aparte fases met gedeelde nul

Net even mijn campingverloopsnoer open geschroefd. Bij de ene poot staat R1 en bij de andere S2. Er wordt dus inderdaad mee gerekend dat er twee fasen op kunnen komen. Had daar nooit bij stilgestaan.

Shiptronic

Overleden

Bij een apparaat kan je de stekker wisselen in de WCD, dus weet je nooit waar de fase aanzit, ex belgie met de aard pin ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pamwikkeling

Special Member

Waarom enkel polig zekeren ? De meerprijs voor een dubbel polige automaat en het extra werk zal toch geen stukken van menschen kosten.
Verder heb je in een normaal huis toch ook geen 100 groepen.

Enkelpolig afzekeren zonder dubbelpolige groepschakelaar is in sommige situaties toegestaan. citaat uit de nen1010:

461.2 (toelichting)

In TN-C-stelsels en in het TN-C-deel van een TN-C-S-stelsel mag de PEN-leiding niet worden geschakeld of gescheiden.
In TN-C-S- en TN-S-stelsels hoeft de nulleiding niet te worden geschakeld of gescheiden indien de netbeheerder verklaart dat de PEN- of de nulleiding van de voeding op betrouwbare wijze via een voldoende lage weerstand is verbonden met aarde.

Ofwel, de nul hoeft niet geschakeld te worden als men er vrijwel zeker van kan zijn dat deze geen spanning voert ten opzichte van aarde. Nu weet ik natuurlijk niet of dat bij de TS ook het geval is.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 27 januari 2015 17:28:05 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ook in nul plus fase zou ik nooit aan de blauwe draad gaan hangen. In apparaten wordt hij ook geïsoleerd alsof het de fase zou kunnen zijn.

Omdat het daar ook de fase zou kunnen zijn, als het apparaat voorzien is van een normale tweepolige stekerverbinding. Deze kun je (in België niet) omdraaien waardoor fase en nul omgewisseld zijn. In een vaste huisinstallatie kan dit niet. Als je dan normaliter alleen met éénfasenetten te maken hebt is zo'n tweefasenet plotseling een spannende verrassing, zeker als de kleurcodering voor éénfasenetten is aangehouden bij aanleg (door Beun de Haas)....

Op 27 januari 2015 22:30:34 schreef meander:
Enkelpolig afzekeren zonder dubbelpolige groepschakelaar is in sommige situaties toegestaan. citaat uit de nen1010:
[...]

Ofwel, de nul hoeft niet geschakeld te worden als men er vrijwel zeker van kan zijn dat deze geen spanning voert ten opzichte van aarde. Nu weet ik natuurlijk niet of dat bij de TS ook het geval is.

En dan NOG zit hij met een enkele ader als gecombineerde nul voor 2 fases. Dus het feest gaat sowieso niet door. En als dat mijn groepenkast was geweest zou ik nog niet een seconde twijfelen over algehele vervanging.

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Het kan met een 4-aderige kabel, mits het een grondkabel met aardscherm/litze is.

Maar gezien de hele situatie, uithuilen en opnieuw beginnen, start met een paar aardleks, en van af daar de boel opnieuw opbouwen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Na jaren weer eens online hier, want ik wil toch even verder gaan op dit onderwerp.

Ik ben namelijk vrijwel het zelfde van plan als de topic starter, in mijn kelderbox heb ik een mooie plek ingericht om de wasmachine en droger op te stellen. (lees: beton blok gestort van 180x70 en 30 hoog)
Omdat ik in een appartement woon wil ik zonder al te veel kabel te moeten trekken in de gezamenlijke ruimte één 5x2,5 mm2 Ymvk-mb vanuit mijn meterkast naar de kelder brengen. (direct onder mijn woning, ik zit op begane grond)

Wat er bij mij dus niet in wil (ben eigenwijs) is waarom ik dus voor elke fase een eigen nul zou moeten hebben ?
Deze drie nullen komen dan in mijn meterkast weer samen op één aansluit strip en dan ook nog met de rest van het huis via één ader weer terug naar de centrale... (en ja, die laatste is natuurlijk dikker)

Als de nul in die vijf aderige kabel het te moeilijk krijgt bij 3x 16A, waar die kabel in mijn ogen voor ontworpen is, waarom wordt het dan nog verkocht ???!! Waarom is de nul in een zo'n kabel dan niet bv 4 mm2 ??

Bij ons op de bouwplaats gebruiken we de bekende 'paddenstoelen' en deze is ook aangesloten met een 5x2,5 kabel ,deze kast wordt de hele dag misbruikt met bouwlampen van 1 kW per stuk, zwaar gereedschap, koffie en tosti apparaten en alles tegelijk aan natuurlijk! En dat gaat toch ook allemaal terug via die ene nul....

