probleem met 2 ventilatoren op 1 frequentieregelaar

mel

Golden Member

verkeerd gelezen, sorry...
Maar de meeste frequentieregelaars zorgen zelf voor de stroombeveiliging.
dit omdat er rare pieken kunnen ontstaan.
Daarom word een motor altijd direct aangesloten.
Hoe dit zit met 2 motoren op een FO weet ik niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Staat hij misschien in sensorless vector mode ? Dan werkt het meestal niet goed met 2 motoren. Zet hem op instelling regeling U/f.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maar de meeste frequentieregelaars zorgen zelf voor de stroombeveiliging.

Yep, maar dat werkt uitstekend bij 1 motor.
Bij meerdere motoren op 1 F.O. werkt het over het algemeen niet of slecht.
Daar zet je dan per motor een motorbeveiligingsschakelaar en stel je af op de nominaalstroom van de motor.

Verder neem ik aan dat de 1,8 Ampere die je uitleest voor 2 motoren is, dus je mag verwachten 0,9 Ampere per motor.
Probeer eens met 1 motor aan de F.O. dat kan simpel door de motorbeveiligingsschakelaar uit te zetten.
Kijk hoe de FO zich gedraagd, en de motor. Natuurlijk bij de andere motor ook proberen.
Kijken of het ongeveer hetzelfde is.
Let op dat je de motoren niet te langzaam laat draaien, dan verbranden ze meestal door een gebrek aan koeling.
20 - 25 Hz is vaak het minium.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 januari 2015 18:39:21 schreef jan0086:
na verloop van tijd schakelt de beveiliging uit.

Steeds dezelfde? Of allebei?

GJ_

Moderator

Op 26 januari 2015 18:39:21 schreef jan0086:
de ventilatoren hebben een aparte afgeschermde kabel vanaf de beveiliging naar de ventilator. de eerste motor is de afstand ongeveer 30 meter en de 2e ongeveer 55 meter.

Als je het in een sterconfiguratie aansluit moet je wel een inductor gebruiken direct na je drive. Beter is het de bekabeling van motor naar motor te leggen, een "chain" dus.

Ik neem aan dat je een Commander hebt (bij LS heet die digidrive) en geen Unidrive, wat is je schakelfrequentie?

In het geval Commander/Digidrive controleer ook de volgende parameters:
32 moet "OFF" zijn.
37 moet "3" zijn. (wellicht dat "6" ook nog net gaat)
41 moet "Ur" zijn.

Voor dit soort toepassingen hebben ze aparte documentatie. Zie bijlage.

Op 26 januari 2015 21:55:06 schreef Toeternietoe:...dan verbranden ze meestal door een gebrek aan koeling.
20 - 25 Hz is vaak het minimum.

idd. Meestal houd met 15Hz aan als minimum.

__EDIT__

Op 26 januari 2015 18:39:21 schreef jan0086:
Ik heb een frequentieregelaar van het merk LS geïnstalleerd.

ik ging uit van een LS van CT (Emerson), maar je bedoeld toch niet een Chinese LS van inverter drive supermarket of zo?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 27 januari 2015 11:18:28 (13%)

Op 26 januari 2015 18:39:21 schreef jan0086:
achter de regelaar zitten 2 motorbeveiligingsschakelaars van 1-1.6 A. deze zouden net voldoende moeten zijn.

Zijn deze wel geschikt voor gebruik achter een FO?
Ik heb dit probleem namelijk ook een keer gehad en dat kwam omdat de thermische beveiligingen niet geschikt waren voor gebruik achter een FO, deze vielen ook steeds uit ookal was de motorstroom veel lager dan waar de beveiliging op ingesteld was.
We hebben toen de thermische beveiligingen er tussen weg gehaald en de TF-sensoren van de motoren in serie op de regelaar aangesloten.

dank jullie allemaal voor de reactie's ik ga kijken of ik de regelaar kan aanpassen. het gaat tevens over een LS Life's Safe van LG industrial systems . achter de regelaar zit een schneider GV2ME06 is van 1- 1-6 A.

