woonunits aansluiten 3 fase vanuit 1 fase?

EricP

mét CE

Die kookgroep kun je alleen gebruiken als je de 0-en van de woon-dingen ook kunt splitsen - zo werkt het in de kookplaat tenslotte ook.

Ik zou zelf de 3 fasen van het hele tijdelijke wooncomplex aan elkaar knopen en het lekker op een 1-fase aansluiting knopen. Een 16A aansluiting voldoet in principe - als je er met niet veel mensen woont. Het moet dan toch te coördineren zijn dat men niet tegelijkertijd de wasmachine en een andere stevige stroomslurper aan zet. Als je er met 5 studenten woont, dan wordt het een ander verhaal...

Evt. zou je (als je de boel rechtstreeks in de meterkast aansluit) daar een 25A automaat neer kunnen hangen. Dan heb je hetzelfde wat mijn ouders als hoofdzekering hadden.

Zelfs met 1x35 (ipv. de 25A zekering) kan het nog wel - als je kabel kort genoeg is en z'n warmte kwijt kan. Daarvoor dan de betreffende tabelletjes raadplegen.

Een 4x4mm2-as mag je globaal belasten tot 25A echter zou ik in de groepenkast een kookgroep plaatsen van 2x20A om de selectieviteit tov je hoofdzekering te waarborgen. Een ouderwetse kookgroep met smeltveiligheden is hier wel aan te bevelen omdat ze behoorlijk bestand zijn tegen tijdelijke overbelasting.

Vervolgens sluit je hier de 4x4mm2-as op aan (2x fase en 2x nul)

Dan kun je de untits verdelen. Dus 3 units op een fase en nul en 2 units op een fase en nul.

Je bent nu niet meet selectief tov ja kookgroep maar ik zou liever hebben dat die af en toe uitvalt en je daar een nieuwe zekering indraait dan dat je telkens een installateur moet bellen.

Tenzij je natuurlijk een nieuwerwetse aansluiting hebt met automaten welke je zelf weer kunt inschakelen. Dan zou ik de kookgroep voorzien van 25A zekeringen.

Als laatste zou je natuulijk kunnen overwegen om een 3fase aansluiting te nemen. Als ik me niet vergis zijn de vastrecht kosten voor 3x25A even hoog als die voor 1x35A. Het probleem is dan wel dat je qua selectieviteit helemaal in de knoei komt.

[Bericht gewijzigd door JBHC op zondag 25 januari 2015 16:36:20 (41%)

Opgeruimd, wat is dat?
EricP

mét CE

Waarmee je dus theoretisch 50A door de 0 kunt laten lopen... Ware het niet dat de hoofdzekering dat nog voorkomt. Er ligt tenslotte maar 1 kabel naar die 'units' - als ik het goed begrepen heb...

Je zou nog kunnen gaan 'trucen' met in je 4x4 2 adres als fase en 2 als nul te gebruiken. De aarde is dan wat dus, maar met de kleine aanname dat er geen 2 groepen tegelijk een aardfout hebben, kan het.

Op 25 januari 2015 16:36:37 schreef EricP:
Waarmee je dus theoretisch 50A door de 0 kunt laten lopen... Ware het niet dat de hoofdzekering dat nog voorkomt. Er ligt tenslotte maar 1 kabel naar die 'units' - als ik het goed begrepen heb...

Je zou nog kunnen gaan 'trucen' met in je 4x4 2 adres als fase en 2 als nul te gebruiken. De aarde is dan wat dus, maar met de kleine aanname dat er geen 2 groepen tegelijk een aardfout hebben, kan het.

Met 3 fase gaat er nooit meer stroom door de nul lopen dan de maximale stroom van 1 fase ;) (iets met optellen van vectoren onder een hoek van 120 graden)

Met mijn voorstel gaat er ook nooit langdurig meer dan 35A / 2 = 17,5A door de nul lopen aangezien je met een kookgroep 2x fase en 2x nul gebruikt en de hoofdzekering 35A is.

Opgeruimd, wat is dat?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De woonunit bestaat uit 5 verschillende eenheden

Of is het een eenheid die uit vijf units bestaat? Sorry, ik snap het niet. Wat is het verschil tussen een eenheid en een unit?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Helaas geef je niet aan waar je woont?
Maar mocht het in NL zijn en je wilt het doen volgens de voorschriften?

