tv lift met 12v motor

als je een actuator hebt die terugloopt als de spanning eraf is, dan kan het erg simpel:
schakel met de usb poort van je TV een klein 5V relais.
hiermee schakel je via een triac ofzo een voedingkje in.
deze voeding start de motor en klaar.

GMT+1

schaarkrik had ik zelf ook al aan gedacht alleen deze haalt de hoogte niet +- 80cm en ik kan wel aardig met ijzer overweg (lassen boren enz) dus het systeem had ik al bedacht alleen alles aansturen kom ik nog niet uit.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom,

Je zou dit als uitgangspunt kunnen gebruiken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bediening%20-%20motor%20-%20klep%20-%20plc.jpg
Dit was een voorbeeld voor iemand anders, dus even niet naar de tekst kijken die er bijstaat.

Waar plc contact bijstaat, moet dan bedient worden als je de tv aanzet. Voor de rest blijft alles het zelfde.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik hebt de actuator van een raam opener die onderweg is dus dat kan ik nog niet testen.
ik vind het idee van de usb van de tv leuk dan moet er dus een ir verlenger tussen

High met Henk

Special Member

had je niet beter een heel elektrisch raam uit een auto kunnen nemen???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
LetterHenk

Golden Member

Werkt dat niet met een kabel en een trommel?

edit: ff opgezocht, geen trommel. Zijn wel erg ingenieuze systemen voor bedacht.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op woensdag 28 januari 2015 16:49:00 (49%)

Action expresses priorities LH

Hangt van het merk, model en bouwjaar van de auto af. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
LetterHenk

Golden Member

haha, ik dacht een systeem met een staalkabel ooit eens gezien te hebben op een sloperij. Dat is wel ff geleden.

Action expresses priorities LH

Op 28 januari 2015 16:50:50 schreef LetterHenk:
haha, ik dacht een systeem met een staalkabel ooit eens gezien te hebben op een sloperij. Dat is wel ff geleden.

en als de kabel breekt komt alles in een vrije val van 80cm zal de tv wel niet overleven...

Dat zou best kunnen. De Citroën AX 5-deurs heeft het systeem met staalkabel in de voorportieren, terwijl de AX 3-deurs een enkele hefboom heeft met tandwiel-overbrenging.
Bij de Saab 9-3 5-deurs zit een schaarlift in de voorportieren, terwijl het staalkabel-systeem in de achterportieren zit.
Er is genoeg leuks op dit gebied te vinden op sloperijen. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Zoals reeds geopperd kun je de 5v van een eventuele USB aansluiting gebruiken om te zien of de TV aan staat.
Dan omhoog bij 5v, omlaag bij 0v. Als je eindschakelaars gebruikt, stopt de boel vanzelf. (je kunt ook de motorstroom meten, die wordt veel hoger als de motor geblokkeerd wordt.)

Mechanisch kun je ook een dik draadeind nemen (bijv M16 of M20), en daar de motor aanhangen. Met een paar moeren kun je dan een platform eraan hangen wat op en neer kan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dan zou ik alleen moeten kijken of er dus een draad voor uit en een draad voor in op de motor zit toch arco?
dan een usb kabel kapot knippen +draad via een relais schakelen op de motor voor omhoog. hoogste stand een eind schakelaar alleen als het geheel dan van de eindschakelaar af is word deze niet meer onderbroken krijgt de motor dan geen kortsluiting??

Shiptronic

Overleden

Hoe kom je bij de power knop om hem aan te zetten ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Zie voor schakeling een aantal posten terug.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

lambiek kun je me uitleggen wat alles is?

shiptronic er bestaan ir verlengers om je dvd spelers in dichte kasten te zetten en ze toch te kunnen bedienen

Bij '12v actuator' denk ik direkt aan de ruitenwissermotor van een auto, hier steekt een tandwieloverbrenging in, en ze zijn krachtig en goedkoop.

Je kan de auto wat verder slopen en de gordels gebruiken om aan je tv of tafel te bevestigen.
Traag uitrekken -> ok. Vallen -> blokkeert.

ik had het zo bedacht een frame van 60x30cm links en rechts 2 scharen boven op elkaar bovenop weer een platform van 30x60cm.
dan kant 1 van de scharen vastzetten maar wel laten knikken.
de andere kant stang tussen beide kanten en deze laten duwen door de motor.

foto 1 is de motor.

foto 2 mijn super teken kunst met als doel het ontwerp te laten zien.

Arco

Special Member

Houdt er wel rekening mee dat het erg stevig moet worden.
Een wat grotere lcd of plasma kan behoorlijk wat wegen, en zeker als iemand een duwtje tegen het scherm geeft komen er grote krachten op het mechanisme te staan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2015 17:39:20 schreef janjah:
lambiek kun je me uitleggen wat alles is?

Ja, er valt eigenlijk niet zoveel uit te leggen.
Je hebt één relais nodig met een dubbel wissel contact, twee eindschakelaars, en drie diodes.

Waar de tekst plc contact bij staat, daar zou je de constructie van
Arco toe kunnen passen.

Zoals reeds geopperd kun je de 5v van een eventuele USB aansluiting gebruiken om te zien of de TV aan staat.
Dan omhoog bij 5v, omlaag bij 0v. Als je eindschakelaars gebruikt, stopt de boel vanzelf.

Verder valt verder eigenlijk niet veel te vertellen, het schema wijst voor zich.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

er bestaan schaarkrikken waar ze caravans mee nivelleren, of motor hefplatformen die moeten sterk genoeg zijn

Ik heb een jaar of 6 terug voor een klant een meubel gemaakt waarin zijn flatpanel wegzakte na het kijken en tevens het deksel inklapte.
Eenmaal ingeklapt, was dit meubel een normaal dressoir inclusief bergruimte door de dubbelle achterwand. (moet hier nog wel fimpjes van hebben.
Anyweez, die hele lift constructie inclusief ab was pak hem beet 250 euro.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Maar hoe wordt dan de tv weer ingeschakeld als deze in de kast is verdwenen? Een IR afstandsbediening haalt niets uit dwars door een houten meubelstuk...

Maar hoe wordt dan de tv weer ingeschakeld als deze in de kast is verdwenen? Een IR afstandsbediening haalt niets uit dwars door een houten meubelstuk...

Lensje met glasveterlichtgeleider in ornament op je meubel verstoppen. De andere kant van glasveter laten uitkomen boven afstandbedieningssensor op de tv.

Of gewoon zoals al een paar keer gezegd een afstandsbedienings verlenger.

Het wordt alleen zeuren als je TV echt uit staat. Met de uitknop dus, en dan niet meer op de afstandsbediening reageert.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 29 januari 2015 13:23:18 (13%)

GJ_

Moderator

Op 28 januari 2015 16:23:37 schreef Lambiek:
Je zou dit als uitgangspunt kunnen gebruiken.
[afbeelding]

De diodes hoeven niet als je de eindschakelaars boven de contacten zet. Nog simpeler.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.