Ompool beveiliging

Deze L6920D step up convertor van ST heeft volgens de datasheet een ingebouwde Reverse Battery Protection, maar in het Application circuit (fig.1) en Demoboard circuit (fig.12) hebben ze 47µF elco aan de ingang hangen.
Naar mijn idee gaat deze elco gelijk in rook op als je de batterij verkeerd om aansluit en heb je dus niet veel aan de om pool beveiliging.
Ik denk dat ik er maar een keramische condensator inzet, maar ik vindt het raar dat ze zo'n datasheet de wereld ingooien of zie ik het helemaal verkeerd.

Het application circuit gaat uit van 2.5V. De meeste elco's geven geen rook bij -2.5V. Desalnietteplus, als je -2.5V verwacht is het niet verstandig daar een elco neer te zetten.

Het kopje 4.4. Reverse Polarity in de datasheet noemt ook enkel de L6920 en de batterij als beschermd. Niet de ingangselco. Hoe de batterij beschermd wordt als de ingangselco in kortsluiting faalt is een goede vraag voor ST support:-)

De C kan/zal ontploffen maar de spanning blijft verkeerd aangesloten als er geen zekering voorzit. ;)

LDmicro user.

de C ontploft en is een indicatie voor de foutzoeker later ;-).
je kan ook gewoon een diode in sper aan de ingang zetten met een zekering erbij.
dan flitst de zekering en in het slechtse geval ook de diode mee. het ic zelf is beveiligd tegen ompolen, dus als het toch gebeurd is, heb je weinig te vervangen (een elco)

bij dergelijke beveiligingen is vaak de zekering ook vastgesoldeerd.
van deze dingen
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/819893836/Imported-German-cylindrical-fuse-round-fuse-T1A-T1-25A-font-b-T2A-b-font-T3-15A.jpg.

ff snel wisselen als ze gesprongen is, zit er ook niet in. als je dan toch aan het solderen bent, kan je evengoed een elco vervangen.

trouwens ik heb al schakelingen gemaakt waar de elco zo fout zat (10-1000µF bij 12V) en dat duurde toch ettelijke uren voor die uit elkaar knalde (werd al goed warm tijdens de werking)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 28 januari 2015 06:57:21 (52%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 januari 2015 06:50:49 schreef fcapri:
je kan ook gewoon een diode in sper aan de ingang zetten met een zekering erbij.
dan flitst de zekering en in het slechtse geval ook de diode mee. het ic zelf is beveiligd tegen ompolen, dus als het toch gebeurd is, heb je weinig te vervangen (een elco)

bij dergelijke beveiligingen is vaak de zekering ook vastgesoldeerd.
)

Vele autoradio's zijn beveiligd met een zekering voor de diode in sper , toch eenvoudig te vervangen

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
evdweele

Overleden

Met de ompoolbeveiliging door een diode in sper achter de zekering heb ik al een paar keer brokken zien maken.
Met de beveiliging op zich is niets mis, maar de gebruiker moet er wel aan denken om de diode te vervangen als het een keer is misgegaan. Als de kapotte diode blijft zitten (en deze is onderbroken), en alleen de zekering wordt vervangen, is er geen ompoolbeveiliging meer aanwezig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klopt , maar meeste autoradio's zijn zo uitgerust .
diode zal het begeven als een te zware zekering wordt gebruikt , dus eigen schuld haha (voutje)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ze zijn er zelf ook al achter dat een elco niet werkt aan de ingang, op het evaluatie board V2 hebben ze de ingang C2 dan ook vervangen door een keramische.

http://nl.mouser.com/images/stmicroelectronics/lrg/STEVAL_ISA077V2.jpg

evdweele

Overleden

Op 28 januari 2015 14:32:21 schreef Franssel:
klopt , maar meeste autoradio's zijn zo uitgerust .
diode zal het begeven als een te zware zekering wordt gebruikt , dus eigen schuld haha (voutje)

Die vlieger gaat dan alleen op bij kleine stromen, 100mA of zo. De zekering moet ook snel genoeg zijn.
Een 1N4001 werkt uitstekend als beveiliging bij apparaten die 2A zijn afgezekerd, maar bij ompolen overleven ze het meestal niet.

Als het mogelijk is met het spanningsverlies over de diode gaat mijn voorkeur uit naar een diode in serie met de voedingsspanning.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.