potmeter lasapparaat prestotig 165

goedendag techneuten,

Ik heb een probleem met mijn lasapparaat. De spanning varieert nogal en ik denk dat mijn potmeter van de ampere regeling storing geeft. nu wil ik een nieuwe bestellen maar ik weet niet wat alle tekens betekenen op de meter. ik heb een foto bijgevoegd.

kan iemand mij vertellen welke tekens behalve 10k en 20% belangrijk zijn om op te letten?

alvast bedankt Jasper

de letter A is ook belangrijk, volgens mij staat deze voor lineair, maar dat weet iemand vast wel.

heb je een multimeter? dan kan je testen of hij nog een beetje klopt.

[Bericht gewijzigd door Progger op woensdag 28 januari 2015 16:49:13 (27%)

GMT+1
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Kun je mee meten hoe groot een pod is... :) (moet dan aan Alien denken en H.R.Geiger)

http://www.dakkadakka.com/s/i/at/2013/3/22/366a4178efce0004a82ce98e2b30a753_8546.jpg__thumb

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

jullie hebben gelijk ik heb een potmeter

Een "A" betekent lineair. Je kunt elke goede potmeter (Conrad of Voti of DickBEst etc) gebruiken. Let even op de grootte, inbouwmaten en diameter van de as ivm de knop.

Als je hem bij de lasapparaat-fabrikant koopt kost hij waarschijnlijk veel.

Maar stoort hij als je aan de potmeter draait? Anders is het maar de vraag of het daaraan ligt.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op woensdag 28 januari 2015 17:53:06 (35%)

A is logaritmisch en B is linear.. je hebt dus een logaritmisch 10 potje uit 1998

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik storing heb( te weinig ampère) en ik draai wat aan deze potmeter ( de ampère knop dus) doet ie t daarna weer een tijdje op t juiste amperage. Vandaar dat ik dacht dat deze misschien stuk is.

volgens mij is dat toch het logo van vishay?

Edit

Hmm bij een lasapparaat loopt het aperage ook liniar op dus ga er wel een beetje van uit dat de pot ook liniar is. misschien dat de ts kan kijken of de pot in de middenstand idd rond de 5k aangeeft.

waar je op moet letten bij het kopen van een nieuwe: 10k ohm of 10kΩ 20% afwijking of minder shaft diameter mounting hole diameter en de pinafstand en dus liniar of logaritmisch

[Bericht gewijzigd door Zylar op woensdag 28 januari 2015 18:52:46 (82%)

Hugo Welther

Moderator

Op 28 januari 2015 18:16:20 schreef testman:
A is logaritmisch en B is linear.. je hebt dus een logaritmisch 10 potje uit 1998

Dat hangt er vanaf of het een USA made exemplaar is. Daar is het precies andersom. In EU waren de oude codes ook andersom.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

het is idd een vishay potje, ik denk niet dat het ding gaar is, maar eerder een tik op de knop heeft gehad en de loper nu af en toe contact verliest met de koolbaan. kan best gemaakt zijn door het ding open te halen en de loper wat te verstellen, of wat contact 390 erin te spuiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

De potmeter in de startpost lijkt veel op een Vishay uit de P11 series: http://www.vishay.com/docs/51031/p11.pdf

A betekent hier lineair (zie de taper diagram).

http://nl.farnell.com/vishay-sfernice/p11p1f0ggsy00103ka/potentiometer… voor een kunststofversie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een logaritmische potmeter lijkt me onlogisch voor een lasapparaat. A is lineair.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op woensdag 28 januari 2015 21:32:50 (65%)

Bedankt voor alle reacties mensen!

Ik heb een nieuwe besteld via die laatste link en hem erin gezet, alleen het probleem is nog niet opgelost helaas. Ik kan een tijdje prima lassen en ineens zakt het amperage en wat ik ook doe dat blijft een tijdje zo en is ineens weer over en last ie weer op normaal vermogen.

iemand nog suggesties wat het kan zijn?

LetterHenk

Golden Member

Ik heb geen idee hoe een lasapparaat werkt. Maar.
Ik had eens een voeding die dit gedrag vertoonde. Het bleek een temperatuurprotectie te zijn in een regelaar die geen goed contact maakte met een heatsink.
Misschien wordt er ergens iets te heet? Koelt weer wat af, dan gaat het weer even. Zoiets.

Action expresses priorities LH
bprosman

Golden Member

Misschien mosterd na de maaltijd omdat TS al een nieuwe heeft maar aan de foto te zien dacht ik een schakelaar te herkennen (2 aansluitingen bovenop).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

is geen schakelaar maar gewoon extra soldeerlippen. ze zitten direct tegen de metalen behuizing aan, ook heeft een pot met schakelaar grotere afmetingen ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt testman heb de lippen omhoog gebogen om de gegevens te kunnen lezen.

geachte,

ik denk dat dit probleem niet veroorzaakt word door je potmeter, je potmeter regelt niet direct je amperage, maar je draadsnelheid.

als je zelf in de mogelijkheid bent om te meten, begin dan eerst bij de trafo. waarschijnlijk zal je ingangsspanning wel goed zijn. maar de uitgaande spanning is het belangrijkste. Deze moet op alle 3 fasen gelijk zijn. Meet dit als die koud is en en al die slecht last. Als de trafo warm is en moet hij tussen de fasen een gelijke spanning afgeven. Als dit niet het geval is, kun je in principe je lasapparaat afschrijven. Een trafo komt bijna alleen voor tijdens de garantie periode. De trafo is meestal te duur om te vervangen.

zodra dit goed is ga je verder naar de gelijkrichtbrug. Deze moet je doormeten op diodestand op je multimeter. Een gelijkrichtbrug is meestal wel te vervangen, mits je een goede gelijkrichtbrug kunt vinden voor een fatsoenlijke prijs.

mocht dit alles niet het geval zijn, zul je verder moeten zoeken in de printen en sensoren. kan namelijk ook nog zijn dat je temperatuursensoren verkeerde waardes doorgeven waardoor hij raar gaat lassen.

m.v.gr.

Martijn