Vragen over Zenertester

Ik ben bezig met de zener tester van de site.
Handige zener-tester

Heb nu het principeschema op breadboard met een BD138 en een 3,9V zener. Omdat ik dat had liggen.
De emitter weerstanden zijn dus gebaseerd op een spanning van ongeveer 3,3V. Dit werkt allemaal prima.
Ik zet er nog een 50mA en 100 mA bereik bij, toch ruimte over op de standenschakelaar.
Dan wordt de BD138 wel serieus heet dus daar schroef ik een koelertje op.

Mijn vragen.
Hoe kritisch is het gebruik van de BC161-16?
Behalve dat het misschien overkill is, lijkt de BD138 het prima te doen.

De zener D1 is zo te zien gekozen op het hebben van een 'mooie' spanning voor E12 waarden.
Met 3,9V moet ik wat beter zoeken naar de juiste weerstanden, maar verder kleeft er toch geen nadeel aan?

In het schema zijn de weerstanden voor de 10 en 20 mA bereiken uitgevoerd als 1/2 watt.
Als deze stromen lopen bij 5,6V is dat toch niet nodig?

Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2015 11:26:15 schreef LetterHenk:
Ik ben bezig met de zener tester van de site.
Handige zener-tester
Mijn vragen.
Hoe kritisch is het gebruik van de BC161-16?
Behalve dat het misschien overkill is, lijkt de BD138 het prima te doen.

Als ik hier in de boeken kijk is alleen de versterkingsfactor iets anders. Voor de BC161-1 geven ze een hFE tussen de 100 en 250, en voor de BD138 een hFE tussen de 40 en 160.

In het schema zijn de weerstanden voor de 10 en 20 mA bereiken uitgevoerd als 1/2 watt.
Als deze stromen lopen bij 5,6V is dat toch niet nodig?

Maar waarschijnlijk wel als je zwaardere zeners wil testen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar waarschijnlijk wel als je zwaardere zeners wil testen.

Dat begrijp ik niet. De spanningsval over de emitterweerstand veranderd dan toch niet?

Action expresses priorities LH
fred101

Golden Member

Bij 5,6V en 0,020A dissipeert de weerstand 100 mW. Dat is niet te veel voor een 125mW weerstand maar ik zou dan zelf, oa ivm tempco ook een half watt pakken of twee 1/4W parallel.

Als die tor nu al serieus heet wordt, zou ik een andere gebruikern. Koelen kan ook maar dan moet die koelplaat wel zijn warmte kwijt kunnen.

Ik zou die twee hogere stroombereiken met een aparte schakelaar schakelen met bv een extra led als indicator. Als je een keer niet genoeg oplet rooster je zo een led.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De tor wordt alleen heet bij 50mA en 100mA.
Deze waarden heb ik niet nodig, 't Was meer zo dat ik er nog wel ruimte voor heb.
Misschien moet ik die twee hogere stromen maar niet doen.
Toch niet nodig en inderdaad veiliger voor de DUT.

De tempco van de weerstanden had ik niet zo bij stilgestaan.
Maar bedoel je dan dat je voor alle emitterweerstanden een 1/2 Watt zou nemen?

Action expresses priorities LH
Rely

Golden Member

Tegen portokosten heb ik de BC161-6 voor je.
Groet, Gerard.

Lambiek

Special Member

Op 26 januari 2015 12:18:41 schreef LetterHenk:
Dat begrijp ik niet. De spanningsval over de emitterweerstand veranderd dan toch niet?

Hier heb je de formule voor berekening van zeners.
http://www.uploadarchief.net/files/download/formule%20-%20zenerdiode.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gerard, als de schakeling goed werkt met de BD138 dan houd ik het daar bij. Maar bedankt voor het aanbod!

Lambiek, ik heb het plaatje bestudeert. Dit zijn de formules om een voorschakelweerstand te berekenen voor een bepaalde zener onder een bepaalde belasting als ik het goed begrijp.
Maar die geven nog geen antwoord op mijn vraag.
Waarom zou een zwaardere zener in deze schakeling zorgen voor een hogere stroom door de emitterweerstand?
Het idee is toch juist dat de tester fungeert als stroombron?
Verder wordt de DUT niet noemenswaardig belast, de DVM is 1MΩ

Ik wil best aannemen dat er 1/2 watters nodig zijn, maar wil dan graag begrijpen waarom.

Action expresses priorities LH

Naast een schopje nog een aanvullende vraag.

Begrijp ik het goed dat in het schema van de zenertester R1 fungeert als stroombegrenzer voor zowel D1 als de basisstroom van de transistor?

Voor de duidelijkheid het gaat dus om deze schakeling:
Handige zener-tester

Action expresses priorities LH
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

R1 levert de stroom die de 6,2V zener tot in het rechte deel van de curve brengt, waarbij dus de spanning min of meer constant blijft. De basisstroom van de tot is veel kleiner, en zo hoort het ook.

Overigens, als ik dat schema bekijk vraag ik me af waarom er een 24V-trafo nodig is, met bv. 12V gaat het toch ook? en dat is heel wat couranter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hugo Welther

Moderator

Zeners boven de pakweg 14V kan je dan niet meer meten.
Schema is al wat jaartjes oud.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Aha, dus R1 is er om de zener te laten werken. Maar wat bepaalt de basisstroom van de transistor dan ?
Excuus voor de misschien domme vragen. Ben geen elektronicus, maar leer graag bij.

Action expresses priorities LH
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er zijn geen domme vragen...

