Korg heeft nieuw type buis bedacht

Korg, de Japanse synth. bouwer heeft samen met Noritake een nieuw type buis ontwikkeld op basis van de fluor displays om te gaan gebruiken in hun muziek apparatuur,

http://www.synthtopia.com/content/2015/01/29/korg-noritake-introduce-f…

Beetje open constructie zo te zien, wordt dat niet een enorme ruisbak met die doelloze electronenstroom die niet door een anode oid worden aangetrokken maar wat rondzwerven?

Transistors are Cool Tubes are Hot

Ik heb hem bekeken. Het grootste voordeel is voor de fabrikant. De buis is plat, alle roosters etc zijn plat. Dat betekent dat hij heel makkelijk te produceren is, dat je niet van de buisfabrikanten afhankelijk bent.

De elektronen komen echt niet uit de behuizing.

Lijkt me wel leuk om zo'n buis te ontwerpen. Ik heb een heleboel Philips boeken (komen van het Evoluon, waren destijds bij De Slegte gedumpt en meteen door mij gekocht). Ik zal eens kijken wat erin staat.

Zou een mooi compromis zijn... de duurzaamheid en stabiliteit van halfgeleiders met de klank van een buis.

Maar... heb je dan nog überhaupt wel een "buizensound"?

The Nutube 6P1 is designed specifically to generate rich harmonics when used with a musical instrument.

Op basis van eerder discussies hier op het forum, zou mijn conclusie zijn dat je die "rich harmonics" ook wel met halfgeleiders kunt genereren, zelfs met silicium.

Op 31 januari 2015 15:40:41 schreef Hoeben:
De elektronen komen echt niet uit de behuizing.

Nou dat bedoel ik niet, maar heb eens gelezen dat, sja hoe zeg je dat, rondzwervende electronen voornamelijk rond de roosters ruis genereren, en heeft deze door zijn constructie daar dan geen last van?

Transistors are Cool Tubes are Hot

Je kunt een gewone VFD ook vast als een triode gebruiken.. :)

Ik denk dat die ruis mee zal vallen. Halfgeleiders hebben ook ruis.

Het "geluid" van een buis is vervorming. Dat kan op frequentiebereik zijn (linaire vervorming) of op het genereren van harmonischen of het genereren van mengprodukten, of combinaties van dit alles. Door de kwadratische karakteristiek van een buis genereert hij mooie harmonischen en daarbij niet zoveel intermodulatie als een transistor met zijn exponentiële curve.

Maar er is meer: buizen hebben geen last van laagjes die eerst moeten vullen met elektronen voordat ze werken, zie cross-over vervorming van transistorversterkers. Buizen zijn erg breedbandig. Buizen hebben weinig tegenkoppeling nodig (sterker nog, die wil je niet anders versterkt hij te weinig). Een tor werkt niet zonder tegenkoppeling, anders krijg je hem niet stabiel voor versterking, temperatuurgedrag etc.

Een FET komt wel in de buurt en zou volgens mij wel eens heel goed als een buis klinkbaar kunnen worden gemaakt.

Overigens hoort apparatuur geen eigen geluid te hebben, ze horen gewoon weer te geven wat er in gestopt wordt.

Helemaal belangrijk is de eindtrafo van buizen: deze geven niet zoveel demping bij lage frequenties als transistorversterkers. Hierdoor moet je bij buizenversterkers goede boxen gebruiken met genoeg demping.

Verder zijn er nog meer dingen zoals automatische klasse AB verschuiving bij buizen die invloed hebben.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een FET komt wel in de buurt en zou volgens mij wel eens heel goed als een buis klinkbaar kunnen worden gemaakt.

Dus eigenlijk zou eindelijk iemand eens een versterker met FETs moeten bouwen! ;)

De enige 'exponentiële' karakteristiek die ik me bij een bipolaire tor (FETs zijn ook torren) kan voorstellen, is als je de collectorstroom als functie van de basis-emitterspanning gaat bekijken.
Maar welke Dummkopf stuurt nu ook een tor met zijn basis-emitterspanning als de signaalspanning?!
Een tor stuur je met stroom en hij levert stroom. En die functie is juist akelig lineair.

