220v asynchrone motor met condensator

Beste,
ik heb de volgende asynchrone motor met condensator (220v).

met de volgende condensator (is defect)

nu is mijn vraag; kan ik deze vervangen, door een andere condensator van 150µF, van een willekeurig merk?
is dit nu een bedrijfs- of aanloopcondensator & hoe kan je dit zien?
Heeft het van belang welke kant van de condensator (plus & min) je op welk contact-punt aansluit (zie foto 2)? Waarom wel, of waarom niet?

Alvast bedankt voor info!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

nu is mijn vraag; kan ik deze vervangen, door een andere condensator van 150µF, van een willekeurig merk?

Ja, merk is niet van belang. Van belang is de capaciteit en de werkspanning

is dit nu een bedrijfs- of aanloopcondensator

Dit is een bedrijfscondensator. Een aanloopcondensator mag maar kort gebruikt worden, en moet afgeschakeld worden als de motor op toeren is.

Heeft het van belang welke kant van de condensator (plus & min) je op welk contact-punt aansluit (zie foto 2)?

De condensator is voor wisselspanning/wisselstroom en heeft dus geen + en - aansluiting. Het gebruik van de aansluitingen is dus willekeurig.
Alleen is het van belang dat de buitenkant (bij aluminium huis) met de aarde van de motor wordt verbonden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

bedankt Toeternietoe, voor de nuttige post!

Weet er iemand, waar ik een degelijke condensator kan vinden?

Heb al heel het internet afgezocht, maar vind het nergens.

bedankt!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 27 januari 2015 19:02:53 (62%)

zoeken op "motor running capacitor"

pamwikkeling

Special Member

Ik denk toch dat het hier gaat om een AANLOOP condensator.
enerzijds omdat de waarde zo groot is
anderzijds omdat de tolerantie zo groot is

Waar je vooral op moet letten is dat de centrifugaal schakelaar in je motor nog correct werkt, ander is de nieuwe AANLOOP condensator binnen enkele seconden terug kapot.

Als alternatief kan je wel 3 BEDRIJFS condensatoren van 50 uF parallel zetten, dat zal ook wel werken.
Als je centrifugaal schakelaar dan niet goed werkt, zijn je condensatoren niet dadelijk kapot.

Er stond hier net een post op voor een andere vraag naar een bedrijfs condensator.
Die link die erin stond was wel interessant.
Ze hebben ook START condensatoren:
http://www.wescap.nl/startcondensatoren-comar

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
DE OLDE

Overleden

Op 26 januari 2015 18:39:46 schreef pamwikkeling:
Ik denk toch dat het hier gaat om een AANLOOP condensator.
enerzijds omdat de waarde zo groot is
anderzijds omdat de tolerantie zo groot is

Waar je vooral op moet letten is dat de centrifugaal schakelaar in je motor nog correct werkt, ander is de nieuwe AANLOOP condensator binnen enkele seconden terug kapot.

Als alternatief kan je wel 3 BEDRIJFS condensatoren van 50 uF parallel zetten, dat zal ook wel werken.
Als je centrifugaal schakelaar dan niet goed werkt, zijn je condensatoren niet dadelijk kapot.

Helemaal mee eens , de afmeting is zo te zien te klein voor een bedrijfscondensator en ook de spanning 280 v, alternatief is m.i. best wel goed. Bedrijfszekerder dan huidige.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij zulke motoren kom je niet vaak centrifugaalschakelaars of startrelais tegen.
Maar goed het kan.
Maar..
Als je een startkondensator gebruikt op de plaats waar een bedrijfscondensator nodig is, dan is deze in korte tijd kapot.

Als je een bedrijfscondensator gebruikt op de plaats van een startcondensator dan werkt alles prima.

Dus zo lang je het niet heel zeker weet, ga voor zeker en neem een bedrijfscondensator. Wel iets duurder, maar gaat veeeeeeeeeeeel langer mee.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
jerome

Golden Member

Als ts nu eens de verdachte C losmaakt en de motor laat draaien door deze een zetje te geven, dan kan men duidelijk na het uitschakelen en bij uitlopen van de motor de "klik" van de schakelaar horen. Het anker zou dan ook lichtjes gaan afremmen op het einde van uitloop. Condensatoren met een lagere werkspanning dan 400V zijn vrijwel altijd start C's. Gangbare uitvoeringen zijn ook dat de start C gekoppeld is aan een middenaftakking van de hoofdwikkeling. Vandaar ook lagere werkspanning.

bedankt voor de vele nuttige reacties!

