Zou dat niet aan het max vermogen geleverd door het net kunnen hebben?
Onderstation staat in Uitgeest meen ik toch?
Ik denk dat het verhaal zo was.
Een enkele NS lok stond met slippende banden aan de trein met stenen te sjorren. Met meer NS loks was het slip probleem minder maar werd de elektrische energietoevoer het probleem.
De hoogoven tjoek had in zijn eentje voldoende aangedreven assen en gewicht om de kracht op de rail te zetten. En verder natuurlijk een eigen energievoorziening. De tunnel zal wel even beetje vol gestaan hebben met dieselrook. Er komt een stevige pluim uit die tjoeks als ze even de zeilen bij moeten zetten om een flinke sliert wagons geladen met rollen staal gaan wegtrekken.
Hier nog wat data over de gewichten van de mengers, asdrukken enz. Het is niet mijn text. Dus als er onwaarheden ion staan don't blame me.
Bij Tatasteel, voormalig Hoogovens/Corus, worden de ruwijzermengers als volgt getransporteerd:
Vol: één menger achter één lok;
Leeg: 2 mengers achter/voor één lok. (soms lok tussen 2 mengers in.
Net hoe het uitkomt, maar max 2 stuks.
Reden: Het lege gewicht bedraagt 400 ton met nieuwe bemetseling.
De inhoud is ook nog eens 400 ton.
Dit is verdeeld over 16 assen, waarbij dient te worden vermeld, dat de as druk 50 ton is.
Naar mijn weten, is dit de zwaarste in Europa. De industrie-sporen zijn ook wat zwaarder uitgevoerd, dan die van de staatsspoorwegen.
Dienen de wagens echter over staatsspoor te worden vervoerd, dan dient rekening te worden gehouden met een max. asdruk van 25 ton.
Het feit dat er maar één beladen menger achter een lok mag hangen heeft voornamelijk te maken met het feit, dat de menger onberemd is. De lok moet dus het gehele benodigde remvermogen leveren.
Ook is het logistiek gezien handiger om bij kortere afstanden, (inten transport) de menger direct naar de staalfabriek te transporteren. In België en Duitsland ligger de fabrieken echter wat verder uit elkaar, zodat hier men kleinere mengers word gereden, (niet buiten profiel) en normale wagens worden meegevoerd op het benodigde remvermogen te leveren.
Voor de mensen die niet weten wat een menger is. Hier een plaatje van een menger met een lok ervoor en ik denk hoogoven 6 op de achtergrond.
De lok op het plaatje is uitgerust met twee diesel generator units. De stuurcabine staat tussen deze units in. De elektromotoren bevinden zich laag in de wielstellen.