Helaas, je kunt dan maar met 25 Ampere naar de units.
Om het spanningsverlies te beperken ( de afstand tussen de units en de voeding weten we ook niet) zou je twee aders parallell kunnen zetten, dus 2 aders voor de fase en 2 stuks voor je nul.
Denk je wel dat je in NL voor een tijdelijke aansluiting je een 30 mA aardlekschakelaar Moet toepassen in de voeding. Geen ideale situatie, bij een sluiting zit gelijk alles in het donker.
Helaas het is niet anders.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
rbeckers

Overleden

Vanuit het huis komt er helaas geen krachtstroom; er zit een 1x 35A
Wel is er een "kookgroep" aanwezig.

Wat is de aansluiting die het huis in gaat?
Overweeg om wat eenvoudige noodverlichtingen aan te schaffen.
Ook een extra kabel is misschien een optie.

Hoi allemaal,

Alvast dank voor de reacties.
de antwoorden op de gestelde vragen
- vanaf de hoofdzekeringkast ( meterkast) ligt er een 85m lange 4x4mm2 grondkabel door de grond.
- de woonunit bestaat uit 5 losse eenheden met elk een aparte groepenkast.
- één groepenkast heeft ook de functie van hoofdkast; de plek waar de 4x4 grondkabel binnenkomt. Hier zitten 3 automaten van 16A en een hoofdzekeringvan 40A.

De groepenkasten zijn allemaal doorgelust, vóór de zekeringen.
Eke groepenkast zijn eigen hoofdschakelaar en twee eindgroepen van 16A.
de kabels blijven wel op spanning staan.

Ik vind de optie van 2xfase en 2x nul eigenlijk wel de beste.
de nul is alleen niet te splitsen in de units, hopelijk geeft dat geen problemen? Dus wel de splitsing in de grondkabel en in de hoofdkast maar niet verder in het circuit.

Leg eens uit waarom je de nul niet kunt splitsen?
Dat is geen probleem hoor. Ik neem aan dat de units met 5 aders verbonden zijn.

Dus het gewoon een kwestie van de 5 groepenkastjes inwendig iets anders aansluiten.

Maak anders even een foto van een van de groepenkastjes met verwijderde deksel dan kunnen we wat gerichter advies geven.

Opgeruimd, wat is dat?

als alle units een eigen groepkastje met automaat en aardlek hebben zou ik zeggen, sluit de 85m 4x4mm2 dubbel aan, dus 2x fase en 2x nul op de 1e kast ( hoofdkast. van daar uit lus je alle kabels 1 op 1 door met elkaar. op de hoofdkast, afgaande wcd's wel op een b16 aansluiten natuurlijk.

omdat je op de andere units overal een groepkastje hebt ( met aardlek en automaten) mag je dus de voeding doorlussen met een trage 25amp zekering in de bouwkast voor het geheel.

echter heb je door de doorlussing wel te veel stroom door de nul lopen, dus zou het bijschakelen van L3 op alle kasten bij de nul om spanningsval en dus oververhitting tegen te gaan. voor de fase kun je dan L1 en L2 gebruiken waar je automaat die op L3 zat bij een andere fasedraad zet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hierboven even de fotoos die ik zo 1,2,3 kon vinden
als niet duidelijk genoeg zal ikzsm even nieuwe maken

Nog even vraagje erbij.
in de hoofdkast waar de kabel in de originele huisaansluiting wordt bijgestoken een zekeringautomaat zetten.
25A.
mag dit ook een 25A 400V zijn? (Ook al loopt er maar 230V door)
of moet het een 25A 230V zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 27 januari 2015 19:20:57 (81%)

je zet in de hoofdkast met meter het best ofwel een 25amp traag smeltpatroon ofwel een automaat c25amp 2 polig.

in de 5 tamelijk oude kasten ( voor keuken en badkamer zou een 30ma aardlek niet onverstandig zijn)

je zou om draad dikte gelijk te houden, de 2 meest rechter aansluitingen parallel moeten zetten, blauw en grijs.

de zekeringhouders zitten allen op de blauwe draad, dus de houders welke op grijs en blauw zitten aangesloten zullen tussen bruin en blauw of zwart en blauw gezet moeten worden.

geelgroen aansluiten is zeker ook wel nodig, die losse draden zouden op de rechter aardrail moeten zitten. als dat niet goed is, ben je eraan zonder aardlek in die kasten als er ook maar een apparaat aardsluiting krijgt..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 26 januari 2015 22:53:28 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zit de doorlussing naar de andere woonunits nou onder of boven deze kast?

