Vragen over Zenertester

LetterHenk

Golden Member

Naast een schopje nog een aanvullende vraag.

Begrijp ik het goed dat in het schema van de zenertester R1 fungeert als stroombegrenzer voor zowel D1 als de basisstroom van de transistor?

Voor de duidelijkheid het gaat dus om deze schakeling:
Handige zener-tester

Action expresses priorities LH
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

R1 levert de stroom die de 6,2V zener tot in het rechte deel van de curve brengt, waarbij dus de spanning min of meer constant blijft. De basisstroom van de tot is veel kleiner, en zo hoort het ook.

Overigens, als ik dat schema bekijk vraag ik me af waarom er een 24V-trafo nodig is, met bv. 12V gaat het toch ook? en dat is heel wat couranter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hugo Welther

Moderator

Zeners boven de pakweg 14V kan je dan niet meer meten.
Schema is al wat jaartjes oud.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
LetterHenk

Golden Member

Aha, dus R1 is er om de zener te laten werken. Maar wat bepaalt de basisstroom van de transistor dan ?
Excuus voor de misschien domme vragen. Ben geen elektronicus, maar leer graag bij.

Action expresses priorities LH
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er zijn geen domme vragen...

De basistroom wordt bepaald door de collectorstroom gedeeld door de stroomversterkingsfactor oftewel Hfe*
De stroomversterkingsfactor staat in de transistorspecs, met ruime marge weliswaar. De collectorstroom is nagenoeg gelijk aan de emitterstroom en die stel je in met de standenschakelaar.

*nu de seconden tellen tot er eentje komt zeuren over het verschil tussen Hfe en HFE

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fred101

Golden Member

Op 28 januari 2015 18:21:58 schreef big_fat_mama:

*nu de seconden tellen tot er eentje komt zeuren over het verschil tussen Hfe en HFE

Waarom zou je daar over zeuren ? Hfe en HFE bestaan beide niet >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2015 18:21:58 schreef big_fat_mama:
*nu de seconden tellen tot er eentje komt zeuren over het verschil tussen Hfe en HFE

Ik weet het, het is flauw. hFE >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, werkelijk slimme lieden vinden nog iets anders om over te zeuren.
Als we elkaar maar verstaan: bedoeld was de stroomversterkingsfactor. Voor gelijkstroom, in dit geval, want het is essentieel een gelijkstroomtoepassing. hFE, dus, jawel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
LetterHenk

Golden Member

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb de BD138 even in de transistortester van een DMM gezet.
hFE van 150.
Nu heb ik al begrepen dat dat geen nauwkeurige bepaling is, maar kan er wel even mee rekenen natuurlijk.

Als ik de tester in de 10mA stand heb staan loopt er dus:
0,01/ 150 ≈ 66uA basisstroom
Deze stroom verdwijnt via R1 naar ground?

Action expresses priorities LH
LetterHenk

Golden Member

Ik heb de zenertester inmiddels verder afgemaakt. Hier wat plaatjes van het bouwproces. Omdat jullie dat vast wel leuk vinden :)
Klaar voor de start:

Oude printerswitch, mooie behuizing voor dit project.

De print, met 7824 regelaar voor de DVM, deze kan namelijk max 28V hebben.
Na gelijkrichten en afvlakken komt er ruim 30V uit de trafo, vandaar.
De DVM is een CUB4V van Red Lion, deze heeft geen aparte voeding nodig.
En kan dus vanuit dezelfde trafo gevoed worden.

Een methode die ik tegen kwam om vaste bereiken aan een standenschakelaar te fabrieken.

Alles op zijn plek.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/z-test10kopie.jpg
Klaar! Meting op 6.2V zener, het lijkt prima te werken.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/z-test16kopie.jpg

Er is alleen een ding wat niet lekker gaat. De trafo zoemt nogal. Ik heb het opgenomen:
Dit lijkt me niet normaal, wat zou er aan de hand zijn?
Dit is het geluid: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/zenertester/Brom.m4a

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op maandag 27 augustus 2018 09:56:56 (12%)

Action expresses priorities LH
LetterHenk

Golden Member

Is er misschien iemand die een licht kan schijnen over de bromtoon die ik heb gepost?

Er is inmiddels nog een ander vreemd fenomeen bijgekomen wat me ineens opviel.
De tester zit in het zelfde stekkerblok als mijn multimeter philips pm2524.
Als ik de tester uitzet flikkert het display van de dmm ineens een hoop onzin waarden en gaat dan weer naar nul. Een soort storing bij het uitzetten dus. Wat zou dat zijn?

Action expresses priorities LH
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat je gewoon letterlijk het blikpakket hoort rammelen, 2x per periode: vandaar die honderd herz met al zijn harmonischen.
Verandert de toon als je de trafo helemaal onbelast laat werken? En als je juist extra belast (lampje erbij)?

De storing op je DVM komt door twee dingen:
1) de zenertester maakt bij het uitschakelen een spanningspiek op het lichtnet (en waarschijnlijk vonkt de schakelaar ook);
2) de voltmeter is gevoelig voor storing op het lichtnet.