Jerome, hoe bedoel je 'een zetje geven'? door een slag aan de rotor te geven?
Dus de functie van de condensator is, de motor een draaizin geven, of zie ik dit verkeerd?

sorry voor de vele vragen, maar probeer zoveel mogelijk te leren, uit dit probleem

Op 27 januari 2015 15:02:01 schreef DenTol:
Jerome, hoe bedoel je 'een zetje geven'? door een slag aan de rotor te geven?

Ja, en heb je het advies van Jerome gevolgd en geluisterd of er een klik te horen is bij het uitlopen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb de motor inderdaad getest, zonder condensator.
maar de motor geeft dan een brommend geluid, en de rotor blokeerd.
Ik heb hier eer filmpje van gemaakt;

IMG_0239.MOV

Heeft iemand hier een verklaring/oplossing voor?

Tidak Ada

Golden Member

Wat gebeurt er als je de motor met de hand *) op gang brengt, terwijl er spanning op staat?

*) edit:
Eventueel een touwtje om de poelie wikklelen en aantrekken (als een startkoord van een benziene motor).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 30 januari 2015 12:36:06 (41%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak Ada, dat begrijp ik.
maar in dit geval, blokkeert de motor (zie filmpje).
Ik heb geprobeerd, de motor met een touwtje aan de gang te krijgen. Maar doordat de motor blokkeert, lukt dit niet.
Moet ik harder trekken, of is er iets anders mis?

Misschien ook interessante info;
De motor trekt veel stroom, vanaf het moment dat ik deze in het stopcontact steek (de lampen, van die stroomgroep, gaan allemaal veel zachter branden hierdoor).

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb een slijpmachine, die ik moet "aanslingeren". Daar is vermoedelijk ook een condensator defect, vandaar mijn vraag. Helaas moet ik het ding helemaal slopen om bij het inwendige te komen, zodat ik nog hem nog steeds niet heb gerepareerd.

Blokkeert jouw motor ook als er geen spanning opstaat, of is dat alleen als hij is aangesloten? Als hij ook blokkeert of moeilijk draait, kan er ook iets vst zitten. Die condensator kan daardoor dan zijn stuk gegaan.

Wat betreft je vraag over hde hoge stroom: dat is normaal bij een motor, hij bouwt immers geen tegen EMK op zolang hij niet draait...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Deze blokkeerd, vanaf het moment ik hierop spanning aansluit.
zonder spanning, kan ik er gewoon mee draaien.

jerome

Golden Member

De condensator was toch los gemaakt bij die test! Als de lagers ok zijn blijft alleen een kort gesloten hulpwikkeling over. Ik vrees einde oefening.

de condensator was inderdaad losgemaakt (zoals je kan zien op het filmpje).
ik vrees er ook voor dat het einde oefening is.
maar hoe komt dit?

heeft het nog nut, om (een) nieuwe condensator(en) aan te schaffen?
of is dit compleet nutteloos, wetende hoe de motor reageert, als je er, zonder condensator, spanning opzet?

[Bericht gewijzigd door DenTol op vrijdag 30 januari 2015 23:39:13 (38%)

pamwikkeling

Special Member

Misschien helpt het om het achterste lagerdeksel eens terug op zijn juiste plaats te monteren...

pamwikkeling, zou dat, dit probleem kunnen verzoorzaken?

ik heb alles vastgezet, zoals het zou moeten.
zonder spanning, draait deze perfect.
met spanning, begint de motor te brommen, en blokkeert deze.
dit alles zonder condensator.

ik begin te denken, dat het vergeefse moeite is..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 februari 2015 19:33:30 (69%)

Het lijkt erop dat de lagerhuizen uitgesleten zijn. Zodra je de motor onder spanning zet, wordt de rotor tegen de stator aangetrokken en komt muurvast te zitten. Zoiets herstellen is niet eenvoudig.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
jerome

Golden Member

Zo iets moet je kunnen horen en voelen. Wanneer het anker tegen de stator aan wordt getrokken geeft dat een ferme tik met een voelbare trilling. Een kortgesloten hulpwikkeling werkt ook als een rem. Ts heeft niets te verliezen, dus open met dat ding en fotos posten.

pamwikkeling

Special Member

Als je het filmpje van de brommende motor bekijkt,
zie je dat de achterste motordeksel ongeveer 10 mm open staat.

Klopt pamwikkeling, is inmiddels dichtgemaakt.
Als ik ergens een uurtje vrij heb, zal ik de motor demonteren, en foto's posten.