maar ik zal zal de regelaar eens op U/F zetten. nu staat deze op lineair.

ik heb de pkz's centraal in een kast gezet opdat deze niet bij de motor kan. hij is dan niet te resetten.

weet er iemand de juiste parameter van een LS regelaar iG5A om deze in U/F te zetten??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 27 januari 2015 19:16:45 (39%)

Ik zou geen standaard motorbeveiliging achter een FO zetten, bij afschakelen kan de FO daardoor beschadigd raken. Beveiliging achter de FO door de FO de motor af te laten schakelen bij overbelasting. Alle FO's die ik in gebruik heb doen dat heel braaf, zelfs zonder extra voorziening in de motor, de FO houdt de parameters netje in de peiling.
Een serieuze afschakelende overbelastingsbeveiliging komt voor de FO.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
GJ_

Moderator

Er staan thermische relais achter de FO, die schakelen niks af. Dat is een normale constructie zo.

Dat had ik nog niet gezien. Een GV2 achter een FO is heel erg stout!!!! Daar moeten thermische relais achter staan, geen motorbeveiligingsschakelaars!
Voor thermische relais kun je rail voetjes krijgen waar de pinnen die normaal in een magneetschakelaar steken in worden vastgezet. Aan de andere kant van het voetje zitten dan normale aansluitklemmen.

Dit is inderdaad heel erg fout.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 27 januari 2015 20:08:25 (31%)

Hier hetzelfde meegemaakt bij een koeler met 16 ventilatoren in een 4x4 schakeling. Oplossing was om een spoel achter de drive te steken. Als je wil kan ik wel eens een foto of schema bezorgen. Na de montage daarvan werktt alles probleemloos.
Tracht eens te voelen of de therm warm worden bij gebruik. Dat was hier ook zo en zou liggen aan de hoge schakelfrequentie ofzo.

Succes

oke maar dit doe ik al jaren! een pkz achter de regelaar! tenzij er maar 1 motor zit , gebruik ik de juiste parameters van de regelaar natuurlijk! maar ga het proberen met de thermische beveiligingen! deze moet ik dan ook instellen op 120% denk ik .

ook heb ik over de draden na de pkz volgens een tekening een uitgangsspoel geplaatst . ook dit werkte niet helaas!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 28 januari 2015 19:43:26 (19%)

Zoals pamwikkeling ook vroeg:
Zijn het éénfasige ventilatoren of Driefasen ventilatoren? (Of een mix)

Als er in één of beide ook een condensator steekt, kan je de FO goed van streek brengen.

Door de hogere frequentie van de FO gaat er door de condensator een grotere stroom lopen.
Het is zelfs goed mogelijk dat de inductieverhoging van de motorwikkeling bij een hogere frequentie dit niet volledig compenseert, OF juist over-compenseert.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Jan, die spoel staat wel in serie he. Je hebt dus 3 spoelen nodig, in elke draad 1, tussen fo en motoren

GJ_

Moderator

Op 27 januari 2015 21:43:17 schreef jan0086:...deze moet ik dan ook instellen op 120% denk ik ...

Waarom zouden ze een verkeerde schaal op een thermisch relais printen? De stroom op het th.relais is gewoon Inom van de motor. Niet hoger instellen dus.

[advokaat van de duivel] Als mijn wasmachine een INOM van 10A heeft (2300W) dan zet ik toch ook geen 10A stop op die groep? Ik denk dan dat als er een leeslampje op die groep bijgeplaatst wordt dat de stop dan springt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Een thermisch relais stel je in op Inom, daar is ie voor, het geen zekering (of "stop"). Bovendien zet niemand een bedlampje bij de aansluitingen van een motor :-)
Als je hem hoger instelt kan hij de motor niet beschermen.

[ook advocaat van de duivel & een beetje offtopic]:

Op 29 januari 2015 09:48:10 schreef rew:
[advokaat van de duivel] Als mijn wasmachine een INOM van 10A heeft (2300W) dan zet ik toch ook geen 10A stop op die groep? Ik denk dan dat als er een leeslampje op die groep bijgeplaatst wordt dat de stop dan springt....