--

The Nutube 6P1 is designed specifically to generate rich harmonics when used with a musical instrument.

Zouden ze later ook andere typen gaan maken, ieder met een eigen soort vervorming? :)

Op de middelbare school werd de triode behandeld aan de hand van een echte triode, van glas, bolvormig en zo groot als een meloen. De kathode zat aan de ene kant, de anode, een echte vierkante plaat, aan de andere kant; het rooster, een echt vierkant stukje gaas, er midden tussen in.
Van opzij zag het ding er EXACT uit als het schemasymbool. Heel mooi.
De stijlheid was minder: enige µA/V. Maar vervormen deed hij niet!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Op 31 januari 2015 15:40:41 schreef Hoeben:
Ik heb hem bekeken. Het grootste voordeel is voor de fabrikant. De buis is plat, alle roosters etc zijn plat. Dat betekent dat hij heel makkelijk te produceren is, dat je niet van de buisfabrikanten afhankelijk bent.

Noritake is gewoon een buisfabrikant hoor, alleen maakten ze tot nu toe alleen maar displaybuizen ;) Maar vergis je niet, ook een planaire buis, direct verhit zo te zien, vergt best wat expertise en machines om te fabriceren. Omdat Noritake het al tientallen jaren op dergelijke machines doet, hebben zij die expertise. Als je even tegen een willekeurige VFD tikt, weet je dat bijvoorbeeld microfonie een potentieel gigantisch probleem is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,

Dat geloof ik zeker. Een VFD zingt lang na. Wat je dus moet doen is demping aanbrengen. Ik neem aan dat ze dat wel gedaan hebben.

Op 31 januari 2015 20:17:19 schreef Hoeben:
Overigens hoort apparatuur geen eigen geluid te hebben, ze horen gewoon weer te geven wat er in gestopt wordt.

Dat geldt voor hifi apparatuur, niet voor instrumentversterkers zoals orgel en gitaarversterkers. Daarbij is juist de niet-perfecte weergave van het ingangssignaal van groot belang voor een mooie klank.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

oooooohhhh

daar zou ik graag mee werken

Tidak Ada

Golden Member

Grootste probleem is waarschijnlijk microfonie. De gloeidraad(en) van een VFD hangt(en) vrij en kunnen gemakkelijk in trilling komen en dus ten opzichte van de anode bewegen. Zij vormen de direct verhitte katode. Dat kan leiden tot een vriatie in versterking en anodestroom, die hoorbaar is. Guitsstenthousiasten zijn er dol op vanwege de acoustische terug- en meekoppeling.
Buizen als EF80 en ECC83 hebben een indirect verhitte kathode, die veel robuster is. Daar zorgt eventueel het rooster voor microfonie, om dat een spiraal is vam dun draad.

Er was toevallig een discussie op het forum van de TCA (Tube Collectors Association). Er zitten daar nogal wat experts uit de Amerikaanse buizen industie met de nodige know how.

Zie mijn signature, hiedronder, voor een link. Je moet je wel aanmelden bij de Yahoo Groep, maar verder geen verplichtingen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik vraag me af of hier ook geen indirecte verhitting is toegepast. Dat heeft als voordeel dat het element dat de elektronen uitzendt heel stevig mag zijn. Een gloedraad is altijd dun.

Verder, Ledlover, klopt dit inderdaad. Voor gitaarversterkers etc. Voor normaal audio echter klopt dit niet.

Sine

Moderator

Ik vermoed direct verhit, je ziet de gloeidraad immers lopen, en dat is ook de hoe VFD's opgebouwd worden.

Ze spreken hier over wat vernieuwends, maar feitelijk is het gewoon een VFD met twee vlakjes.

Tidak Ada

Golden Member

Zie de TCA-discussie ;)

Een en ander doet me danken aan die demonstratie triode van Westinghouse 787 'Welch triode' (demo voor het natuurkunde onderwijs).

Welch triode.pdf

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 1 februari 2015 23:49:57 (82%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Jep, had daar al een filmpje van gepost in de koffiecorner

https://www.youtube.com/watch?v=xwLI5xPAMVI

Unobtainium waarschijnlijk :P

Tidak Ada

Golden Member

Helaas alleen voor de rijken der aarde :'(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †