QUAD 303 Renovatie...

De genen die de Quad 303 opvoeren passen ook vaak de truc toe, die de stroombegrensing op voerd.
Er komen dan 2x 2 diodes extra in de stroombegrensings schakeling.
De piekstroom wordt hiermee ruim 8 Ampere per eindtransitor.

Exact hetgeen ik gedaan heb en het werkt. Heb de ESL57 ook een tijd gehad, heb er geen probleem mee gehad. Zie niet in waarom meer vermogen een probleem zou moeten zijn met een ESL eerlijk gezegd, als de max. uitgangsspanning van de eindversterker gelijk blijft.
M'n Stax SR202 met SRD7 trafokastje, heeft er ook geen probleem mee.

Interessante discussie dit :)
Artikel komt nog, geen tijd gehad vandaag.

blackdog

Golden Member

Hi Roy B,

Ik denk dat je het opvoeren van de stroombegrensing niet nodig hebt met de ESL57...

Je gaat daar voordeel bij hebben, bij luidsprekers met een lagere impedantie, omdat daar meer stroom voor nodig is.
Je hebt kans dat je er een beetje voordeel bij hebt met de ESL57 als je muziek draait tegen het Max vermogen, met veel energie boven de 10 Khz.
Want daar zit de impedantie dip van de ESL57. (rond de 4 Ohm zover mijn onderzoek tot nog toe laat zien)

Ik heb al aangegeven waar de bottleneck zit, deze extra stoom is maar kortstondig beschikbaar
en eigenlijk alleen als de eindtransistoren vervangen worden door zoiets als de MJ15003/4.
De voeding van de 303 laat het bij continu gebruik het bij 5 a 6 ampere afweten.
De Ri is is daar te hoog voor, met pulsen kwam ik tot ongeveer 10 Ampere met mijn standaard testsignaal.
Dit is, wat ik al aangaf 500Hz 10% duty cycle.
Door iets te lang testen spoot het vuur en rook uit de voedings print! ;-)

Nog even een toevoeging dan...
De maximale stroom bij "weerstand" dus reële belasting is ongeveer 30V/LS impedantie.
Bij 8 Ohm en uitsturen tot clippen is dit Max. 3,75-Ampere.
Heb je nu een luidspreker systeem die b.v. wat dips heeft richting de 4 Ohm,
dan kom je aan de dubbele Max. stroom, 7,5 a 8 Ampere. < dit is per kanaal!

Als daar dan ook nog een fasevershuiving bij optreed, kan je ruim boven de SOA uitkomen van de orginele eindtransistoren.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 27 januari 2015 22:52:52 schreef blackdog:

Willen jullie er even een blik op laten vallen, ik denk dat hij schakeltechnisch zo goed is, zoniet, brand me dan even af ;-)
[afbeelding]

R8 is foutief, die moet 8k2 zijn, in oudere versies is die 6k8. Zenertje van 1 Watt?
edit:
Je zal ook kleinere beugeltjes o.i.d nodig hebben om de vier elco's te bevestigen!

edit hieronder: Aha, dus je test twee dingen tegelijk <G>

blackdog

Golden Member

Hi RAAF12,

Klopt, dank je :-)
Ik heb het schema aangepast met de onderdelen waarmee ik het weer ga testen.

De ontploffing van vanmiddag heeft misschien een andere reden, mijn Dummy Load was ook overleden...
Er was in ieder geval één MJ15004 overleden van de vier, ondertussen zitten er weer vier nieuwe in :-)
Wat oorzak of gevolg is, zal ik wel nooit achter komen...

Dead as a Dodo...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-26.png

http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-27.png

Vervangen van de defecte MJ15004 transitoren
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-28.png

De stuurtorretjtes nog even nameten en kijken hoe ik de bedrading van de PWM geregelde vantilator kan aanpassen.
Deze stoord een beetje op de meetuitgang.

Nu weer verder met de reparaties...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

De Dummy Load is weer gerepareerd en de voedingsprint is ook gerepareerd en van weerstanden voorzien van een wat groter vermogen.
De zener is vervangen door twee stuks van 6,2V en een wat groter vermogen.
Ik denk dat het vemogen zo hoog genoeg is, de doorverbinding aan de bovenzijde van de zeners helpt een beetje met de koeling.

