vaatwas Bosch spoelpomp defect / testen?

Er zijn 3 connectoren naar de wikkelingen ... Ik voeg enkele foto's toe voor duidelijkheid; alsook van de 2 andere connectorgroepen; weet je waar die voor dienen?

Dit is een 3 fasen 150Hz/ 100V pomp. De dikke draden zou ong 20 Ohm moeten meten, dat zijn de verwarmingsdraden. de NTC draden zou 32KOhm moeten meten of 16K als je ze apart meet. het veld van de pomp heb ik nog nooit defect gezien, zal ff Ohms meten voor je. Veld kan je los vervangen, heb er nog wel eentje.

PS Als deze pomp het niet meer doet, werkt de afvoerpomp ook niet, want de 3ph word met een relais omgezet. Dus als de afvoerpomp wel werkt, is de electronica OK

dank vr info. Eerst nieuwe ohmmeter aanschaffen. Is defect. Ik geef later de opgemeten waarden door. Enig idee waarom 3 contacten voor de weerstand? Ernaast dus wellicht de NTC (3 violette draden). Enig idee waar de detectie van water in de onderbak gebeurt?

De 3 windingen komen in een knooppunt samen. elk van de 3 windingen doet de lamp v. 40W in serie met de winding branden. Windingen dus OK; gromt wat. Waarom draait ie dan niet of heb ik niet lang genoeg gewacht??; Het is namelijk een machine waar ik helemaal geen ervaring mee had; ik heb bij het de eerste x aanleggen alleen paar keer wat ratelen van wellicht die circulatiepomp gehoord en dan begon die lichte rook te verspreiden. Achteraf gedacht kan het ook waterdamp geweest zijn door aanslaan v weerstand?? er was n.l. vooraf ook een kleine waterlek van losgekomen pompblok die werd opgekuist? Verwacht je foutmeldingen als een pomp of z'n sturing defect is?

Heb toestel gestart nadat windingen goed bevonden werd. Na 2 minuten een knal en een steekvlam. Vermoedelijk verwarming.zekering ervan?. Heb electronicadoos nog nt geopend daar het toestel verder wast (koud water) en circulatiepomp draait blijkbaar goed en ik wou een cyclus afmaken om alles te zien wat scheef zat. Dit klepje ?? in midden van de foto, meer achter de pomp, ratelt voordurend (1x /sec of per 2sec) , ook tijdens drogen. Wat is de functie daarvan? enb waardoor kan het voortdurend open en dicht gaan (als het een klep is) ?

Na afloop van programma dat eindigde met fout E4 (wat is dit?), PCB nagezien: links boven (als de net aansluiting rechtsonders is) zit een geblakerde volt regulator die verbonden is met dunne bruine draden. Weet iemand wat die aanstuurt?

kan ook power transistor zijn of mosfet (in SMD vorm; gn heat sink); ik kan er niks meer van lezen; iemand die die kan lezen? Op PCB staat 9000588493 001 van 25/8/11; S/N ACZB 00619708. Op de IC ernaast staat Z9M F117.

Waarom drie draden voor de NTC? omdat er een NTC inzit voor meting en een voor controle. de windingen van de pomp zijn onderling 51 ohm. E 4 zal ik opzoeken, maar E24 is pompmotor problemen en die heb je niet. Het tikken van het motortje is normaal, dit is de keerklep voor boven/onder sproeiarm. De knal was het element en die zal nu ook defect zijn. zo gaat het niet echt goed. Maak eens een foto van het verbrande component.

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 25 januari 2015 20:18:39 (11%)

Is component links boven aan schroevendraaiertip. Helaas gaat die camera nt scherper. is wellicht triac zoals ernaast een reeks.
Heb je type en functie? dank

wat scherper;bovenaan LI (2de component van links(4 connecties)) (linkse component is "1103"); ik vermoed een triac?

