schakeling met pic en tsop

Hallo

Ik had een vraagje ik heb een soort schakeling (spel) gezien in hellendoorn.
Als iemand er is geweest weet hij het mischien wel.
Het was een spookhuis met gondels en onderweg zaten er groene led op de muur en als je deze geraakt had dan kreeg je een punt hij werd even rood en na 2 sec weer groen je zat met zijn vieren op een gondel.
Nou was mijn vraag hoe kun je zoiets realiseren .
Achter in de schuur hebben wij een rondraainde schijf hier komen dan 10 mensen op te zitten en op de muur zitten dan van ontvangers bijv tsop ontvangers maar hoe kan je die ontvanger laten weten wie van de 10 schiet??

waarschijnlijk hetzelfde als:
hoe weet de tv welke knop op de afstandbediening gedrukt wordt.

dus als ze alle 10 op een andere knop drukken, weet de tv wie wie is.

Als je ontvangers maakt.
Wat is dan het beste direct achter tsop een pic wie ziet wie schiet en dan een van de poorten even hoog maakt. Of aan de tsop 3 draden naar een pic ergens centraal dit is dan wel 5a 10 meter verder op .

Als je een signaal met een 1M ohm weerstand aan de 5V hangt, dan zal je 2cm verderop nog wel betrouwbaar kunnen zien dat er 5V op staat. Maar maak je er een 10m antenne aan, dan kan de "antennewerking" zorgen dat je een nul ziet.

Omdat een PIC ontworpen is om ook direct kleine belastingen aan te sturen (een led, of zelfs twee) maar een sensor vaak bedoeld isom alleen maar een signaal door te geven is de uitgangsimpedantie van een sensor wel eens wat hoog. Dus: ik zou de draad tussen de sensor en de pic niet te lang maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Achter in de schuur hebben wij een rondraainde schijf hier komen dan 10 mensen op te zitten en op de muur zitten dan van ontvangers bijv tsop ontvangers maar hoe kan je die ontvanger laten weten wie van de 10 schiet??

Dan zal je tien schiettuigen moeten maken die elk een andere code uitzend. In de ontvangers moet je dan de code uitfilteren, en die bepaalde code correspondeert dan weer met een bepaald schiettuig.

Zo kan je dan bijv. in je programma zeggen: schiettuig één heeft drie maal raak geschoten, en schiettuig negen heeft vijf maal raak geschoten. Dit kan je bijv. op een display laten zien.

Zal denk niet eenvoudig worden.

Waar je ook op moet letten als je met een TSOP gaat werken is de gevoeligheid, de IR zend led moet een strakke bundel hebben. Dus je moet een IR led zoeken met een kleine stralingshoek, en met waarschijnlijk een lens ervoor. Als je dat niet doet wordt het IR licht teveel verspreid, en zal iedereen veel punten halen, dan hoef je dus niet echt te richten.

Let er ook op dat een TSOP met een bepaalde frequentie werkt, je kan ze krijgen (meen ik) tussen de 36 en 39Khz. Die frequentie moet je ook aanhouden, anders werk het niet.

Je zou hier eens naar kunnen kijken, misschien kan je hier nog iets uithalen.
https://www.google.nl/search?q=rc5+code&biw=1024&bih=622&t…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Enige tijd geleden heb ik met zoiets geexperimenteerd.

Ontvanger:
Het signaal van de TSOP aan de uart ingang van een pic met een led aan een pic uitgang als het karakter overeenstemde met het interne geprogrammeerde karakter.

Zender:
Een hardware pwm pin op 36 of 38 Khz van een pic verbinden aan de anode van een ir -diode en de kathode via een weerstand verbinden met de uart-out pin van die pic.
Hiermee kun je naar hartelust serieel zenden en ontvangen, al de rest is uw verbeelding laten spreken en die heb je genoeg denk ik ;)

Aangezien de uitgangen van de tsop en uart standaard al op het juiste niveau's staan zijn er geen speciale maatregelen nodig.

De zender zendt enkel maar als de uart een karakter zend, het niveau van de uart in rust is hoog, zo kan de pwm die 38Khz niet uitzenden en stoort die de eventuele andere zenders niet.

LDmicro user.

Hoe zit het met interferentie van de signalen als je met ze alle gaat zitten drukken op hetzelfde moment, komt er dan überhaupt nog wel betrouwbaar een signaal door? In spel is er niks zo erg dan dat je gedrukt hebt en ding reageert niet, ik voorspel een hoop gevloek. :D

Lambiek

Special Member

Zender:
Een hardware pwm pin op 36 of 38 Khz van een pic verbinden aan de anode van een ir -diode en de kathode via een weerstand verbinden

Zo doe ik het ook altijd, maar dan wel met een driver er tussen.