Plaatje...
Onderzijde van de print, weinig meer te zien van de brandschade.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-29.png

Er zitten nu meerdere 1-Watt weerstanden op het printje en er is goed te zien dat de driver transitor een RCA 40594 is geworden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-30.png

De uitgang van de voeding heeft nu een 22uF condensator i.p.v 2,2uF,
ook zijn de in serie gezetten zeners goed te zien.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-31.png

Misschien heb ik morgen tijd om de voeding te testen, de resultaten laat ik dan hier weer zien.
Ik zal deze keer de voeding met weerstanden testen, daar anders ik weer mijn "Dummy Load" kan gaan repereren :-)
Er staat toch echt duidelijk voor op het kastje 50V Max! dat had ik er niet voor niets op gezet. (soa probleem)

Gegroet,
blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 januari 2015 22:59:45 schreef blackdog:
[....]
De uitgang van de voeding heeft nu een 22uF condensator i.p.v 2,2uF,
ook zijn de in serie gezetten zeners goed te zien.
[....]

Dit begrijp ik niet. Die uitgangscondensator wordt toch liefst zo klein mogelijk gehouden om de slewrate van de voeding zo steil mogelijk te houden?

@Roy:
Volgens mij heeft QUAD de het uitgangsvermogen van de versterker juist begrensd om de ESL57's te behoeden voor 'misgebruik'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

Yep, de Vmax op een ESL57 is 33Vtt, daarboven gaat hij kapot.
Soms was er een modificatie nodig bij oudere exemplaren. Heb ergens een service bulletin liggen waar dat beschreven is.

blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

De voedings schakeling is nu niet direct snel...
Dat bleek wel uit mijn testen voor het geheel in brand vloog :-)

Er is in het geheel geen gain over, om zeg bij 10Khz door de versterker weer te geven de uitgang mooi strak te houden van de voeding.
Daar heb je dus die wat grotere condensator voor nodig.
Dit is maar een deel van het probleem, ik krijg ook nog de bedrading en op de versterkerprint zit geen enkele ontkoppeling wat betreft de voeding.
Waarschijnlijk breng ik wat ontkoppeling aan bij de eindtransistoren op het koelblok.
De metingen gaan het uitwijzen of dit zinnig is, maar dan weten jullie vast waar ik naar ga kijken/testen.

Er komen plaatje aan van mijn metingen, maar nu eerst werken :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Lezers, :-)

Vandaag wat metingen gedaan aan de gerepareerde voedingsprint van de QUAD 303.
Voor de regel transistor heb ik een oudje gebruikt, een TIP665.
Deze Darlington heeft een hele ruime SOA.
Hij is 400V, 20 Ampere (30 piek), Hfe min 250 bij 10 Ampere, 150 Watt bij 100C Case Temp!!! en een thermische weerstand van 0,67C/Watt.

Even mijn meetsysteem omschrijven, ik heb mij Heatkit belasting weerstand, samen gebruikt met mijn Dummy Load.
Deze twee staan in serie zodat de energie die ik uit de voeding trek van de QUAD versterker verdeeld wordt over deze twee belastingen.

Wat gegevens...
Uitgansspanning van de voeding, rond de 67V DC.
De Ri van de voeding op het goede punt gemeten op de print, heeft een ΔU van zo'n 170mV/4A en dat is dan ongeveer 43mOhm.
Ik heb getest tot ongeveer 10 minuten met een DC belasting van rond de 270 Watt uit de buffer elco.
Wat mij opviel, is dat de trafo maar langzaam warmer werd, wat goed is en aangeeft dat de trafo weinig verliezen heeft.
De DC weerstand heb ik ook gemeten van de secundaire zijde, deze was iets meer dan 0,6 Ohm.

Nu drie plaatjes.
Deze wordt even lastig om uit te leggen...
Mijn Dummy Load heeft over de Ingang een goede condensator staan van 6,8uF.
Als je nu zoals ik vandaag gedaan heb, een weerstand in serie zet met deze Dummy Load,
Dan komt de stroomuitgang van de Dummy Load niet helemaal overheen met de rimpel die ik direct over de voeding meet.
Dit is de rimpel op de voeding bij continu 4Ampere belasting bij 67V uitgansspanning.
Deze rimpel is de modulatie die ik aan de Dummy Load toevoeg, 50mV TT.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-32.png

En zo zit het er uit op de stroomuitgang/meetuitgang van de Dummy Load.
Die stroompiek komt daar de 6,8uF condensator, je kan echter wel aflijden dat na ongeveer 90uSec de condensator niet meer mee doet,en de AC puls 4,5 Ampere is.
Het pikkie up deze puls komt dus geheel uit de 6,8uF condensator.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-33.png

Ik vind de voeding zo goed genoeg, je zou kunnen zeggen dathet mooi zij zijn al de Ri nog wat lager zou zijn.
Daar is echter met deze eenvoudige schakeling weinig aan te doen.
Het helemaal ombouwen heb ik niet zoveel zin in.
Ik denk dat wat ik als eerder aangaf, lokale ontkoppling meer doet.
Als de Ri van de voeding bij de print b.v. 0,004 Ohm zou zijn, gooi je dit toch weg door de vrij lange bedrading in de versterker.

