wagen om te kijken of alles goed staat ingesteld.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Ik heb foto's op https://revspace.nl/Grote_lichtkrant gezet.

Van de dipswitches weet ik de betekenis van deze 10 bits:

  • blok 1, switch 7 + 8 = debug modi (00 = uit)
  • blok 3 = baud rate + adres (instelling te verifieren in een van de debugmodi)

Kan iemand mij nog helpen aan deze software ?
Ik zou graag eens wat willen experimenteren.
Alvast bedankt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb tevens ook zoon lichtkrant en heb contact gehad met surtronics via de mail en ik kreeg overigens gewoon de software.

echter mijn probleem is zoals eerder genoemt de connectie.
"mijn" bord heeft een netwerk kabel.
nadat ik er eindelijk achter kwam dat de frontbezels eraf kunnen en de displays eruit waren was ik ook verbaast dat ze met glas vezel werkte.
binnen in de kast vond ik de voeding en aansturing die van de rs422-aansluiting naar netwerk word omgezet.
nou heb ik net gelezen dat ik dat aparaat kan benaderen als ik ze ip adres kan achterhalen/verranderen.
ik kan altijd mijn router vragen wie er een ip lease aanvraagt. en tijdelijk mijn ip van mij pc aanpassen.

mocht dit echter niet werken heb ik nog een redelijke ouwde pc met xp op de werkbank (mp3 speler) die mij kan helpen om het ding met serieel kabels te proberen.

nou bestaat dit topic al vrij lang en er zijn dus ook mensen 12 jaar geleden mee bezig geweest die op windows 98 en nt werkte.
ik heb echter windows 10 en ben benieuwd of ik eruit kom.

als het niet lukt zal ik de lichtkrant weg geven aan belangstellende.

hier nog twee plaatjes
http://www.sasaa.nl/upload/photo.jpg
http://www.sasaa.nl/upload/photo1.jpg
erg groote fotos!

en nee ik heb hem niet gestolen ik werk op het gemeentehuis in den haag.

en dit ding hangt hier al heel erg lang in de werkplaats omdat iemand het zonde vond om weg te gooien maar en nooit iets mee gedaan heeft.

Op 21 september 2016 02:00:53 schreef sasaa_86:
"mijn" bord heeft een netwerk kabel.
nadat ik er eindelijk achter kwam dat de frontbezels eraf kunnen en de displays eruit waren was ik ook verbaast dat ze met glas vezel werkte.
binnen in de kast vond ik de voeding en aansturing die van de rs422-aansluiting naar netwerk word omgezet.

Het is nogal een verhaal. Je hebt het over netwerkkabel (wat voor een kabel?) en over glasvezel? En dan nog over RS422.

Als klap op de vuurpijl vermeldt het typeplaatje RS232.

Kun je iets duidelijker omschrijven wat je met netwerk bedoelt? Zou het ook RJ-45 kunnen zijn waar RS422/RS232 overheen gaat? Waarom noem je glasvezel? Heb je foto's van het binnenwerk?

Dit valt vast wel aan te sturen. En mocht je er niet uitkomen dan heb ik best interesse in het ding.

If you want to succeed, double your failure rate.