Hoe zit het met interferentie van de signalen als je met ze alle gaat zitten drukken op hetzelfde moment

De gene die het eerst drukt zal een punt krijgen, die ander niet.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op zondag 1 februari 2015 10:52:43 (30%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 februari 2015 10:48:09 schreef peter79:
.. ik voorspel een hoop gevloek. :D

Maken dat je maar 1 char/per keer kunt zenden per indrukking.
Als er geen karakter wordt verzonden zendt de ir niks uit, dus aan 2400B is dat maar een paar mS en zo heeft iedereen vollop de tijd.

Edit: heb de proefopstelling nog teruggevonden maar anders niks meer. Met deze opstelling ging het toch 5m ver, en dan was de stroom door de ir led maar enkele mA.
De draadjes van de ir led zitten niet aan de juiste pinnen, was maar voor de foto.

LDmicro user.

klinkt als lasergame.
Ik ben zelf met zo'n project bezig geweest.

Zoek eens op RX8dl of zoiets. In ieder geval van RENTRON.
Dat is een stukje software in een PIC 16F627 die dat kan.
PIC's geladen en wel, kun je bij hem bestellen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hallo
allereerst bedankt voor de reacties.
Als de ontvanger tsop een signaal ontvangt en geeft dit door
Aan de pic die er gelijk achter zit.
En als er dan een uitgang hoog wordvan de pic ontvanger bijv speler 4
Kan ik aan dit signaal wel een sigbaal kabel van5 a 10 meter doen
wie ik weer aanskuit op de pic bij het scorebord
dus van pic naar pic (glasvezel)?

Zie bij rentron niks staan over zoiets van zenden en ontvangen

Pijnlijk... rentron is gestopt lees ik op hetforum van picbasicpro...
Ik hoop datik de sourcecode van dat IC nog ergens heb...

Ik had een heel project daaromheen gebouwd. :-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Oke
Jammer dat ie gestopt is hopelijk heb je die code nog ergens zou mooi wezen.
Groetjes:-)

Niets verdwijnt op het internet, je moet enkel weten waar het te vinden.
Dit komt uit de archieven.

Edit: Henkie, je zult het toch zelf moeten aanpakken.
Je zoekt nu al zolang, maar je zult moeilijk iets vinden die aan al uw wensen voldoet.

Het beste wat je kunt doen is ermee beginnen :)
Al geraak je er niet onmiddelijk uit, je hebt toch iets bijgeleerd wat later heel goed van pas kan komen.
Na een tijdje speel je ermee.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 3 februari 2015 10:47:16 (49%)

LDmicro user.

Ik wou eerste eens beginnen met de 10 kanalen ontvanger van pic basic maar als de broncode wil download krijg ik een wit scherm met allemaal teks achter elkaar. ?? Ik dacht dat als je hem download en dan opent in proton dat je hem dan kan lezen maar hij download niks?? Weet iemand hoe dit zit

Ben jij van de smartphone generatie? dat zou je toch moeten weten hé

Werkwijze: Alle tekst selecteren, kopieren en plakken in de editor.

LDmicro user.

En dan komt het goed te staan ga het proberen, maar er staat ook gewone tkes boven aan.

Dat is commentaar in een programma, omdat mensen zoals jij dat beter zou begrijpen.
Alles kopieren, de compiler weet daar wel raad mee.

Zou je niet eerst beginnen met een ledje te laten pinken ;)

LDmicro user.

Ik heb de cursus gedaan tot en met deel 4 met die ractie meter maar soms kom je ergens en dan zie je wat en dat wil ik dan wel maken ik weet dat ik eerst een cursus af moet maken. Maarja bedankt trouwens dat je toch steeds helpt

Op 26 september 2013 09:19:31 schreef Progger:
volgens mij is henkie een jonge knul die nog weinig programmeer-ervaring heeft.

dat geeft niet, maar van schema's heeft ie ook weinig ervaring. volgens mij wil hij een apparaat bij de bowling van z'n oom zetten om zo wat bij te verdienen.

niet te moeilijk, liefst kant en klaar. helaas is het allemaal niet zo simpel.

je zegt het niet, maar volgens mij is dit nog steeds van toepassing? hoe oud ben je nu?

volgens mij heb je in die anderhalf jaar niet hard lopen studeren. dat geeft niet, maar je stelt allemaal vragen, en toont erg weinig inzet. kun je nou eens uitleggen waar het misgaat? heb je een scoreboard? een reactie meter?

GMT+1

De goesting is er en dat is al heel wat, de rest zal wel komen ;)

LDmicro user.

Ik begon hier met de lasergame dit is niks geworden( helaas)
De reactie meter heb ik gemaakt maar dit is als ware gewoon over typen
Scorebord heb ik ook gemaakt
En de speelkast heb ik ook klaar daar, met de draaiende elementen maar hier moet alleen nog een punten systeem inbouwen.
Sorry henry dit gaat niet meer over de schakeling maar ik wou het even zeggen
:-):-)

het verzenden van de IR code is wel te doen, zat voorbeelden te vinden op internet. (ook bij picbasic als ik me niet vergis)

verder is het uitlezen van de TSOP gewoon een kwestie van proberen, begin met 1 stuks, en daarna uitbreiden.

laat maar weten waar het misloopt.

GMT+1