Weerstand? En welke?

Deze weerstand lijkt doorgebrand te zijn. Maar welke is dit? Weet iemand dit?

http://i995.photobucket.com/albums/af76/BMWTouring/Elektronica/IMG_20150129_223459_zpsa91d5405.jpg

http://i995.photobucket.com/albums/af76/BMWTouring/Elektronica/IMG_20150129_223441_zps237a33d1.jpg

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De kleuren van de fotos (witbalans) zijn ( voor mij iig) slecht te onderscheiden.
Wat zegt de multimeter er van?

Action expresses priorities LH

Context: bestaand bord. Komt uit cnc machine.

Verder heb ik geen informatie. Heb ook geen schema van het bord. Dan kon ik wel echterhalen wat het is.

Heb nog een foto bijgevoegd die mogelijk wat context weergeeft.

En multimeter zegt niet veel meer :-) component is stuk.

maartenbakker

Golden Member

De context kan bijvoorbeeld ook een stukje getekend schema zijn en het typenummer van het apparaat (ook al vind je daar lang niet altijd wat mee).

Een truukje dat soms werkt, is om de halve weerstand te meten na het afschrappen van de lak.

Maar eerst voor de zekerheid even wat foto's met goede witbalans maken.

Edit: als ik zo nog eens kijk, zijn de ringen waarschijnlijk weggebrand. Dan helpt witbalans niet echt tegen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 januari 2015 00:08:51 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het kan ook anders. De witbalans van je eigen ogen zal het wel doen.
Wat voor kleuren zijn de ringen op de weerstand?

Action expresses priorities LH

Nog een..hoe betrouwbaar de waarden zijn weet ik niet

Waarom staat je multimeter ingesteld op capaciteit?

Als je dan toch bezig bent, ik zie ook een Engelse elco op het board.
Geheel rechts zit er volgens mij eentje met een bolhoed.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
evdweele

Overleden

Op 30 januari 2015 00:20:20 schreef BMWTouring:
Ik kan alleen geel herkennen..

Dat verbaast me met die slechte foto's.
Misschien moet je eens een camera proberen? >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Geel is gezien de plek op de weerstand of een startgetal 4 of een multiplier x10k
In het eerste geval ligt een 47 waarde uit de E12 voor de hand, maar de afstand tot de andere ringen lijkt erg groot.
Op de foto staan nog twee ringen, kan je daar (met een loupe) misschien toch kleur in zien?
Ze lijken grijs, maar je nieuwe foto is niet veel beter dan de eerste.

En zoals azziplekkus opmerkt, je meter staat niet goed, zet eerst in een ohm meetbereik. Ik zie een 2 mega ohm stand, dat lijkt me een prima begin.

Action expresses priorities LH

Als die weerstand inderdaad is doorgebrand dan is de kans groot dat dat doorbranden een gevolg is van een ander defect component in dat circuit. Meet ook eens of er geen halfgeleiders met interne sluiting op die print zitten.

Ik vind de weerstand er niet doorgebrand uitzien overigens. Wel verkleurt door de warmte. Maar die warmte zou de weerstand moeten kunnen hebben. Begin eens die weerstand te meten op ohm bereik van de multimeter. Meten op het capaciteit bereik geeft onzin metingen.

Ik zie nog steeds een bolle elco zitten. Bovendien vind ik het een heel vreemde printplaat die half schuin is doorgezaagd Waarom dat is, geen idee. Als een dergelijke weerstand doorbrand als gevolg van een te grote stroom, dan zal de ohmse waarde niet erg hoog zijn en om dan te gaan meten in een stand van een paar meg is zinloos, omdat die waarde die dan eventueel wordt gelezen totaal niet klopt. Ik neem aan dat de spanning geen honderden volts betreft en als een dergelijke weerstand verbrand, dan is er iets goed mis!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hugo Welther

Moderator

Volgens mij zijn al die blauwe (althans die kleur lijkt er het meest op) elco's gaar. Die platliggende op de voorgrond heeft ook een bol kopje aan de schaduw te oordelen.

Dat scheve lijkt erop dat het bovenste printje opzij is gelegd om de weerstand in beeld te brengen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

en om dan te gaan meten in een stand van een paar meg is zinloos, omdat die waarde die dan eventueel wordt gelezen totaal niet klopt.

Ik schreef ook 'een prima begin'.
Zo heb ik het geleerd bij het gebruiken van een niet autoranging meter. Als je niet weet wat te verwachten altijd beginnen met een 'veilige' hoge stand. Wat wel verstandig is bij een onbekende spanning of stroom.
Misschien minder nodig bij weerstandsmeting, maar die volgorde zit in nu eenmaal m'n systeem :)

Action expresses priorities LH

De elco's staan niet bol, mogelijk lijkt dit zo door de foto. Maar ik begrijp dat alleen de focus leggen op het bruine deel niet de oplossing.

Stel ik wil deze reparatie van het bord uitbesteden is dat een optie?

pa3gws

Golden Member

Op 30 januari 2015 14:36:07 schreef Zoef de Haas.:
Bovendien vind ik het een heel vreemde printplaat die half schuin is doorgezaagd

Dat is een tweede print die met een stukje bandkabel aan de onderste print zit.
En er schuin bovenop ligt. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Er lijkt niet veel aan de hand en dat de hitte is gekomen uit een incident..

pa3gws

Golden Member

Het kan zijn dat die weerstand een beetje te klein bemeten was en altijd vrij warm werd.
En nu het heeft opgegeven.
Maar heb je hem al gemeten met de meter in de goede stand?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.