Nog even voor de duidelijkheid hoe ik het wil/ga aansluiten, er komt één fase 35A 'binnen' en die wordt gesplitst via een 40A 3P+N hoofdschakelaar naar twee aardlekautomaten. (waarbij ik dus de fases moet door lussen op de 40A hoofdschakelaar)
De ene aardlek is voor rest van het huis, de andere voor de wasruimte in de kelder, na deze aardlek komen drie automaten 16A en vanuit daar dus met de 5x2,5 kabel naar beneden, eenmaal in de kelder krijgt elke fase zijn eigen wcd en worden de nullen en aarde door gelust.
Ik heb dit al getest, en ik kan tegelijk wassen en drogen, maar zodra iemand een broodje warm gaat maken in de magnetron wordt het toch wel donker in huis hahaha

Lang verhaal, maar wilde zoveel mogelijk info geven, als ik een nieuw topic moet aanmaken voor dit, prima, laat maar weten.

mel

Golden Member

door 1 kabel mag maar 1 groep..
1 of 3 fasen maakt niet uit.
dit kan dus, als je een onderverdeling maakt , en daar gaat splitsen met 3 1-fase eindgroepen.
Dit houd dus in, dat je aan het begin van de kabel deze moet beveiligen door .OF een 3 fasen automaat, met geschakelde nul,
Of 3 zekeringen, met een schakelaar erachter.
je moet tenslotte de kabel met een handeling spanningsvrij kunnen zetten...

Voor huisinstallaties zal het wel meevallen, maar ik zit tegenwoordig meer in het 150 kV gebeuren..dus ik kan het mis hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 31 juli 2015 01:01:58 schreef The TOOL man:
Na jaren weer eens online hier, want ik wil toch even verder gaan op dit onderwerp.

Nog even voor de duidelijkheid hoe ik het wil/ga aansluiten, er komt één fase 35A 'binnen' en die wordt gesplitst via een 40A 3P+N hoofdschakelaar naar twee aardlekautomaten. (waarbij ik dus de fases moet door lussen op de 40A hoofdschakelaar)
De ene aardlek is voor rest van het huis, de andere voor de wasruimte in de kelder, na deze aardlek komen drie automaten 16A en vanuit daar dus met de 5x2,5 kabel naar beneden, eenmaal in de kelder krijgt elke fase zijn eigen wcd en worden de nullen en aarde door gelust.
Ik heb dit al getest, en ik kan tegelijk wassen en drogen, maar zodra iemand een broodje warm gaat maken in de magnetron wordt het toch wel donker in huis hahaha

Lang verhaal, maar wilde zoveel mogelijk info geven, als ik een nieuw topic moet aanmaken voor dit, prima, laat maar weten.

Als er sprake is van een één fase aansluiting zoals je hier omschrijft overbelast je de nul. Bij een drie fasen aansluiting staan de afzonderlijke fases gedraaid ten opzichte van elkaar, hierdoor zal de stroom in de nul nooit boven de 16A komen. In jouw situatie wordt de nul veel te zwaar belast omdat hij op deze manier op papier drie keer 16 ampere zou moeten kunnen verwerken.

Je omschrijft niet wat er uitvalt als iemand een broodje in de magnetron doet, een zekeringautomaat of één van de aardleks?

@ The TOOlman.
Die YmvK 5x 2,5 is bedoeld voor een 3- fase net of een 1-fase toepassing met een paar schakelaars.

In een 3-fase net wordt normaal de stroom verdeelt over de 3-fases en het restant gaat via de nul.
Dit gaat met dezelfde diameters meestal wel goed.

De bouwkasten worden ook 3-fase gevoed en in deze kasten worden de nullen van de afgaande 1-fase groepen verdeelt uit de nul van je 3-fase voedingskabel.
Elke 1-fase nul wordt geschakelt door een automaat of groepenschakelaar.

Als je er wat meer van wil weten verdiep je dan eens in het 3-fase gebeuren.

Heb het hier steeds over 3-fase voeding, maar bedoel dan L1,L2,L3,N en PE natuurlijk.

Ruben typt sneller........

@ruben,

met de juiste zekering voor de kabel kan de nul nooit overbelast worden in deze kabel!!

Veel mensen kiezen de zekering volgens de te verwachten belasting en niet volgens hun kabeldikte. Dat is dus verkeerd. Eerst denken aan de maximale waarde ivm kabel, daarna kan je eventueel een lichtere zekering kiezen ivm de te verwachten belasting. Maar in principe is het onmogelijk om de nul te overbelasten in een enkelfase systeem tenzij je ergens een foute keuze maakt hogerop.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 31 juli 2015 11:31:20 schreef Appel:
@ruben,

met de juiste zekering voor de kabel kan de nul nooit overbelast worden in deze kabel!!

Veel mensen kiezen de zekering volgens de te verwachten belasting en niet volgens hun kabeldikte. Dat is dus verkeerd. Eerst denken aan de maximale waarde ivm kabel, daarna kan je eventueel een lichtere zekering kiezen ivm de te verwachten belasting. Maar in principe is het onmogelijk om de nul te overbelasten in een enkelfase systeem tenzij je ergens een foute keuze maakt hogerop.

Ik lees, drie automaten en de nullen op het eind aan elkaar, dat is volgens mij 3x16A.

Met 1x 16A of 20A heeft the Tool Man niet wat hij graag wil bereiken.

Shiptronic

Overleden

Idd er is maar 1Fase , dus alle stroom die door drie draden aan komt, moet door 1 nul terug, dan kan dus niet ( =48 Ampère!)

Bij 3 fasen kan het wel, door dat er een fase draaiing van 120 graden onderling is. bij 3x 16 ampere is de stroom daar door de nul juist 0!! Ampère.

Je hebt 2 opties.

aansluiting om zetten naar 3F (voorkeur) 1x € 200,-- vast rechtblijft gelijk
3 kabels trekken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zoals ik het lees, wil the toolman 3x 2 polige groepen op een 5 aderige kabel afwerken. dan loopt er met je 1x 35A aansluiting dus alle stroom ( dat is dus max 3x 16A ) over 1 nuldraad. niet alleen de draad wordt dan zwaar overbelast maar ook de ene b16 automaat die de nul gaat voeren..

doe je dit met krachtstroom voeding verdeeld over 3 2 polige automaten ben je nog slechter bezig. als er 1 automaat uitgaat die de nul voert, komt er op de andere wcd's mogelijk 400v te staan. de nullen samenknopen onder de automaten is al helemaal niks. 4 polige groepen automaat erin zetten 16A mag wel.

echter zou een 4 polige automaat bij een enkele 230v hoofdvoeding niet werken. dan nog wordt de nul zwaar overbelast!! in geval van 1x 35A hoofdzekering dus 3x aparte kabels leggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties !!

In 1990 heb ik een LTS diploma elektro techniek behaald, maar ben nooit elektricien geworden, ik kon als vakantie baan aan de slag bij mijn vader als loodgieter en op de bouwplaats kwam ik in contact met een timmerman/decor bouwer, en ben daar tot op de dag van vandaag nog steeds in dienst als timmerman.

Het is dus lang geleden die opleiding, en ik zie nu dankzij jullie goed in waar ik fout zit !! (1990 klinkt nog zo dichtbij,maar is alweer een kwart eeuw geleden hahaha)

Zoals ik het nu uit jullie reacties opmaak is het dus wel mogelijk MAAAAR, dan moet het dus drie fase DRAAI stroom zijn waarbij elke fase dus na elkaar onder spanning komt in plaats van alle drie tegelijk, volkomen helder en best wel dom dat ik dat zelf niet kon bedenken !!

Het werd donker in huis doordat de hoofdschakelaar (40A 3P+N automaat) het wel leuk genoeg vond toen de combi magnetron er ook nog bij kwam.....

Uiteindelijk denk ik dat ik een zeeer goede klant voor mijn energie maatschappij ga worden, want ik heb ook nog een inductie kookplaat !
Ik ben een alleenstaande vader en moet naast minimaal 40 uur werk ook nog een huishouden runnen met twee pubers, ik wil als ik uit mijn werk kom alles tegelijk kunnen doen in plaats van achter elkaar, want dan is me hele avond al voorbij als ik eerst moet koken, dan een was doen, en dan pas kan drogen.

Toch maar eens contact opnemen met de netbeheerder en kijken of ik een drie fase aansluiting kan krijgen in mijn woning, is het dan niet zo dat je dan een 'hinder wet' vergunning moet hebben ? (omdat je misschien wel een bedrijf kan beginnen met je krachtstroom aansluiting)

Sorry voor de lange lap tekst, maar nogmaals bedankt !

In Nederland heb je als kleingebruiker 1x35A of 3*25A. Reken maar na wat er meer is. (Spoiler: 't is nogal simpel 3*25=75, da's meer dan 35). Je betaalt voor het omzetten, zelf moet je je installatie aanpassen (of laten doen). Vastrecht blijft tegenwoordig hetzelfde, omdat je nog steeds in de categorie kleinverbruiker blijft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

[update]

Ik heb via de website van Liander/ mijnaansluiting.nl kunnen vinden dat ik voor 200 euro kan worden 'omgezet' naar 3x25 Ampère, voor 3x 35 Ampère moet ik 1200 euro betalen omdat de kabel dan vanaf de straat opnieuw gelegd moet worden....ik denk dat ik met 3x25A ook al blij wordt en een stuk meer vrije tijd over hou hahaha ;-)

[edit]
Ik zie nu pas de reactie van REW, weet jij toevallig of een "kleinverbruiker" dus ook geen hinder wet vergunning moet hebben/aanvragen ?
Of is dat iets van vroeger en begrijpen de gemeentes nu ook wel dat de mensen meer energie verbruiken dan 30 jaar geleden ?!

[Bericht gewijzigd door The TOOL man op vrijdag 31 juli 2015 23:54:54 (29%)

Je BENT kleingebruiker, je BLIJFT kleingebruiker. Als je een vergunning nodig had, heb je die nog steeds nodig.

Vroeger was die 3fasen aansluiting duur in "onderhoud": Je vastrecht was hoger dan voor een standaard 1*35A aansluiting. Tegenwoordig betaal je apart voor "een aansluiting op het stroomnet" en de geleverde energie. Daarmee is ook een regulering van kracht geworden waarbij gebruikers in klassen worden ingedeeld. 3*25A is nog steeds kleinverbruiker en wordt dus volgens de tarieven van die categorie aangeslagen voor de "aansluiting op het stroomnet".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Nee heeft niets met hinder wet vergunning van doen. er is een website waar je de wijziging op kan geven.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 1 augustus 2015 11:22:01 schreef Shiptronic:
Nee heeft niets met hinder wet vergunning van doen. er is een website waar je de wijziging op kan geven.

oud: https://www.aansluitingen.nl/algemeen/
nieuw: https://www.mijnaansluiting.nl/

[edit] oeps had een edit moeten zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Volgens mij staat een aansluiting altijd los van het gebruik van een pand. Dus kun je mocht je dat willen gigantische aansluitwaarde realiseren.....in theorie. Gok dat er wel wat vragen gesteld worden als je 3x150A naar je flatje wilt.

Hinderwetvergunning bestaat niet meer, dit is een milieuvergunning geworden, maar zover ga je niet komen. In het bestemmingplan staat beschreven waarvoor je jouw huis mag gebruiken. Dat is meestal wonen en kleinschalig aan huis gebonden beroep, waarbij je geen of minimaal klanten ontvangt. (Zoals freelance grafisch vormgever, administrateur o.i.d)

Op 31 juli 2015 23:02:49 schreef The TOOL man

Het werd donker in huis doordat de hoofdschakelaar (40A 3P+N automaat) het wel leuk genoeg vond toen de combi magnetron er ook nog bij kwam.....

Denk dat dit een aardlekschakelaar is.
Kan je er een foto van plaatsen ?

Op 1 augustus 2015 13:51:59 schreef HD13:
[...]

Denk dat dit een aardlekschakelaar is.
Kan je er een foto van plaatsen ?

Hoi,
Sorry voor de late reactie, was druk met verbouwen hahaha.

Ik zie nu inderdaad dat ik het verkeerd geschreven heb, het was toen inderdaad één van de aardleks.
Evengoed een foto van het 'vak werk' zoals ik het aantrof, de vorige bewoner had dit laten doen door een elektricien.... (de aarding zit niet zo heel netjes zeg maar)

http://i57.tinypic.com/m7uohg.jpg

Ik heb inmiddels een nieuwe groepenkast op het oog die prima betaalbaar is en er ook nog eens zeer netjes uitziet, het wordt de Hager VKS444L met een extra kookgroep op de lege plek rechtsonder:
https://mdhelektroshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_44050.jpg

De huidige ABB kast gaat in onderdelen naar de kelderbox als onderverdeling voor de wasmachine, droger en verlichting/wcd's voor de hobby ruimte.

Nogmaals dank voor alle hulp !!

Op 27 januari 2015 22:30:34 schreef meander:
Enkelpolig afzekeren zonder dubbelpolige groepschakelaar is in sommige situaties toegestaan. citaat uit de nen1010:
[...]

Ofwel, de nul hoeft niet geschakeld te worden als men er vrijwel zeker van kan zijn dat deze geen spanning voert ten opzichte van aarde. Nu weet ik natuurlijk niet of dat bij de TS ook het geval is.

Grappig. Van mijn werkgever mogen wij absoluut niet aan onder spanning staande delen werken en wordt de nul beschouwd als actief deel. Aan deze installatie zou ik dus nooit mogen werken. :)

[Bericht gewijzigd door JBHC op donderdag 13 augustus 2015 23:57:04 (18%)

Opgeruimd, wat is dat?