Ben ondertussen wel weer wat wijzer geworden betreffende metingen met de Dummy Load en de breedbandige scoops.

Het is zeer lastig, kleine stroomen/spanningen "schoon" te meten.
Ik ga in de Dummy Load een extra kleine serie weerstand opnemen en deze via een Diff amp. zo schalen,
dat ik redelijk ruisvrij kan gaan meten.
Deze Diff amp krijgt zijn eigen zwevende voeding, misschien zelfs twee 9V batterijen.
Later meer hierover.

Wat mij betreft ben ik met de voeding klaar, de 22uF zorgt er voor dat er geen sterke overshoot meer is
en de Ri vind ik dus mooi genoeg.
Ik adviseer verder niemand zo'n dikke darlington te nemen die ik nu in de voeding heb.
Ik ben bij EOO langs gegaan om te kijken wat er aan dikke Darlingtons waren in TO3.
Dat worden er steeds minder, en deze is bij geen leverancier meer te koop.
Je kan er ook een MJ15003 in zetten, je zal niet veel verandering merken wat Ri betreft.
Bijna alle gain wordt door T1 bepaald.

Dit heb je allemaal nodig voor simpele metingen aan een QUAD 303 voeding ;-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-34.png

Gegroet D&H
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Roy B,
Ik denk dat je het opvoeren van de stroombegrensing niet nodig hebt met de ESL57...
Je gaat daar voordeel bij hebben, bij luidsprekers met een lagere impedantie, omdat daar meer stroom voor nodig is.
Je hebt kans dat je er een beetje voordeel bij hebt met de ESL57 als je muziek draait tegen het Max vermogen, met veel energie boven de 10 Khz.
Want daar zit de impedantie dip van de ESL57. (rond de 4 Ohm zover mijn onderzoek tot nog toe laat zien)

Zeer bedankt voor de informatie!
De ESL57 is hier maar zeer kort in gebruik geweest, mijn woonkamer is er ongeschikt voor. Heb de stroombegrenzing gewijzigd omdat ik de 303's in die tijd gebruikte om m'n B&W Nautilus 805's aan te sturen. Op dit moment zijn die richting studio verplaatst.
De Quad 606 stuurt de B&W DM6'en aan in de woonkamer.

Voor de N805 is die verhoogde begrenzing zeker de moeite. De standaard 303 levert voldoende vermogen om die kastjes aan te sturen, maar met verhoogde begrenzing is de aansturing toch iets makkelijker. De N805 dipt tot 4,8 ohm/200Hz.

blackdog

Golden Member

Hi,

Vandaag een beetje aan de QUAD 303 gewerkt.
Geen metingen deze keer, maar het monteren van de tranistoren en de brugcel.
De brugcel heb ik met een M3 boutje en moertje op het frame gemonteerd.
Beetje pasta er op gesmeerd en klaar was Bram.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-43.png

Deze manier van monteren was makkelijk en laat ook veel ruimte vrij, zodat de lucht goed kan doorstromen door het frame.
Het frame heb ik trouwens ook gereinig met cillit bang, gaat echt prachtig.

Daarna uitgezocht wat de goede volgorde zou zijn, betreffende de bedrading van de transistoren.
De transistoren zijn zo gemonteerd dat de bedrading naar de versterker printen even lang is.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-40.png

De rechterzijde op deze foto, is de onderzijde.
De transistor in het midden is van de voeding en is de Darlington TIP665.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-41.png

Om de impedantie extra laag te houden wat voedings aansluiting betreft van de powertransistoren,
heb ik twee condensatoren gezocht, die een redelijke capaciteit hebben en tussen het koelblok en de transformator passen.
De ruimte is daar zo krap dat ik de Siemens film condensatoren opgesloten heb in een stukje krimpkous ter voorkoming van sluiting.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-42.png

Dat was hem voor vandaag.
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Die oplycarbonaat C's van Siemens zijn er tegenwoordig toch met een kunststof afdekking? Was dat niet eenvoudiger en dunner?

Wat me nog tebinnen schiet:
Kan de trafo die hogere stroomafname aan?
Niet wat betreft warm worden, maar of je er genoeg spanning uit krijgt... Dat zou kunnen resulteren in een hogere rimpelspanning bij grote vermogens.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 1 februari 2015 23:38:37 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Dat zal best dat Siemens die heeft, maar die liggen hier niet op voorraad. (als ik het goed heb, met blauw kunststof er omheen)
Ik heb al voldoende geld in dit projectje gestoken, de rest moet hier uit de voorraad komen ;-)

Met de afmeting van deze geisoleerde condensatoren gaat het goed.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Op 30 januari 2015 13:33:27 schreef blackdog:
Hi Tidak Ada,

Het printje is weer bijna gereed, de kleine PNP transitor is nu een 2N5401 en deze heeft een voldoende hoge Vce van 120V.
De stuurtor is nu een RCA 40495, daar heb ik er nog een paar van.
De powertor wordt ook een MJ15003, meer dissipatie en vrijwel zeker een betere SOA.