Een wasmachine-groep hoort apart te zitten, dus kun/mag je er niks bij hangen.[/einde advocaat van de duivel]

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

op de uitgang van een regelaar worden enkel thermieken gestoken met een thermisch deel.en niet met een magnetich deel.Een standaart GV2 van telemecanique heeft ook een magnetisch uitschakelingsdeel (dus tegen korsluiting). Een LR2 zal een betere keuze zijn. Bemerk dat de puls frequentie belangrijk is, en wanneer de LR2 alsnog zou reageren de PWM met verlaagd worden. bepaalde merken vereisen ook een smoorspoel op de uitgang. Dit is uit ervaring

Uiteindelijk is een stop natuurlijk een kabel beveiliging, dat ding zit daar niet om de wasmachine te beveiligen. De nominale waarde van dat ding zegt dan ook iets over de nominale waarde van stroom die de kabel kan hebben.

Een thermisch pakket is daarentegen een motor beveiliging, specifiek uitgelegd om een motor te beveiligen. Het idee is dat dat ding het thermische gedrag van de motor volgt en eerder aanspreekt dan dat je motor verbrand. De nominale waarde van het thermisch pakket staat dan ook in relatie met de nominale waarde van de motor.

Uiteindelijk hoef je, net als met de wasmachine, geen 10A motor direct online achter een 10A stop te zetten. De opstart stroom zal de stop vroegtijdig doen verouderen.

(Sorry als het teveel off topic gaat)

@HCS, zo lossen ze dat hier op, een smoorspoel ertussen en klaar. Natuurlijk eentje voor 3 fasen! En bestand tegen de max stroom. Zo'n klosje dik koperdraad voor 50A is natuurlijk wel iets, ik denk wel dat ts er een stuk voordeliger vanaf zou komen. Een smoorspoel is vaak, zelfs indien niet verplicht, een grote verbetering bij parallel gekoppelde motoren achter een fo

Achter een FO moeten speciale mbs omdat het pwm signaal van de fo de mbs sneller opwarmt.
Verder is het belangrijk om de start stop te koppelen met de mbs zodat de fo stopt als er een probleem is.
verhouding op f/u zetten.

sucses

Waarom zouden ze een verkeerde schaal op een thermisch relais printen? De stroom op het th.relais is gewoon Inom van de motor. Niet hoger instellen dus.

Mijn ervaring is ook dat door de niet sinus vormige uitgangsspanning van een freq.omv. standaard automaatjes niet goed werken. Ook een hoge omgevingstemp. in bijv. een schakelkast beinvloed de afstelling een beetje.

Inmiddels heb ik de PKZ gewisseld voor een thermische relais.
ook heb ik de V/F pattern op square gezet. deze was op linear ingesteld.

helaas nog steeds de problemen.

wel moet ik nog de uitgangsfilter verplaatsen. deze zit nu na de thermische beveiliging en die ga ik nu na de regelaar plaatsen per motor.

hopen dat ik hier mee verder ga komen!! ik hou jullie op de hoogte!!

Heb je al naar de schakelfrequentie van de regelaar gekeken ?
Deze bepaalt hoe snel de pulsjes van de opgebouwde sinus schakelen.
Kan ook een oorzaak zijn.

De filters die je gebruikt zijn dit zgn sinus filters

GJ_

Moderator

Op 6 februari 2015 22:14:52 schreef jan0086:
wel moet ik nog de uitgangsfilter verplaatsen. deze zit nu na de thermische beveiliging en die ga ik nu na de regelaar plaatsen per motor.

Per motor?????

Gelijk na de drive eerst een sinus filter (eventueel een dV/dt filter of als je echt niks anders hebt een uitgangsreactor), dan per motor een thermisch relais.

Intussen zal duidelijk zijn dat er hier op geen enkele manier geld bespaard is door twee motoren op een drive te zetten. Sterker nog, het is een matige oplossing die onnodig veel duurder is.