Aanwezigheid van stroom/spanning in 24vdc instalatie

Beste.

Nu hang ik regelmatig met mijn datalogger in de 24 volt installaties om te...loggen inderdaad. Echter moet ik hiervoor het circuit onderbreken en de de productie stoppen. en dat willen we niet dus:

Is het te doen een schakeling te maken de 24v (10 a 20mA) registreert.
Laten we zeggen mat een spanning tussen 5 en 25v mag je er van uitgaan dat de aansturing hoog is. dus ik hoef geen mooie waarde.

Ik heb me suf gelezen aan hall effect maar dat gaat t niet worden. wellicht iets met spoeltjes maar daar heb ik helemaal geen kaas van gehad.

wellicht is er zelfs een mechanische oplossing waar ik geen weet van heb.
als de draadjes maar niet loshoeven..

gr Mark

Wat voor logger gebruik je dan? En wat voor installaties?

Relais schakelingen en dan ac of dc installaties?

Meet systemen met analoge waarden?

Current loop systemen, profibus, veldbus?

Of gewoon alle soorten?

En:

Op piksppoeltjes zijn alleen maar bruikbaar bij wisselspanning.
Wil je logische niveaus meten. Welke snelheden?

Koop een proces- stroomtang, die kan 4-20mA meten, een input bij een siemens zit zo rond de 7mA.
Die stroomtangen moeten veel calibreren, mag je niet gebruiken in sterke mangetische velden, dus opletten, en hebben een hoog prijskaartje.

Ik weet niet hoe lang je draden zijn, maar een bijkomende optie is de geleider meermaals door de stroomtransformator te kunnen wikkelen, zodat het mangetisch veld sterker wordt en het gemakkelijker wordt om dat te gaan meten.

Een ander optie is je te verbinden met de PLC...

Een simpele oplossing is een scheidingsklem met stekkerbussen opnemen in het stroompad.
Meetinstrument aansluiten op de stekkerbussen, klem open en de stroom loopt door je meetinstrument zonder onderbreking.

Het gaat zich enkel om het wel of niet en op tijd schakelen van 24VDC relais met een max stroom van ca 10 tot 50mA. de data logger heb via optocouplers verbonden om mijn Picolog te beschermen deze kan max 2,5v aan.
Het nu perfect...ben er zeer te vreden mee maar ik wil geen draden meer losschroeven om 24 volt naar mijn logger te brengen.

maar al zoekende kwam ik ook zoiets tegen
http://www.powerguru.org/next-generation-current-probes-for-high-speed…

KlaasZ...klopt dat zou mooi zijn maar de installatie bestaat al en er kan dus niks meer los. en dan praat ik over ca 30 kasten met elk zo'n 200 relais en elk relais met 4x om en niet alles gaat naar de afgaande klemmen. Dat zou dan in investering worden van een paar ton. vind mijn baas een slechte grap.

Tja, zo'n investering moet je ook meteen doen bij de bouw van de kasten.
Ik heb zelf in de energievoorziening gewerkt, en zowel in de centrales als in de schakelstations barstte het van de scheidingsklemmen. Ze zaten overal waar de kans bestond dat je er ooit een metinstrument tussen moest lussen.

De Rogowski spoel uit je link is een mooi ding, maar werkt alleen met wisselstromen.

@coldrestart. Relais welke richting PLC gaan hoef je niet te loggen doet de PLC al. Maar van de 200 gaan er maar 30 a 40 naar de PLC de rest word door veldcomponenten geschakeld of door andere relais en deze weer door andere.
het is dan handig snel je "klem" op een ander draadje te zetten zonder het proces te verstoren.

Het enige dat bij jou dan overblijft is voor elk kanaal een stroom tang die is uitgerust met hall sensoren. Die kunnen namelijk ook gelijkstromen meten.

Er zijn meetinstrumenten voor dit soort dingen te koop. Ik denk alleen dat ze prijzig zijn. Sommige dingen zijn helaas niet eenvoudig en goedkoop.

rbeckers

Overleden

Voor gelijkstroom of een shunt of een Hall sensor gebruiken.

Waarom meet je niet de spanning van het relais?
Je kan dan met prikpennen gewoon de stuurstroomdraadjes van dat relais tijdens bedrijf aanprikken.
http://www.soselectronic.com/?str=371&artnum=39457&name=hirsch…

Gr.F_S

Spanning meten over een relaisspoel is niet voldoende. Dat garandeert nog niet dat er ook stroom door de spoel loopt.

Dat weet ik, maar volgens mij wil TS iets met timing van relais meten en als een relais defect is zal dat vanzelf wel merkbaar worden.

Gr.F_S

Zeker is een spanningsmeting wel een prima oplossing.
meet dan niet alleen de spanning over de spoel van het relais.
maar meet de spanning over het relais contact.

spanning hoog = onbediend*
spanning laag = bediend*

(* in het geval van een NO contact, een NC contact is andersom)

Ja hoor spanning is prima.
Dan weet ik of de aansturing klopt en daar gaat t om.

F_S das een mooi idee zeker een poging waard.