Een C-automaat mag je niet toepassen boven ~60m kabellengte. Een trage zekering dus ook niet. Neem dus een gewone zekering.

@TS in welke regio zit je?

Opgeruimd, wat is dat?

een trage zekering mag wel eerder als een automaat, ivm de kortsluitstroom waar een zekering het eerder begeeft. overigens heeft de lengte er niet alleen mee te maken. een 8mm2 is met 86meter te dun voor een 25amp traag, maar met een dikkere kabel had het wel gemogen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is 4x4mm2-as

Ik ga er even vanuit dat TS de kookgroep gaat gebruiken dus 2x 25A
Eerder heb ik trouwens al aangegeven dat afzekeren met 20A een veel slimmere keuze zou zijn om de selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekering te waarborgen! Nogmaals: liever een gesprongen zelf te vervangen zekering dan een van de energieleverancier omdat die laatste laten vervangen veel meer geld kost.
Een trage zekering zou in dat geval prima kunnen.

Dat van die trage 25A zekering zou ik graag eens op willen zoeken maar ik heb hier geen NEN :X (Vooralsnog geloof ik je gewoon hoor :) )

Overigens gebruik ik de volgende stelregel die meestal redelijk klopt (Met kabels niet idioot lang zijn en B automaten):

2,5mm2 - 20A
4mm2 - 25A
6mm2 - 32A
10mm2 - 40A

Enz.

Opgeruimd, wat is dat?

ik reken even met een parallel 4mm2, dus een 8mm2. als het 2 kabels waren mag het zelfs als 10mm2 gerekend worden.

tevens lijkt het me niet erg fijn om in het donker een zekering te moeten wisselen in de bouwkast door de modder en troep op de bouw. ik zou de nadruk minder op de exact juiste voorzekering van de 86 meter 4x4mm2 kabel leggen als de eindgroepen in de 5 woonunits. dus eerder 25amp traag op die kabel zetten en juist afzekeren in de onderverdelingen. als er sluiting komt in die kabel door bijv graafwerken gaat de zekering er minder snel uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank voor jullie antwoorden en reacties.

Als alle reacties doorlees kom ik tot de volgende conclusie:
In de "bouwkast" een trage automaat van 25A, of liever zelfs nog een ouderwetse smeltzekering van 25A ( of 20A om de selektiviteit nog beter te waarborgen)
Van de grondkabel 2 aders gebruiken voor de fase en twee aders gebruiken voor de nul.
hier ook snelle 20A automaat + aardlek
in de hoofdkast van de units de kabel doorlussen met steeds twee fase en twee nul draden als " verbindingskabel / hoofdkabel"
OF de kabel splitsen in 2 groepen; dan wel goed kijken naar de verbruikers.
per eindgroep 16A zekeren.

kloptdit zo of ben ik wat vergeten?

Mag het ook een 25A 400V zijn? ( op mp voor weinig te koop)

je mag wel een 25amp 4 polige automaat gebruiken, maar dan wel de 2 parallel fasen op 1 klem zetten. anders heb je eigenlijk 50amp gezekerd. de nul is niet gezekerd op een 4 polige automaat, dat hoeft ook niet.

je zult wel merken dat bij het aanzetten van de magnetron of oven, dat het licht zal dimmen. die 85 meter kabel geeft zeker wel merkbare spanningsval bij enig vermogen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de 4 polige, die andere lijkt een hoofdschakelaar te zijn welke dus geen automaat functie heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maakt dus niet uit of ie voor 400V is?

Die 2 polige is ook een automaat. Gewoon te gebruiken dus.

Ik zie overigens nergens een aardlekschakelaar ???

Fryslân

er zit een aardlekschakelaar in de "bouwkast" maar ook in de eerste hoofdkast van de units.

kunnen er twee ALS na elkaar zitten?
Niet zozeer als extra zekerheid maar gewoon omdat dat het minste werk is ;-)
de ALS in de hoofdkast van de unit is er één van 400V 40A maar wel op 3mA aardlek gezekerd.

De ALS van de "bouwkast" is een normale huis, tuin en keuken ALS zoals in de standaard huisinstallaties

Ik zou de aardleks mooi laten zitten.

Het is een tijdelijke opstelling.

Fryslân

Top,

Dank voor alle reacties.
slotje mag erop