Je zou een snubber (RC) over de trafo of over de schakelaar kunnen aanbrengen. Waardes kun je uitproberen, start met 100 ohm en 100nF. Neem wel een C die tegen netspanning kan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Als er nog het originele netfiter in zit, kunnen de condensatoren rot zijn. (volgens mij papiercondensatoren)
De ronde koperdraad achter de schakelaar lijkt me ook niet optimaal (ik zou 'm ergens openknippen)
Het is eigenlijk een kortgesloten winding. Zit wel niet echt dicht bij de trafo, maar toch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Omdat nog niemand anders het heeft gezegd: een zener van 6.2V heeft (behalve dat klaarblijkelijk de weerstandwaardes mooi uitkomen) een heel lage temperatuurcoëfficient. Ik meen me te herinneren dat het minimum ergens bij 6V ligt en dat daar een theoretische grondslag voor is, maar die ben ik inmiddels vergeten.

Wat je wel (vooral in wat oudere apparatuur) kan tegenkomen is een serieschakeling van een 5.6V zener en een siliciumdiode, samen ook 6.2V maar met een nòg lagere tempco...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henry S.

Moderator

Op 28 februari 2015 14:46:29 schreef LetterHenk:
Er is alleen een ding wat niet lekker gaat. De trafo zoemt nogal. Ik heb het opgenomen:
Dit lijkt me niet normaal, wat zou er aan de hand zijn?

Zit het beugeltje wat te strak?

@fatbeard: http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/ZenerDiodes.htm Over het zener- en het avalanche-effect die elkaar compenseren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Wervelstromen door het aluminium :-) Het geluid kan ook nog uit de windingen komen. Dat is te temmen met tweecomponenten epoxylijm.

flash2b

Special Member

Doe eens wat tape tussen de zelf gemaakte beugel en de, uit een adapter gesloopte, transformator.

Grote kans da je het blik pakket nu kortsluit.

LetterHenk

Golden Member

Wat een tips! bedankt allemaal.

@flash2b, Onder de beugel en onder de trafo zitten stukken foam, als het goed is is er geen kortsluiting.

Na de opmerkingen over het blikpakket ben ik met een schroevendraaier hier en daar voorzichtig gaan drukken op het blik. Op één plek hield het zoemen meteen op. Het buitenste plaatje was een beetje losgelaten. Waarschijnlijk inderdaad te strak gezet (Henry). Ik heb er een druppel secondelijm tussen laten vallen wat er meteen capillair in zoog. De zoem is weg.

Nu nog de storing bij het uitzetten. Ik zal de koperdraad achter de bereikenschakelaar onderbreken. Baat het niet schaadt het niet.
Dan de snubber over de netschakelaar. Het gaat om een dubbelpolige schakelaar. Moet ik dan twee snubbers toepassen?

@Arco, bedoel je met rotte condensators in het netfilter de pm2524? Want dat zou voor mij een nieuw hoofdstuk zijn. Een dmm repareren. Ik heb wel al een service manual gevonden.

Action expresses priorities LH
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het gaat om een dubbelpolige schakelaar. Moet ik dan twee snubbers toepassen?

Eigenlijk maar één: over de schakelaarsectie die het eerste opent. :)
Maar dat is onbekend, uiteraard; dus als je over de schakelaar wilt, dan inderdaad twee.

Handiger is, de snubber over de belasting (dus de primaire van de trafo) te zetten. Dan heb je in de 'uit'-stand ook geen lekstroom van de snubber, en zit bij het blussen het lichtnet niet in serie.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
LetterHenk

Golden Member

Aha, die lekstroom is natuurlijk zo, dat had ik me niet gerealiseerd.

Bedoel je dan parallel aan de primaire wikkeling?

Action expresses priorities LH
fred101

Golden Member

Het zal best dempen maar dat past nooit in dat kastje >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 4 maart 2015 09:37:07 schreef LetterHenk:

De tester zit in het zelfde stekkerblok als mijn multimeter philips pm2524.
Als ik de tester uitzet flikkert het display van de dmm ineens een hoop onzin waarden en gaat dan weer naar nul. Een soort storing bij het uitzetten dus. Wat zou dat zijn?

De bounce van de switch kan je oplossen door een vonkonderdrukker ook wel arc suppressor genaamd, over de netswitches te zetten.

Bijv. 100Ω-100nF in serie. In veel gevoelige apparatuur zit dat standaard ingebouwd. De RC combo is ook kompleet te koop bijv deze
http://www.digikey.com/product-highlights/us/en/cornell-dubilier-quenc…

Deze van RIFA kan je beter mijden als de pest, die gaan na verloop van tijd uit elkaar knallen.

LetterHenk

Golden Member

Nou, de snubber zit er in. 100n 275V en een 82Ω1W
De ring achter de schakelaar ook maar open geknipt.
Nu is alles stil (brom is weg) en geen storing meer op de dmm. Bedankt voor de tips allemaal.
Kastje kan dicht.

Action expresses priorities LH
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 maart 2015 14:02:41 schreef fred101:
[plaatje]
Het zal best dempen maar dat past nooit in dat kastje >:-)

Ik had werkelijk GEEN idee dat je in zulke gevallen ook snubbers had. Inderdaad kappen ze daar óók 'te grote uitslagen' af.

Op 6 maart 2015 18:48:29 schreef LetterHenk:
Nu is alles stil (brom is weg) en geen storing meer op de dmm. Bedankt voor de tips allemaal.

Ah, dat is mooi om te lezen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org