Dat is IDD een tryac, en deze is defect. Volg de aansluitdraad waar die heengaat, maar ik denk de zeepbakklep. Type is het zelfde als die ernaast zit en dat is een Z3M of Z7S

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 26 januari 2015 18:57:38 (23%)

bij mij is die ernaast een Z9M; Als die geblakerde naar de zeepbak gaat is dit dan voor verwarming? De geteste wascyclus was volledig koud; zowel het wassen, spoelen als 'drogen'. De E4 fout vind ik ook nt terug. Is daar ergens een workshop manual van met schema? Ik denk wel de triac te kunnen vinden maar eerst is het zoeken waarom die knalde!

De Z9M is voor kleine verbruikers zoals ventielen, keerklep en actuatoren. De laatste is meestal de oorzaak. Had je de verwarming doorgemeten?? E01 TM E05 hebben betrekking op een fout in de powermodule (waarop de tryac is uitgebrand). Helaas de documentatie word niet meer vrijgegeven voor de consument... Vervang eerst de tryac. Waar gaat de aansluitdraad van die tryac heen????

De 3 bruine die o.a. op die kapotte triac aansluiten gaan naar de keerklep die zelfs na de knal nog voortdurend opende en sloot...
De verwarming heb ik nog niet kunnen opmeten wegens ohmmeter defect. Dit volgt.
Nog een vraagje: wat is de grote zwarte doos over gans de lengte van de achterzijde onderaan (balkvorm met afmetingen van +- 8x8x45cm). En nog vraagje. Hoe wordt de inhoud van de vaat gedroogd na de wasbeurt?Veel dank vr info.
Ik zoek ondertussen een evenwaardig vervanger voor de triac want die vind k nt...

ipv mn defecte ohmmeter: kan ik natuurlijk even kort 220V steken op de 2 dikke rode draden naar de pomp eventueel in serie met amp meter. Zou dat mogen? Dan kan ik R berekenen.

equivalente triac vr Z9M gevonden (conrad: BT134W-500E).
Wat ik ook nog nt begrijp is dat de klep werkte nadat de triac knalde.
Heb je soms de ohmse waarden voor die keerklep?

een lamp over de rode draden en indien die brandt en niet verwarmt is element defect. Keerklep zowizo vervangen, er zit water in. Een vervangende tryac gaat niet werken, moet de originele zijn. Dat keerklep blijft tikken, klopt. Tryac ligt in sluiting!!!

weet iemand soms waar ik de Z9M kan vinden?

meestal met grote hoeveelheid te koop, heb ze wel, stuur maar een mailtje.

(tijdje met griep...) heb keerklep er uit gehaald en connector is ook ingebrand net als de triac die die stuurt. De klep (= motor) ziet er ok uit. Kan men die gewoon testen met 220. Ik zie dat er binnen een omschakelkontakt zit, wellicht om het draaien van de motor te "sensen", en dit ziet er ook goed uit.

Op 29 januari 2015 18:53:06 schreef smd:
meestal met grote hoeveelheid te koop, heb ze wel, stuur maar een mailtje.

Sorry maar heb gn ervaring in dit forum met personal mails. Hoe kan dat hier

ondertussen motor van keerklep getest met 220V (in serie met lamp 25W): motor draait OK. Ik vermoed: wellicht zoutwater aan de connector vandaar de zwartblakering en de gesneuvelde triac die slechts goed is voor 1Amp.
Ook verwarming (van de pomp) op die wijze getest op de connector op de pomp waar 2 rode draden; Lamp brandt, dus kring van verwarmingselement nt onderbroken. Als ik echter rechtstreeks 220V zet op de verwarming springt de zekering (van mn zekeringkast 25A). Kortgesloten verwarming??? Zal Ohms meten (doch nog gn nieuwe meter binnen)

[Bericht gewijzigd door patpin op zaterdag 31 januari 2015 13:54:48 (15%)

Hallo ttv info voor anderen; heb de triac vervangen door een BT134W500 en alles nu OK. Ook connector aan keerklep die verbrand was werd vervangen. Heel wat uurtjes...