De basistroom wordt bepaald door de collectorstroom gedeeld door de stroomversterkingsfactor oftewel Hfe*
De stroomversterkingsfactor staat in de transistorspecs, met ruime marge weliswaar. De collectorstroom is nagenoeg gelijk aan de emitterstroom en die stel je in met de standenschakelaar.

*nu de seconden tellen tot er eentje komt zeuren over het verschil tussen Hfe en HFE

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fred101

Golden Member

Op 28 januari 2015 18:21:58 schreef big_fat_mama:

*nu de seconden tellen tot er eentje komt zeuren over het verschil tussen Hfe en HFE

Waarom zou je daar over zeuren ? Hfe en HFE bestaan beide niet >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2015 18:21:58 schreef big_fat_mama:
*nu de seconden tellen tot er eentje komt zeuren over het verschil tussen Hfe en HFE

Ik weet het, het is flauw. hFE >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, werkelijk slimme lieden vinden nog iets anders om over te zeuren.
Als we elkaar maar verstaan: bedoeld was de stroomversterkingsfactor. Voor gelijkstroom, in dit geval, want het is essentieel een gelijkstroomtoepassing. hFE, dus, jawel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb de BD138 even in de transistortester van een DMM gezet.
hFE van 150.
Nu heb ik al begrepen dat dat geen nauwkeurige bepaling is, maar kan er wel even mee rekenen natuurlijk.

Als ik de tester in de 10mA stand heb staan loopt er dus:
0,01/ 150 ≈ 66uA basisstroom
Deze stroom verdwijnt via R1 naar ground?

Action expresses priorities LH

Ik heb de zenertester inmiddels verder afgemaakt. Hier wat plaatjes van het bouwproces. Omdat jullie dat vast wel leuk vinden :)
Klaar voor de start:

Oude printerswitch, mooie behuizing voor dit project.

De print, met 7824 regelaar voor de DVM, deze kan namelijk max 28V hebben.
Na gelijkrichten en afvlakken komt er ruim 30V uit de trafo, vandaar.
De DVM is een CUB4V van Red Lion, deze heeft geen aparte voeding nodig.
En kan dus vanuit dezelfde trafo gevoed worden.

Een methode die ik tegen kwam om vaste bereiken aan een standenschakelaar te fabrieken.

Alles op zijn plek.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/z-test10kopie.jpg
Klaar! Meting op 6.2V zener, het lijkt prima te werken.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/z-test16kopie.jpg

Er is alleen een ding wat niet lekker gaat. De trafo zoemt nogal. Ik heb het opgenomen:
Dit lijkt me niet normaal, wat zou er aan de hand zijn?
Dit is het geluid: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/zenertester/Brom.m4a

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op maandag 27 augustus 2018 09:56:56 (12%)

Action expresses priorities LH

Is er misschien iemand die een licht kan schijnen over de bromtoon die ik heb gepost?

Er is inmiddels nog een ander vreemd fenomeen bijgekomen wat me ineens opviel.
De tester zit in het zelfde stekkerblok als mijn multimeter philips pm2524.
Als ik de tester uitzet flikkert het display van de dmm ineens een hoop onzin waarden en gaat dan weer naar nul. Een soort storing bij het uitzetten dus. Wat zou dat zijn?

Action expresses priorities LH
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat je gewoon letterlijk het blikpakket hoort rammelen, 2x per periode: vandaar die honderd herz met al zijn harmonischen.
Verandert de toon als je de trafo helemaal onbelast laat werken? En als je juist extra belast (lampje erbij)?

De storing op je DVM komt door twee dingen:
1) de zenertester maakt bij het uitschakelen een spanningspiek op het lichtnet (en waarschijnlijk vonkt de schakelaar ook);
2) de voltmeter is gevoelig voor storing op het lichtnet.

Je zou een snubber (RC) over de trafo of over de schakelaar kunnen aanbrengen. Waardes kun je uitproberen, start met 100 ohm en 100nF. Neem wel een C die tegen netspanning kan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Als er nog het originele netfiter in zit, kunnen de condensatoren rot zijn. (volgens mij papiercondensatoren)
De ronde koperdraad achter de schakelaar lijkt me ook niet optimaal (ik zou 'm ergens openknippen)
Het is eigenlijk een kortgesloten winding. Zit wel niet echt dicht bij de trafo, maar toch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Omdat nog niemand anders het heeft gezegd: een zener van 6.2V heeft (behalve dat klaarblijkelijk de weerstandwaardes mooi uitkomen) een heel lage temperatuurcoëfficient. Ik meen me te herinneren dat het minimum ergens bij 6V ligt en dat daar een theoretische grondslag voor is, maar die ben ik inmiddels vergeten.

Wat je wel (vooral in wat oudere apparatuur) kan tegenkomen is een serieschakeling van een 5.6V zener en een siliciumdiode, samen ook 6.2V maar met een nòg lagere tempco...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henry S.

Moderator

Op 28 februari 2015 14:46:29 schreef LetterHenk:
Er is alleen een ding wat niet lekker gaat. De trafo zoemt nogal. Ik heb het opgenomen:
Dit lijkt me niet normaal, wat zou er aan de hand zijn?

Zit het beugeltje wat te strak?

@fatbeard: http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/ZenerDiodes.htm Over het zener- en het avalanche-effect die elkaar compenseren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Wervelstromen door het aluminium :-) Het geluid kan ook nog uit de windingen komen. Dat is te temmen met tweecomponenten epoxylijm.

flash2b

Special Member

Doe eens wat tape tussen de zelf gemaakte beugel en de, uit een adapter gesloopte, transformator.

Grote kans da je het blik pakket nu kortsluit.