Dan gaan we straks weer verder testen :-)

Gegroet,
Blackdog

Bel alvast de brandweer , dat ze niet voor niks komen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 januari 2015 14:52:37 schreef blackdog:

[...]

Als eerste een setje printen besteld via Marktplaats.
Deze zien er redelijk uit en bieden meerdere opties voor aanpassingen.
De verkoper heeft geen idee waar ik het over heb, als ik hem naar de opties vraag,
zoals een tekening betreffende de componenten met bijbehorende schema.

Ik denk dat de verkoper deze printen zelf ergens inkoop, en deze weer verkoopt op Marktplaats.
Dat maakt mij verder geen hol uit dat hij er wat aan verdiend, ik had ze snel in huis.
Maar geen enkele info geven over de print layout vind ik minder fideel van de verkoper...

[...]

De nieuwe printjes, nog niet helemaal bestukt.
[afbeelding]

[...]

Enkele jaren geleden precies dezelfde printjes gekocht van iemand in Hong-Kong, via de Baai, was zo'n 20 euro voor 2 sets incl. verzending. Ik vind de juiste referentie niet meer. De verkoper verwees alleen naar de Net Audio website, maar de print heeft méér voorzieningen dan voor NPN/PNP eindtorren, o.a. extra weerstanden aan de ingang (verzwakker?). Waarschijnlijk een PCB productie waarvan extra exemplaren los verkocht worden?

De printjes lagen in een hoek tot ik ooit tijd zou vinden, nu was ik toch van plan het Echt Te Gaan Doen. Een Quad 303 clonen, waar je als jongeman nooit aan toegekomen bent (er zijn ergere midlife-crisissen).

Mag ik aannemen dat de PCB layout en de opdruk zo ongeveer correct is? Ik heb niet alles gecheckt t.o.v. het schema.

Ik zie dat je het afval altijd op eBaai kan recycleren, bv. een draadboom voor 30 euro?!? Koopt iemand zoiets?

Veel succes met de verdere opbouw!

bprosman

Golden Member

bv. een draadboom voor 30 euro?!? Koopt iemand zoiets?

Voor mensen die de mastworp niet kunnen maken :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 februari 2015 23:38:30 schreef blackdog:
[....]Ik heb al voldoende geld in dit projectje gestoken, de rest moet hier uit de voorraad komen ;-)
[....]

Beetje respect voor een QUAD 303, hè! ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Zal ik de handel nu eens gewoon het ronde archief in schuiven? *grin*

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als je die buis bedoelt die bij mij uitkomt vind ik het best!

Edit: s toegevoegd, er stond bui, daar hebben we wel genoeg van.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Tidak Ada

Golden Member

Dan kan je het beter naar mij opsturen >:) ;) Grin!

't Is hier een goed opvanghuis voor QUAD's...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 10 februari 2015 14:19:33 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ben benieuwd naar de huidige status van dit project, volg het met grote interesse.

Ik heb zelf ook een Quad 303 in opslag die waarschijnlijk ook wel een "Mid-life Upgrade" zou kunnen gebruiken ;-)

PA0HJA

Shiptronic

Overleden

Ik mis nog wel een zekering tussen trafo en brugcel ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi PA0HJA,

Het wordt waarschijnlijk volgende week, voor ik weer met de QUAD 303 verder ga.
Het hangt nu nog op het uitzoeken hoe ik de bedrading naar de power transistoren leg.

De kabelboom een beetje uitspitten en dan kijken of het optimaler kan...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 26 februari 2015 13:01:00 schreef Shiptronic:
Ik mis nog wel een zekering tussen trafo en brugcel ?

Die zat er origineel niet in, de trafo is primair gezekerd. Ik ben ook wel benieuwd naar een meting. Die nieuwere eindtransistoren zijn met een goedkoper productieproces gemaakt en hebben 'last' van 2nd breakdown. Kijken of dat te zien is in de vervormingcijfers :-)

RAAF12

Golden Member

@JacquesD

Enkele jaren geleden precies dezelfde printjes gekocht van iemand in Hong-Kong, via de Baai, was zo'n 20 euro voor 2 sets incl. verzending. Ik vind de juiste referentie niet meer.

De printen zijn nog steeds te koop 2 endamps en 1 voedingsprint
http://www.ebay.com/itm/1set-Quad-303-amplifier-bare-diy-pcb-/20114611…

Die van Blackdog zijn blauw er zullen via een ander kanaal gekocht zijn.